Minstens 30 grote adverteerders zijn gestopt met adverteren op Twitter nadat bekend werd dat hun advertenties werden weergegeven naast tweets waarin werd gevraagd naar illegale inhoud van kindermisbruik.
Een tweet die werd gepromoot door een Scottish Rite Children’s Hospital in Texas werd bijvoorbeeld getoond naast giftige tweets met betrekking tot seksueel misbruik van kinderen.
Adverteerders komen in opstand tegen Twitter
Reuters meldde dat ten minste 30 grote merken hun accounts hebben opgeschort toen werd onthuld dat hun gepromote tweets naast giftige tweets werden weergegeven.
Een Twitter-woordvoerder zei dat het onderzoek en de bevindingen van het cyberbeveiligingsbedrijf (die tweets en accounts in de eerste twintig dagen van september 2022 bestudeerden) niet representatief waren voor de inspanningen van Twitter om illegale activiteiten te bestrijden.
Maar het Reuters-artikel citeerde verschillende adverteerders van grote merken die op de hoogte werden gebracht dat hun advertenties naast de giftige tweets verschenen.
Reuters citeerde een executive van Cole Haan:
“We zijn geschokt”, zei David Maddocks, president van het merk Cole Haan, tegen Reuters nadat hij had vernomen dat de advertenties van het bedrijf naast die tweets verschenen.
“Twitter zal het repareren of we zullen het op alle mogelijke manieren repareren, inclusief het niet kopen van Twitter-advertenties.”
Het onvermogen van Twitter om giftige inhoud nauwkeurig te detecteren
De achtergrond van het toxische inhoudsprobleem van Twitter kwam voor het eerst aan het licht in een artikel gepubliceerd door The Verge.
Het artikel vertelt over een project van Twitter om een platform te creëren vergelijkbaar met OnlyFans waar gebruikers kunnen betalen om seksueel expliciete inhoud te delen.
Voordat Twitter de nieuwe dienst lanceerde, gaf Twitter een groep medewerkers de opdracht om te testen of Twitter erin zou kunnen slagen schadelijke inhoud te verwijderen, zodat het platform niet het delen van illegale inhoud zou worden.
Deze groep medewerkers werd het Rode Team genoemd.
Het Twitter-project werd stopgezet toen het rode team vaststelde dat Twitter geen beledigende en giftige inhoud kon detecteren.
Volgens het artikel van The Verge:
“Wat het Rode Team ontdekte, heeft het project doen ontsporen: Twitter kon volwassen makers niet veilig toestaan om abonnementen te verkopen omdat het bedrijf niet (en nog steeds niet) effectief toezicht hield op schadelijke seksuele inhoud op het platform
“Twitter kan seksuele uitbuiting van kinderen en naaktheid zonder wederzijds goedvinden niet nauwkeurig op grote schaal detecteren”, concludeerde het rode team in april 2022. Het bedrijf had ook geen tools om te verifiëren dat makers van inhoud en consumenten voor volwassenen ouder waren, ontdekte het team.
Dus in het voorjaar van 2022 concludeerde Twitter dat het slecht was uitgerust om de service te lanceren en werd het opgeschort.
Volgens cyberbeveiligingsbedrijf Ghost Data bleef Twitter echter worstelen met het betrappen van malafide gebruikers en accounts die illegale inhoud delen.
Ghost Data deed in september 2022 een onderzoek om erachter te komen hoe wijdverbreid het probleem van kinderuitbuiting is op Twitter.
Beginnend met een groep bekende accounts voor kinderuitbuiting, traceerden ze giftige accounts via de sociale connecties van volgers die tussen de accounts waren gelinkt, en identificeerden uiteindelijk meer dan 500 accounts die verantwoordelijk waren voor bijna 5.000 tweets met betrekking tot illegale activiteiten door kindermisbruik
De onderzoekers merkten op dat deze accounts allemaal in het Engels waren en dat ze geen onderzoek hadden gedaan naar Twitter-netwerken van kindermisbruik in andere talen.
Ze concludeerden dat uit verder onderzoek naar niet-Engelse accounts zou kunnen blijken dat nog meer gebruikers content over kindermisbruik delen.
Onderzoekers zeggen dat Twitter niet effectief is
Een verrassende bevinding in het rapport is dat Twitter tijdens de onderzoeksperiode die de eerste twintig dagen van september 2022 beslaat, slechts actie heeft ondernomen tegen iets meer dan 25% van de accounts waarvan het identificeerde dat ze expliciete inhoud van kindermisbruik delen.
De onderzoekers schreven (PDF):
“We hebben vastgesteld dat Twitter (sic) minder dan 30% (27,5%) van de gebruikers schorste die in de eerste 20 dagen van september links, materiaal en verwijzingen naar kinderpornografie openbaar hadden gedeeld.
Tot nu toe zijn er na “de zuivering” nog meer dan 400 gebruikers actief.
Veel van deze gebruikers zijn al maanden actief.”
De onderzoekers concludeerden dat hoewel ze veel illegale activiteiten en accounts op Twitter hebben geïdentificeerd, ze schatten dat dit slechts een fractie is van de werkelijke omvang van het probleem.
Ze merkten op dat Twitter de giftige activiteit beter zou kunnen stoppen:
“Deze resultaten bevestigen het alarmerende probleem dat al is ontdekt door interne medewerkers en aan het licht is gebracht door de online media: Twitter (sic) kan seksuele uitbuiting van kinderen niet nauwkeurig detecteren en de leidinggevenden doen bijna niets om deze ramp aan te pakken.
We hebben ook bewijs gevonden dat dit tolerante pornografische beleid gebruikers ertoe aanzet om video’s van verkrachting en zonder wederzijds goedvinden te plaatsen, om nog maar te zwijgen van minderjarigen die hun eigen naaktheid of seksuele inhoud proberen te verkopen.
… Waarschijnlijk zou een bescheiden investering en een toegewijd team, zelfs met het toepassen van onze eigen basistechnieken, voldoende zijn (sic) om illegale activiteiten gemakkelijk te lokaliseren en drastisch te verminderen…”
Deze conclusie van cyberbeveiligingsbedrijf Ghost Data lijkt in tegenspraak met een verklaring van Twitter en gerapporteerd door Reuters dat Twitter “nultolerantie” heeft voor dit soort activiteiten, omdat het rode team van Twitter maanden geleden problemen met het detecteren van giftige inhoud ontdekte.
Reuters meldde ook dat Twitter zei dat het meer werknemers inhuurt om “oplossingen te implementeren”.
citaten
Lees het volledige rapport van cyberbeveiligingsbedrijf Ghost Data (pdf)
Lees het Reuters-rapport
EXCLUSIEVE merken blazen Twitter op voor advertenties naast kinderporno-accounts
Lees het rapport van The Verge over hoe Twitter een OnlyFans-concurrent heeft gedumpt
Hoe Twitter’s kinderpornoprobleem zijn plannen voor een OnlyFans-concurrent verpestte?
Uitgelichte afbeelding door Shutterstock/Pixel-Shot

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!