Als je ooit een blogpost of online artikel hebt geschreven, heb je jezelf de vraag gesteld: hoe lang moet het zijn?
Met andere woorden, wat is de optimale lengte van webcontent voor SEO-doeleinden?
Afhankelijk van het jaar en de bron, hoor je misschien dat het ideale aantal woorden voor SEO ergens tussen de 250 en meer dan 2000 woorden per stuk ligt.
Voorstanders van een lager aantal woorden zullen beweren dat niet het aantal woorden, maar de kwaliteit van de informatie en het aantal backlinks er het meest toe doet.
Degenen die pleiten voor een hoger aantal woorden, beweren dat zoekmachines te weinig woorden zullen kwalificeren als “magere” inhoud en dus niet zo goed gerangschikt zullen worden als hun meer gedetailleerde tegenhangers.
Dus wat is de waarheid? Maakt het aantal woorden echt zoveel uit voor zoekmachines? En zo ja, wat is de beste lengte voor inhoudsstukken?
Volgens John Mueller van Google, de bron waar zoveel zoekmachinekennis vandaan komt, telt het aantal artikelen niet mee in de kwaliteitsscores van Google.
Dus dat is het, toch? Zaak gesloten, het kortste artikel in de geschiedenis van het Search Engine Journal heeft bevestigd dat u zich geen zorgen hoeft te maken over het aantal woorden.
Niet precies.
Het aantal woorden is geen directe SEO-rankingsfactor, maar het is toch iets om rekening mee te houden.
In de loop van dit stuk zullen we het hebben over waarom het belangrijk is, hoe de lengte van je stukken indirect je rankings kan helpen en schaden, en we zullen je enkele tips geven om je te helpen stukken te schrijven die de ideale lengte hebben om aan je behoeften te voldoen. .
“Ga voor 2.000 woorden en een geoptimaliseerde H1”
Dit is SEO-advies in een notendop.
Maar is het best practice, algemene kennis of een stedelijke mythe?
Zoals hierboven vermeld, bestaat er geen consensus over het perfecte aantal woorden, maar een algemene vuistregel is dat inhoud met een lange vorm beter presteert dan korte inhoud.
Als je erover nadenkt, is dit heel logisch. Het algoritme van Google is bedoeld om de zoekintentie te meten, en langere fragmenten helpen om een beter idee te krijgen van waar uw pagina over gaat.
Dus groter is altijd beter, toch? Niet noodzakelijk.
Als je artikelen alleen maar opvult door extra zinnen, onnodige bijvoeglijke naamwoorden en bijwoorden toe te voegen, of opzettelijk een omslachtig pad naar de kern van de zaak volgt, zul je lezers afschrikken. En dat zal uw kwaliteitsresultaten schaden.
Daarom moet elk artikel zo lang zijn als nodig is. Helder als modder, toch? Maak je geen zorgen. We zullen meer uitleggen.
Het is niet de lengte van de inhoud die een artikel rangschikt, het zijn de backlinks die verband houden met de lengte
Yoast voerde in 2022 een onderzoek uit met informatie over de correlatie tussen berichtlengte en SEO-ranking. Hij stelde vast dat een minimum aantal woorden afhangt van het type pagina.
Als algemene regel stelt Yoast voor dat taxonomiepagina’s (die worden gebruikt om inhoud en gegevens te categoriseren) 250 woorden of meer moeten zijn, gewone berichten en pagina’s 300 of meer, kerninhoud ten noorden van 900 woorden en productpagina’s. meer dan 200 woorden nodig.
Zoals je kunt zien is er veel variatie.
Taxonomie- en productpagina’s werken over het algemeen goed met minder woorden omdat ze erg specifiek zijn. En gebruikers komen er over het algemeen niet rechtstreeks vanuit de zoekresultaten bij, maar duiken er vanaf de bovenkant van de website in.
Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een nieuwe set keukenmessen, dan is de kans groot dat je daar niet naar op zoek bent [Wusthof Performer 8” Chef’s Knife]. In plaats daarvan ga je zoeken [Good Chef’s Knife] en uitsplitsing van de algemene pagina van de Wusthof of de winkelier.
Aan de andere kant van het spectrum is langere inhoud meestal meer gericht op het verstrekken van nuttige informatie. Dit levert u op zijn beurt weer meer backlinks op.
