Lokale SEO kan een uitdaging zijn voor bedrijfsmerken, omdat het betekent dat u moet weten hoe u “nationale” SEO moet doen, uw Google-bedrijfsprofiel en vervolgens moet leren hoe Google uw prioritaire zoekopdrachten in verschillende markten afhandelt.
Dit betekent dat er talloze lokale SEO-uitdagingen zijn voor enterprise search-marketeers. Dus wat zijn de meest voorkomende uitdagingen bij SEO voor lokale bedrijven? Laten we het uitzoeken.
1. Weet wanneer u prioriteit moet geven aan lokale SEO vs. nationaal
Een van de grootste uitdagingen waarmee bedrijven worden geconfronteerd, is weten wanneer ze zich moeten concentreren op een “lokale” SEO-strategie versus een “nationale” SEO-strategie en vice versa.
Dat is begrijpelijk, want het is niet altijd meteen duidelijk of uw prioriteiten beter gediend zijn door het een of het ander. Het kan moeilijk zijn om te bepalen of uw belangrijkste zoekwoorden een lokale intentie hebben.
Het is echter van vitaal belang voor succes met uw algemene strategie, omdat het een aanzienlijke invloed zal hebben op hoe goed uw initiatieven voldoen aan uw bedrijfsdoelen.
Als u begrijpt welke termen Google als lokaal beschouwt, kunt u uw zoekwoordstrategie ontwikkelen en bepalen hoe u uw SEO-investering aanpakt en ondersteunt.
U kunt veel verkeer verliezen vanwege een slecht siteontwerp of een slechte zoekwoordstrategie.
Lokale zoekintentie begrijpen
Dus wat bedoelen we precies met lokale zoekintentie?
Door de zoekintentie te begrijpen, weet u wat voor soort functies in zoekresultaten zullen verschijnen en aan welke inhoud u prioriteit moet geven.
Voor deze discussie zijn er vier hoofdtypen zoekintenties om op te focussen:
Zoekopdrachten met nationale bedoelingen. Zoekopdrachten met semi-onderdanen. Zoekopdrachten met lokale bedoelingen. Zoekopdrachten met hyperlokale bedoelingen.
U kunt zien wat voor soort intentie uw doelzoekopdrachten hebben door de functies te gebruiken die in de SERP’s worden weergegeven, bijvoorbeeld:
Aanvragen met nationale zoekintentie
SERP’s bevatten geen staat/stad-specifieke pagina’s of kaartpakketten (voorbeeld).
Screenshot van de zoektocht naar [newspaper article]Google, september 2022Het feit dat er geen “lokale” resultaten in deze SERP staan, betekent waarschijnlijk dat Google geen lokale intentie ziet voor deze zoekopdrachten.
Zodra een groot deel van de zoekers deze zoekopdracht opnieuw begint uit te voeren met locatie-informatie zoals “Pleasanton-krantenartikel”, zullen de SERP’s waarschijnlijk verschuiven naar resultaten met enkele lokale resultaten, wat leidt tot …
Zoekopdrachten met semi-nationale zoekintentie
SERP’s bevatten geen staat/stad-specifieke pagina’s, maar een kaartpakket (voorbeeld).
Screenshot van de zoektocht naar [bank]Google, september 2022Semi-nationale vragen zoals [bank] kan een kaartenpakket bevatten omdat er evenveel lokale als nationale klikken zijn. Dit kan zijn omdat sommige gebruikers op zoek zijn naar een bankfiliaal in de buurt, maar anderen zoeken naar de hoofdhomepage van de bank.
Zoekopdrachten met lokale zoekintentie
SERP’s bevatten gedeeltelijke of volledige staat/stad-specifieke pagina’s en een kaartpakket (voorbeeld).
Screenshot van de zoektocht naar [plumber]Google, september 2022Voor een term als [plumber], zal Google een kaartpakket van loodgieters in de buurt toevoegen en de rest van de resultaten op pagina 1 worden gevuld met locatiepagina’s. Google voorspelt dat de gebruiker van plan is een loodgieter in de buurt van hun locatie te vinden.
Zoekopdrachten met hyperlokale zoekintentie
Hyperlokale zoekwoorden zijn waar de locatie van de zoeker het belangrijkst is en die de SERP-resultaten aanzienlijk beïnvloedt (voorbeeld).
