fbpx

Van freelance schrijver tot in-house leider: maak kennis met Aja Frost

Van freelance schrijver tot in-house leider: maak kennis met Aja Frost

Share This Post


Freelance werken of naar huis? Dit is de vraag.

En de vraag is nu ingewikkelder dan ooit, vooral voor contentmarketeers.

Volgens onze State of SEO 2022 is freelancen een steeds aantrekkelijker pad, waarbij bijna 45% van de freelance- en contractrespondenten een salaris van meer dan $ 75.000 per jaar verdient.

Maar dat betekent niet dat dit het enige levensvatbare carrièrepad is voor contentmarketeers.

De toekomst ziet er zelfs rooskleurig uit voor interne professionals, aangezien meer bedrijven manieren vinden om SEO te integreren in bredere marketinginspanningen.

Dus welke kant ga je op bij de splitsing in de weg?

Krijg nieuwe inzichten in dit interview in Q&A-stijl met Aja Frost, die haar marketingcarrière begon als freelanceschrijver en ongeveer $ 6.000 per maand verdiende.

Nu is ze de Director of English Growth bij HubSpot, waar ze haar verkoopblog hielp een verkeersplan van 18 maanden te doorbreken met behulp van een ‘organic first’-strategie.

Lees verder terwijl Frost haar ervaring deelt om een ​​interne contentstrateeg te worden, SEO-technieken en tips voor het opbouwen van een lonende SEO-carrière.

Word een interne contentstrateeg

Hoe verliep de overgang van een gevestigde freelanceschrijver naar een interne contentstrateeg?

Aja Vorst: “Mijn overstap van freelance naar in-house was zes jaar geleden, maar ik herinner me dat het een uitdaging was.

Ik moest veel van mijn instincten opnieuw leren; uw manager en teamgenoten willen bijvoorbeeld frequentere en gedetailleerdere updates dan uw klanten, die meestal alleen om het hoge niveau geven. Ik was veel minder zelfstandig dan als freelancer.

Bovendien moest ik de werkdynamiek uitzoeken binnen wat op dat moment een grote organisatie leek (~ 1.700 mensen). Nu lijkt dat weinig, aangezien HubSpot meer dan 7.000 medewerkers heeft.”

Welke onverwachte vaardigheid of ervaring heeft u geholpen als marketingleider en SEO-strateeg?

VAN: “Actief luisteren en observeren is waarschijnlijk mijn meest gebruikte vaardigheid.

Ik breng vijf tot zes uur per dag door in vergaderingen en het is ongelooflijk waardevol om te kunnen interpreteren hoe iemand zich voelt, wat ze zeggen en wat ze niet zeggen, of ze overtuigd of sceptisch zijn, enzovoort.

Om het gemakkelijker te maken, zoom ik in op volledig scherm, verberg ik mijn eigen frame zodat het mijn gezicht niet kan afleiden en schakel ik alle meldingen uit.

Als ik in een grotere groep zit, blijf ik gezichten scannen, dus ik peil de reacties van iedereen. En ik herhaal constant wat ik hoor, zodat ik mijn aannames kan uitdagen en ervoor kan zorgen dat ik de signalen correct interpreteer.”

Inhoudstools en -technieken om naar toe te gaan

Wat is je favoriete functie in het HubSpot-platform en waarom?

VAN: “Ik ben erg enthousiast over de gratis websitebouwer die HubSpot een paar maanden geleden heeft uitgebracht.

Het is eigenlijk een websitebouwer met slepen en neerzetten die heel gemakkelijk te gebruiken is (ik heb voor de lol een paar testsites gemaakt) en biedt gratis webhosting en gratis om een ​​aangepast domein aan te sluiten.

Welke trends zie je in de impact van AI op zoekwoordonderzoek? Hoe zet u deze trends om in zoekstrategieën op basis van onderwerpgroepen?

VAN: “AI-aangedreven zoekwoordonderzoek is nuttig als basis.

Het is veel sneller om een ​​tool te gebruiken om relevante zoekwoorden met een langere staart te vinden dan om handmatig SERP’s of zelfs Ahrefs-resultaten te doorzoeken.

Er gaat echter niets boven de intuïtie en ervaring van een SEO om erachter te komen welke zoekwoorden in een artikel thuishoren en hoe die artikelen geclusterd moeten worden.”

Welke invloed heeft globalisering op uw contentstrategieplanning?

VAN: “Content met verkeerspotentieel en vraag in meerdere markten wordt eerst in het Engels gemaakt en vervolgens gelokaliseerd in het Spaans, Frans, Duits, Portugees en/of Japans voor onze regionale blogs.

Ons lokalisatieteam is geweldig; voor elk stuk inhoud dat ze lokaliseren, vertalen ze niet alleen de woorden en betekenis, maar stemmen ze de stijl en stem van HubSpot af op de doelgroep.

Wanneer u bijvoorbeeld een Engelse post lokaliseert in het Duits, vervangt het team “de beste”, “de beste in zijn klasse”, “geweldig”, enz. voor “het is goed en het zal je helpen”.

Veel inhoud wordt in de taal gemaakt (dwz zoekwoordenonderzoek wordt in het Spaans gedaan en inhoud wordt in het Spaans gemaakt). Dit zorgt ervoor dat we de unieke vragen van onze doelmarkt beantwoorden.”

Wat is de meest effectieve SEO-techniek die je zou aanraden aan iemand die zijn organische zoekresultaten wil verbeteren?

VAN: “Focus op kwaliteit boven kwantiteit. Het is veel effectiever om goedgeschreven, diepgaande inhoud met unieke inzichten en origineel onderzoek te publiceren dan 10 afgeleide artikelen op topniveau.

Als je de resultaten niet krijgt, zou je dat moeten zijn als je kijkt naar je doel-MSV (maandelijks zoekvolume) voor je zoekwoorden, vertragen en (veel) meer tijd besteden aan elke post.”

Vrouwen helpen de wereld van SEO te leiden

Heb je advies voor SEO-freelancers die het moeilijk vinden om zichzelf te verkopen zonder eerdere klanten als referentie?

VAN: “Maak voorbeelden voor hypothetische klanten, vraag een andere freelancer of je gratis zoekwoordonderzoek mag doen of maak content voor hen in ruil voor training en je naam op een project, en zorg ervoor dat je website er professioneel uitziet en dat je eigen contentstrategie onberispelijk is.”

Welk advies heb je voor een vrouw die een carrière in SEO nastreeft? Voor een vrouw die streeft naar een leidende rol in de branche?

VAN: “Een vrouw zijn in de SEO-industrie en een vrouwelijke leider in technologie is een stuk makkelijker… maar het is nog steeds moeilijk!

Mijn steungroep is van onschatbare waarde geweest om me te helpen luchten als ik seksisme ervaar, me ertoe aan te zetten nieuwe uitdagingen aan te gaan en te brainstormen over manieren om meer tijd in vergaderingen te krijgen, ervoor te zorgen dat mensen me serieus nemen en mezelf verdedigen

Ik raad ten zeerste aan om je netwerk van collega’s (zowel binnen als buiten je bedrijf) op te bouwen waarop je een beroep kunt doen.”

Wat maakt jou sterker als sterke vrouwelijke leider?

VAN: “Het geeft me het vertrouwen en respect dat ik deel met mijn geweldige (of, voor Duitse lezers, ‘goede’) collega’s en managers. En natuurlijk de live versie van Beyonce’s Formation.”

Meer middelen:

Uitgelichte afbeelding: met dank aan Aja Frost



Source link

More To Explore

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!