Screenshot van Ahrefs.com, september 2022
Een studie van Ahrefs uit 2020 analyseerde ongeveer 900 miljoen webpagina’s en vond een sterke positieve correlatie tussen het aantal woorden en het gemiddelde aantal verwijzende domeinen.
In een ander onderzoek uit 2020 ontdekte Ahrefs dat bijna 91% van alle pagina’s nooit organisch verkeer krijgt. En dat lijkt vooral te komen omdat ze geen backlinks hebben:
“Het blijkt dat 66,31% van de pagina’s geen enkele backlink heeft. En 26,29% van de pagina’s heeft links van minder dan drie websites.”
Daarom lijkt de impact van de lengte van de inhoud op de ranglijst een proces in twee stappen te zijn in plaats van een “langere, betere rangorde”-vergelijking.
De weg naar rankingsucces is als volgt:
Langere inhoud leidt tot meer links. Meer links leiden tot betere rankings (en meer organisch verkeer).
Het lijkt erop dat wat de website zou kunnen rangschikken niet zozeer gaat over de lengte van de inhoud zelf, maar meer over het aantal links dat de pagina heeft ontvangen.
Gidsen, wolkenkrabbers, pijlerpagina’s en inhoudshubs zijn de meest interessante linkdoelen. Daarom wordt aanbevolen om de meest overtuigende, interessante en diepgaande inhoud op internet te creëren en een brede verspreidingscampagne te voeren.
Het sexy maken heeft misschien niet eens meer woorden nodig. In plaats daarvan kan het gewoon een kwestie zijn van preciezere targeting, betere grafische afbeeldingen of gedetailleerde resultaten van marktonderzoek.
Speel effectief in op zoekintentie door je artikel te beginnen met de belangrijkste informatie
Ahrefs-tips over inhoudslengte:
“Ga niet voor een bepaald aantal woorden, zorg er gewoon voor dat u een onderwerp in zijn geheel behandelt. Of het nu 500 of 10.000 woorden zijn, de sleutel is dat u de beste bron creëert die beschikbaar is voor uw doelzoekwoord.”
Met andere woorden, uw inhoud moet zo lang zijn als nodig is om zoekbots voldoende informatie te geven om te bepalen waar het over gaat en lang genoeg om aan gebruikersvragen te voldoen.
Wat is er nodig om aan de zoekintentie te voldoen?
Al vele jaren proberen SEO-professionals langere inhoud te schrijven, ongeacht de kosten van bruikbaarheid. Dit resulteerde in zeer lange stukken in plaats van het aantal woorden dat relevant is voor uw doelen.
Het had Google ook kunnen inspireren om de featured snippets te pushen en direct antwoorden te geven in plaats van een slechte gebruikerservaring te bieden met scrollende marathons.
Screenshot van Google Zoeken, september 2022
Het is nog niet zo lang geleden dat een zoekopdracht “hoe het bouncepercentage te verlagen” resultaten op de eerste pagina zou opleveren waarin werd gesproken over het belang van het bouncepercentage voor 700 woorden, voordat zelfs de eerste tip werd onthuld over hoe het te verminderen.
Maar als we een inleiding tot het bouncepercentage nodig hadden, hadden we het gegoogeld. Deze stukken hebben duidelijk geen zoekintentie.
Gelukkig is Google slimmer geworden en komen dit soort retouren minder vaak voor dan vroeger, maar ze zouden nog steeds moeten dienen als een uitnodiging om het maken van content te heroverwegen en te voldoen aan de zoekintentie.
Ik raad aan om de inhoudsstructuur om te draaien en zo waarde te bieden aan de gebruiker vanaf de eerste seconde dat ze op uw pagina terechtkomen.
Verander uw SEO-artikel in een tijdschriftartikel of samenvatting:
Belangrijkste informatie eerst = Beantwoord de vraag.
Begin met de hoofdboodschap.
Graaf vervolgens dieper naarmate het stuk vordert en detailgerichte gebruikers verder lezen.
Ten tweede, geef gebruikers een duidelijk pad naar conversie en daaropvolgende klikken.
Dit is belangrijk voor je business, omzet en marketingdoelen, maar ook voor gebruikers die met een bepaalde intentie naar de website zijn gekomen. Maak het ze gemakkelijk om te vinden wat ze nodig hebben.