Screenshot van de zoektocht naar [Auto insurance near me]Google, september 2022Voor zoekopdrachten met hyperlokale intentie is de afstand tussen de gebruiker en het bedrijf belangrijker. U kunt zien dat het kaartpakket het SERP-vastgoed domineert voor deze zoekopdracht. Dus Google denkt waarschijnlijk [Auto insurance near me] vereist dat hyperlokale resultaten nuttig zijn voor de gebruiker.
Zoekintentie identificeren
Analyseer huidige SERP-resultaten in verschillende geolocaties. Onderzoek de SERP voor een kaartitem. Controleer de staat of stad specifieke pagina’s. Review titels en URL’s. Analyseer de consistentie en bepaal de intentie.
Een strategie maken voor verschillende soorten zoekintenties
Nationale strategie
Nationaal gerichte strategieën hebben veel nodig inhoud i Gezag.
Uw hoofdwebsite zou de plaats moeten zijn waar u het grootste deel van uw SEO-budget uitgeeft als u heeft vastgesteld dat uw doelzoekwoorden worden gevonden in zoekopdrachten met weinig of geen lokale intentie. Dit zal je helpen die ranking te krijgen door backlinks te genereren.
Semi-lokale strategie
Semi-lokale zoekwoorden vereisen de meeste focus om de inhoud en autoriteit van uw hoofdsite op te bouwen met een extra focuspunt. Omdat semi-lokale zoekwoorden een bundel kaarten genereren, moet u uw Google Bedrijfsprofielvermeldingen optimaliseren.
Lokale strategie
De structuur van uw site wordt veel belangrijker als u heeft vastgesteld dat Google uw zoekwoord als lokaal behandelt. U kunt het zoekvolume vergroten door een directory met staats- of stadspagina’s aan te maken.
Hyperlokale strategie
Als uw prioriteitszoekwoorden hyperlokaal zijn, kunt u het beste een directory maken met pagina’s op staatsniveau en stadsniveau en deze te optimaliseren voor zoekwoorden in de buurt met speciale locatiepagina’s.
Lagen zien er waarschijnlijk anders uit, afhankelijk van uw verticaal, maar over het algemeen kunnen ze er als volgt uitzien:
Locator indexpagina. Status pagina. Stad pagina. Locatie pagina.
2. Heb één enkele bron van waarheid voor locatiegegevens
Met de komst van lokale noteringsbeheerbedrijven zoals Yext en Uberall is dit geen probleem meer.
We komen echter nog steeds bedrijven tegen op meerdere locaties die niet over een “single source of truth” voor al hun locatie-informatie beschikken.
Als je het nog niet hebt, plaats het dan op zijn plaats.
3. Optimalisatie van winkelzoekers
Veel merken besteden hun winkelzoekers uit aan externe leveranciers. In theorie is hier niets mis mee, maar er zijn een paar manieren waarop we dit hebben zien misgaan:
Alleen zoeken naar winkelzoekers
Voor SEO moet een effectieve winkelzoeker een standaard gekoppelde set van staat, stad en locatiepagina’s zijn waar een bot of gebruiker gemakkelijk naar elke pagina kan doorklikken. Maar veel merken maken meestal in hun winkelzoekers een locatorpagina met een zoekvak om uw locatie te vinden.
Een paar jaar geleden analyseerden we de locators van de top 100 Amerikaanse retailers en vonden die met alleen zoeken locators gerangschikt op 50% minder zoekwoorden dan die met een staat > stad > koppelbare locatie-architectuur.
Zorg er dus voor dat uw lokalisatiearchitectuur op deze manier is gebouwd.
Inhoud van locatiepagina
Merken hebben vaak budget om een zoeker op hun site te maken, maar laten niets over voor inhoud.
Er is niets mis met een eenvoudige landingspagina met uw bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer, product-/dienstcategorieën, enz. Maar een locatiepagina met unieke, versterkte inhoud die relevant is voor de locatie en onderwerpen waarvoor u probeert te rangschikken, kan het beter doen. SEO-prestaties
Hier kunnen uw locatiemanagers van pas komen. We zien vaak dat succesvolle merken enquêtes bij hun locatiemanagers gebruiken om unieke lokale inhoud te vinden.
Andere bronnen kunnen lokale klantrecensies, gegevens van gesyndiceerde lokale hotspots en populaire producten in de specifieke markt zijn.
