In een Google SEO Office Hours beantwoordde Martin Splitt van Google een vraag over gestructureerde gegevensvalidatie en hoe de Google-validator andere resultaten kan laten zien dan de Schema.org-validator.
Validatie van gestructureerde gegevens
Zowel Google als Schema.org bieden tools om te valideren of gestructureerde gegevens correct zijn.
De tool van Google heet de Rich Results Test.
De tool van Schema.org heet Schema Markup Validator.
De tool van Google valideert gestructureerde gegevens en geeft ook feedback of de geteste gestructureerde gegevens voldoen aan de vereisten voor uitgebreide resultaten op pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines.
Uitgebreide resultaten zijn verbeterde zoekvermeldingen die ervoor zorgen dat uw vermelding opvalt tussen de zoekresultaten.
Schema.org’s schema markup validator controleert of gestructureerde gegevens geldig zijn volgens officiële normen.
Waarom verschilt Google-validator van Schema.org?
Je zou kunnen denken dat beide gestructureerde gegevensvalidators volgens dezelfde regels valideren.
Het is dus een goede vraag waarom de twee validators verschillende resultaten kunnen laten zien.
De persoon die de vraag stelde, merkte op dat hun gestructureerde gegevens perfect worden gevalideerd in Schema.org, maar niet met de Google-validator.
Zij vroegen:
“Waarom tonen gestructureerde gegevens fouten op Google, maar niet op schema.org?
Google Search Console geeft fouten weer voor een ongeldige opsommingswaarde in het veld ‘ReturnFees’, maar onze schema.org-test zegt dat er geen fout is.
Laat het me weten, alsjeblieft.”
Martin Splitt van Google antwoordde:
“Schema.org is een open, leverancier-onafhankelijke entiteit die de datatypes en attributen van gestructureerde data definieert.
Google, als leverancier, kan echter specifieke vereisten hebben voor sommige attributen en typen om gestructureerde gegevens te gebruiken in productfuncties, zoals onze uitgebreide resultaten in Google Zoeken.
Dus hoewel het weglaten van sommige attributen of het gebruiken van een bepaalde waarde voor een attribuut prima is bij Schema.org, kunnen providers zoals Google en anderen specifiekere vereisten hebben om de gestructureerde gegevens die u verstrekt te gebruiken om functies en de producten te verbeteren “
Doel van Google Validator
De validator van Google heeft een ander doel dan alleen controleren of gestructureerde gegevens geldig zijn.
Controleren of de gestructureerde gegevens die Google nodig heeft (om een webpagina mogelijk in uitgebreide zoekresultaten te tonen) geldig zijn.
De schema.org-validator controleert alleen standaarden en heeft niets te maken met hoe Google gestructureerde gegevens gebruikt.
Is Google Validator beter?
Nog een ding om te weten over de schema.org-validator is dat deze soms ten onrechte kan melden dat geldige code ongeldig is.
Ik kwam dit onlangs tegen toen ik een JSON-LD gestructureerd gegevensvoorbeeld uit de juiste code van Schema.org nam en het in beide validators testte.
De schema.org-validator vertoonde een valse fout terwijl de Google-validator deze met succes valideerde.
Dus in dit geval was de validator van Google in ieder geval nauwkeuriger.
Het is altijd een goede gewoonte om de gids voor gestructureerde gegevens van Google te raadplegen om er zeker van te zijn dat uw site codeert voor Google, omdat gestructureerde gegevens over het algemeen worden gebruikt voor uitgebreide vermeldingen.
Luister naar het SEO spreekuur op 4 minuten:
Uitgelichte afbeelding door Shutterstock/ViDI Studio

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!