Dit kan zijn:
Links/lees meer naar gerelateerde artikelen. Meld u aan voor een whitepaper of een handleiding. Koop het product.
Fluffing schaadt uw inhoudsontologie en daarmee uw zoekwoord-/onderwerptargeting
De belangrijkste reden waarom ik zou willen dat u nadenkt over het voldoen aan de zoekintentie, is de ontologie van de inhoud en de hiërarchie tussen trefwoorden en artikelen.
Dit is iets dat Google ook heeft overwogen, aangezien dunne pagina’s, dubbele inhoud en kannibalisatie van zoekwoorden nu een negatieve invloed kunnen hebben op de SEO-resultaten.
Als u de zoekintentie goed heeft, kunt u ook een schone website-architectuur maken, waardoor het voor Googlebot gemakkelijker wordt om uw site te crawlen en te indexeren.
Als we zoeken zonder 2000 woorden om over een onderwerp als “appels” te schrijven (volgens best practice), zullen we snel beseffen dat de meeste schrijvers en SEO-professionals de neiging hebben om over “bananen” en “sinaasappels” te praten als ze rennen. geen dingen te zeggen over “appels”. Ze proberen hun doelaantal woorden te bereiken, wat er ook voor nodig is.
Dit verzwakt de zoekwoordtargeting van een pagina en uw vermogen om zoekintentie te bereiken.
In plaats van Google duidelijk te maken dat dit de beste pagina over ‘appels’ is, brengen we gebruikers en de zoekmachine nu in verwarring over het doel en het onderwerp van het inhoudsstuk.
We noemen dit inhoudskannibalisatie als we het hebben over “fruit” in het algemeen om ons artikel “appels” krachtig uit te breiden om ons beoogde aantal woorden te bereiken.
Het wordt kannibalisatie van zoekwoorden genoemd als we Google zo verwarren dat het niet weet welk stuk het moet rangschikken voor de zoekopdracht ‘appels’, waardoor het tussen de twee wisselt, wat de algehele rankingprestaties schaadt.
De naam van het spel is:
Eén artikel per trefwoord (groepering) (bijvoorbeeld een artikel voor “appel/appels”). Respecteer de relatie tussen uw artikelen (ontologie of inhoudshiërarchie). Alles over “fruit” in het algemeen gaat naar deze hoofdpagina/categorie. Maak voor gebruikers en zoekmachines duidelijk wat het concept/onderwerp van elk artikel is: praat alleen over “appels” in het stuk “appel”.
Het doel om het beste stuk inhoud over “appels” te maken, bepaalt de lengte van de inhoud.
Hoe artikelen worden beoordeeld: bevredigende intentie, juist aantal woorden en backlinks
Als we vervolgens kijken naar wat concurrenten op dit moment doen op het gebied van inhoudslengte, het voldoen aan de zoekintentie, het geven van de beste respons en het uitnodigen van gebruikers om te converteren, hebben we niet alleen inhoud gemaakt die goed zal scoren in Ja, we hebben ook een stuk gemaakt dat is een geweldig backlink-doel dat zal leiden tot succesvolle rankings.
Het is tijd om verder te gaan met de obsessie voor het tellen van woorden
In de begindagen van SEO betekende het beter scoren voor een zoekwoord over het algemeen dat je dat woord of die zin in je inhoud stopte, waar het ook ging. Die dagen zijn voorbij, en daarmee de harde en snelle vereisten voor inhoudslengte.
Ja, in dit artikel wordt beweerd dat langer vaak beter is voor SEO-doeleinden, maar dat is om een meer indirecte reden dan je zou denken. En een hoger aantal woorden alleen zal je niet helpen om hoger te scoren.
In plaats daarvan moet u inhoud van hoge kwaliteit maken met de informatie die zoekers willen.
Onthoud waarom gebruikers naar uw pagina komen; voldoen aan hun intentie en geven ze wat ze zoeken.
Door dit te doen, maak je van je content ook een aantrekkelijke backlink voor andere content creators. En daarover gesproken, het is een goed idee om outreach-initiatieven uit te voeren om inkomende links te bouwen en de geloofwaardigheid van uw site in de ogen van Google te vergroten.
Meer middelen:
Uitgelichte afbeelding: veel mensen/Shutterstock
Afbeeldingen van publicatie nr. 3-5: Paulo Bobita/Search Engine Journal

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!