Remarketing is een essentieel onderdeel van elke Google Ads-strategie.
Het gaat niet langer om het doen van remarketingcampagnes; zo moet u remarketingcampagnes uitvoeren.
Met meer apparaten in huis dan ooit tevoren, is remarketing essentieel om uw publiek te betrekken en te betrekken voor een tweede (of derde of vierde) kans om hun aandacht te trekken.
Om een effectieve Google Ads-remarketingcampagne te lanceren, is het essentieel dat u de instellingen beheerst.
Deze gids helpt u niet alleen de basisprincipes van het opzetten van een remarketingcampagne te behandelen, maar ook geavanceerde tips en trucs om het meeste uit uw marketingdollars te halen.
1. Zorg voor de juiste etikettering
Voor remarketing om vertoningen te leveren, is een goede tracking op een website van vitaal belang.
De meeste websites gebruiken Google Analytics of Google Ads-tracking, ik raad aan om beide bronnen als optie te gebruiken.
Google Ads-tag
Als uw Google Ads-account helemaal opnieuw begint, moet een Google-tag worden geïmplementeerd.
Om dit specifiek voor uw account te vinden, gaat u naar Tools & Instellingen > Instellingen > Google Tag.
Google Ads-screenshot, augustus 2022
Google Ads-screenshot, augustus 2022
Als u gewend bent aan de naam ‘Global Site Tag’, wordt dit nu de Google Tag genoemd.
Google biedt nu installatie-instellingen met elk van deze websitebouwers:
Drupal. Twijfel MonsterInzichten. Typ 3. Wix.
Als u de tag handmatig installeert, moet deze onmiddellijk na de
tag op elke pagina van uw website.Ten slotte, als u Google Tag Manager heeft, kunt u de benodigde code in de container van uw website installeren.
Google Analytics-tag
Google Analytics-tracking is vereist voordat u remarketinglijsten op het platform kunt maken.
Om de trackingcode te vinden, gaat u naar Beheer > Eigenschappenweergave > Trackinginformatie > Trackingcode.
Google Analytics-screenshot, augustus 2022
De implementatie van de tag controleren
De eenvoudigste manier om te controleren of tags correct zijn geïmplementeerd, is door de bèta-extensie “Tag Assistant for Conversions” in een Chrome-browser te downloaden.
Navigeer naar uw website en voer Tag Assistant uit. Indien correct geïmplementeerd, zouden de resultaten er als volgt uit moeten zien.
Het groene vinkje betekent dat er geen problemen zijn geïdentificeerd met de tagconfiguratie.
2. Opzettelijke remarketinglijsten maken
Zodra je zeker weet dat je een follow-up hebt, is het tijd om te creëren opzettelijk remarketinglijsten.
Intentie is uiterst belangrijk bij het maken van remarketingdoelgroepen.
Als u eenvoudigweg “Alle bezoekers” op uw website heeft getarget, loopt u zoveel kansen mis.
Google Analytics en Google Ads bieden veel opties om de kijkers van uw site zo gedetailleerd te segmenteren als u wilt.
Merk op dat een lijst die is te smal moeite hebben met serveren.
De sleutel is het vinden van een balans tussen de grootte van het publiek en de intentie.
Google Analytics-lijsten
Ik maak bij voorkeur remarketingadvertenties in Google Analytics (of GA4 als je het al gebruikt).
Omdat er in-site gedragsgegevens zijn om aan lijsten toe te voegen, heeft u meer opties om deze doelgroep te kwalificeren.
Om een doelgroep aan te maken in Google Analytics 4, ga je naar Instellingen > Doelgroepdefinities.
Opmerking: Hierbij wordt ervan uitgegaan dat een gebruiker al de juiste Google Ads- en Google Analytics-accounts heeft gekoppeld om gegevens te delen.
Google Analytics-screenshot, augustus 2022
Nu is het tijd om creatief te worden.
De sleutel is om meerdere remarketinglijsten te maken op basis van de categorisering van uw website.
Enkele eerste ideeën om te overwegen bij het samenstellen van een portfolio met remarketinglijsten:
Categorie pagina kijkers. Kopers/Leads (om uit te sluiten in campagnes). Al het in aanmerking komende siteverkeer (zoals bepaald door de tijd op de site, elk bedrag dat als bovengemiddeld wordt beschouwd voor uw bedrijf). Kwalitatieve blogkijkers (zoals bepaald door de tijd op de site, ongeacht het bedrag dat als bovengemiddeld wordt beschouwd voor uw bedrijf). Winkelwagen kijkers.
In dit voorbeeld wil ik een remarketinglijst maken van iedereen die een specifieke bestemmingspagina heeft bezocht en ten minste 50% van de video op die pagina heeft bekeken.
De twee belangrijkste informatie die u moet invoeren, zijn ‘pagina’ EN ‘percentage video’ (niet ‘OF’).
Google Analytics-screenshot, augustus 2022
Vergeet na voltooiing niet om uw doelgroepbestemmingen te kiezen.
Zorg er altijd voor dat u het Google Ads-account kiest voor de lijst die u wilt importeren.
Door dit te doen, kan de lijst worden gebruikt voor remarketingcampagnes.
Google-advertentievermeldingen
Om lijsten te maken in Google Ads, ga je naar Tools & Instellingen > Doelgroepbeheer > Segmenten.
Google Ads-screenshot, augustus 2022
U kunt vijf verschillende soorten remarketinglijsten maken:
Website bezoekers. Gebruikers van de applicatie. YouTube-gebruikers. Lijst van klanten. Aangepaste combinaties.