Prioriteitscategorieën
De meeste e-commerce-query’s tonen tegenwoordig lokale resultaten in de buurt van de top van de SERP’s.
We zien vaak merken die winnen in lokale pakketten die vanaf hun locatiepagina’s linken naar hun belangrijkste categorieën.
Zie dit als een signaal aan Google dat uw plaatsingen relevant zijn voor deze categorieën.
4. Beheer en optimalisatie van Google-bedrijfsprofielen
Google Bedrijfsprofiel (GBP) zou geen uitdaging moeten zijn, ik bedoel, het is gewoon een simpele reeks gele paginavermeldingen voor uw locaties, maar er zijn duizenden manieren waarop het mis kan gaan voor bedrijven
Dit zijn slechts enkele uitdagingen en kansen bij GBP.
Pas op voor dubbele vermeldingen
Verrassend genoeg zijn dubbele vermeldingen nog steeds een ding met GBP, maar ik sprak net met een bedrijf in het servicegebied dat problemen had om geclassificeerd te worden. Het was vrij gemakkelijk om te zien dat ze dubbele GBP-vermeldingen hadden.
Op het moment dat ze de dubbele vermeldingen verwijderden, steeg hun positie met 15 posities voor het belangrijkste zoekwoord waarop ze zich richtten. Houd deze dus goed in de gaten.
Controleer uw GBP-vermeldingen
Uw GBP-aanbiedingen zijn constant in beweging. Gebruikers voegen foto’s en recensies toe.
Google kan uw gegevens overschrijven als het de gegevens van een andere partij meer vertrouwt dan u.
GBP is geen ‘stel het in en vergeet het maar’-ding. Maak een systeem om regelmatig wijzigingen in uw GBP-pagina’s te controleren.
Hoewel je veel veranderingen kunt zien via het GBP-dashboard, zal het niet alles vastleggen. Dat is een van de redenen waarom we deze gratis en open source tool hebben gemaakt om afbeeldingswijzigingen in uw GBP te controleren.
Schaal berichten in GBP
GBP Posts zijn korte advertenties die u aan uw GBP kunt toevoegen. Dit kan een goedkope manier zijn om veel conversies naar uw site te genereren. Berichten kunnen tekst, foto’s of video’s bevatten.
De uitdaging die we vaak zien is dat bedrijven vaak niet zijn ingesteld om voor elke locatie content te produceren. Als je voor meerdere locaties in GBP wilt posten, implementeer dan een systeem om voor GBP klaar marketingmateriaal te maken voor nieuwe promoties, zodat ze kunnen worden geplaatst.
Dit omvat vaak het maken van een GBP-formaat (400 x 300) versie van goedgekeurde marketingafbeeldingen en een GBP-kopie als onderdeel van elke nieuwe promotie.
U moet er ook voor zorgen dat u de links in uw GBP-berichten tagt met trackingparameters om de prestaties te meten.
5. Bouw een lokale zoekfunctie op voor SAB en marktplaatsen
Niet alle lokale bedrijfsmerken hebben locaties.
Er zijn veel lokale marktplaatsmerken zoals Yelp, DoorDash en Zillow, en servicegebiedbedrijven zoals loodgieters en dakdekkers die lokale zoekopdrachten targeten, maar niet in aanmerking komen voor weergave in lokale pakketten. Dit komt omdat ze geen fysieke locaties in hun doelmarkten hebben.
En dat betekent dat ze veel klikken en potentiële inkomsten mislopen.
Dit zal niet voor elk merk werken, maar voor degenen met het juiste bedrijfsmodel is het creëren van een “winkel in een winkel” op een partnermerklocatie een geweldige manier om extra lokale pakketbekendheid te krijgen.
FedEx OnSite Services in Walgreens is een goed voorbeeld van hoe dit kan werken:
Screenshot van Google Zoeken, september 2022
En natuurlijk, als de waarde van de leads hoog genoeg is, kun je overwegen om fysieke locaties in bepaalde gebieden te openen om te proberen goed te scoren in lokale bundels.
Zoals ik hierboven al zei, zijn er een oneindig aantal lokale SEO-tactieken die bedrijfsmerken kunnen implementeren.
Als u nieuwe tactieken implementeert, moet u testen, meten en herhalen zoals elk ander marketingkanaal.
Meer middelen:
Uitgelichte afbeelding: GaudiLab/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!