Dit artikel geeft een gedetailleerder overzicht van het maken van effectieve YouTube-remarketinglijsten.
Maak op basis van het doel de benodigde remarketinglijsten en kies een lijstduur. De maximale duur dat een gebruiker op een lijst kan blijven is 540 dagen.
Het voordeel van Google Ads-remarketinglijsten is dat ze de mogelijkheid bieden om de lijst vooraf in te vullen met gebruikers van de afgelopen 30 dagen. Google Analytics biedt geen populatie met terugwerkende kracht.
3. Bepaal de juiste activa
Het meest populaire type remarketingcampagne is in het Google Display Netwerk (GDN). Er zijn echter ook zoekcampagnes voor remarketing.
Stel eerst deze vragen voordat u de juiste assets aanmaakt:
Wat wordt er van de gebruiker gevraagd? Waar moet het bericht uit bestaan? Komt de ervaring van de bestemmingspagina overeen met de boodschap van de advertentie?
Er zijn belangrijke componenten waarmee u rekening moet houden bij het maken van remarketingitems. Hieronder staan er enkele:
Statische afbeeldingsindelingen Responsieve afbeeldingsindelingen Titels en beschrijvingen (bij gebruik van responsieve indeling) Ervaring op de bestemmingspagina
De volledige lijst met specificaties voor display-advertenties die voor Google Ads zijn geüpload, vindt u hier.
Het is belangrijk op te merken dat als u de responsieve advertentie-indeling gebruikt, afbeeldingen gebaseerd moeten zijn op een verhouding en niet hetzelfde zijn als statische afbeeldingsvereisten.
4. Maak een remarketingcampagne
Remarketingcampagnes kunnen worden gemaakt in de Google Ads-interface of in de Google Ads Editor.
Begin met uw campagnenaam, budget en instellingen. Als u meerdere remarketingcampagnes maakt, houdt u dit bij door de doelgroepnaam in de campagne op te nemen.
Campagne-instellingen kunnen de prestaties verhogen of verlagen. Als het niet goed wordt beheerd en onderhouden, kunt u enige volatiliteit in de prestaties verwachten. Dit bevat:
“Observatie versus doel” setup. Instellingen voor biedstrategie. Oriëntatie-uitbreidingsinstellingen. Locatie instellingen. De frequentielimiet instellen.
Kies bij het toevoegen van doelgroepen aan een remarketingcampagne de instelling ‘Targeting’ in plaats van ‘Kijken’.
Door het in de modus ‘Observatie’ te houden, wordt de doelgroeptargeting helemaal niet verminderd.
Google Ads-screenshot, augustus 2022
Zorg er bij het selecteren van een biedstrategie voor dat u er een selecteert op basis van uw doelen.
Als u bijvoorbeeld ‘Doel-CPA’ gebruikt en te laag biedt, vermindert Google het aantal vertoningen en loopt de campagne het risico te worden weergegeven.
Wees ten slotte concurrerend met uw biedingen omdat uw doelgroepen al kennis hebben gemaakt met uw merk.
De volgende instelling, ‘Geoptimaliseerde targeting’, is er een die Google handig heeft verborgen in de instellingen van de advertentiegroep.
Houd dit altijd uit in een remarketingcampagne.
Als u de moeite heeft genomen om een gerichte lijst samen te stellen, waarom zou Google dan in hemelsnaam willen dat we uitbreiden naar vergelijkbare gebruikers in dezelfde campagne?
Google Ads-screenshot, augustus 2022
De standaardinstelling is ‘Mensen in, of interesse tonen in, uw targetinglocaties’.
Hoewel dit volgens Google de aanbevolen instelling is, raad ik aan deze te wijzigen naar “op doellocatie of regelmatig”.
Als u dit wijzigt in de middelste selectie hieronder, kunt u gerichter targeten.
Google Ads-screenshot, augustus 2022
Ten slotte zijn de instellingen voor frequency caps nog steeds belangrijk omdat het meerdere keren per dag zien van dezelfde advertentie een slechte gebruikerservaring veroorzaakt.
Zorg ervoor dat u de frequentielimieten op een gemiddeld niveau per gebruiker instelt.
5. Analyseren, verfijnen en optimaliseren
U heeft officieel uw eerste remarketingcampagne gelanceerd!
Dat is alles wat er is, toch?
slechte
Het is belangrijk om vanaf het begin de prestaties van de campagne te monitoren. Enkele van de belangrijkste punten waarmee u in de beginperiode rekening moet houden, zijn onder meer:
Zorg ervoor dat uw doelgroep groot genoeg is om vertoningen weer te geven. Locaties (waar advertenties worden weergegeven).
Na een paar weken aan gegevens (afhankelijk van de grootte van het publiek), zou er voldoende informatie moeten zijn om op prestaties gebaseerde optimalisaties te maken.
Het doel is om continu te verbeteren.
Remarketingcampagnes zijn geen ‘instellen en vergeten’-strategie.
Alles op een rijtje
Een remarketingstrategie omvat meer dan het targeten van een groep gebruikers. Verweeft technologie, doelgroepen, berichten en meer.
Zonder zelfs maar een van deze gebieden kan een remarketingcampagne zijn potentieel niet echt waarmaken.
Volg de bovenstaande tips om ervoor te zorgen dat uw volgende Google Ads-remarketingcampagne succesvol is (en vergeet niet de prestaties te controleren!)
Meer middelen:
Uitgelichte afbeelding: Chinnapong/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!