fbpx

Waarom is het aantal geïndexeerde pagina’s anders dan dat van Google?

Waarom is het aantal geïndexeerde pagina's anders dan dat van Google?

Share This Post


De Do SEO-vraag van vandaag komt van Kayle uit Kaapstad, die vraagt:

Google laat zien dat er 314 pagina’s van mijn websites zijn geïndexeerd, maar Ahrefs toont slechts 260 interne pagina’s en Semrush slechts 220. Wat betekent dit? Hoe kan ik nauwkeurig controleren of al mijn pagina’s geïndexeerd zijn?

Degene die zei “cijfers liegen niet”, heeft nooit met een actueel analyseprogramma gewerkt, of een programma dat probeert na te bootsen wat Google aan het doen is. Deze programma’s liegen de hele tijd.

Maar leugens zijn niet kwaadaardig.

Geen van de tools die we gebruiken, probeert ons te laten denken dat we andere resultaten hebben dan we doen.

Begrijpen hoe een tool werkt, wat het meet en hoe je die metingen het beste kunt lezen, is een essentiële vaardigheid voor elke digitale marketeer.

Dus hoe begrijp je de verschillen tussen ongelijksoortige resultaten in verschillende tools?

Bekijk de bron voor de tool

De eerste stap om te begrijpen hoe u de resultaten van verschillende tools kunt begrijpen, is om de tool die u gebruikt te begrijpen.

Waar haalt deze tool gegevens vandaan?

Hoe extraheer je de gegevens?

Zullen de gegevens nauwkeurig zijn of meer een trendindicator?

Nieuwe SEO-professionals zijn bijvoorbeeld vaak verrast door de verschillen wanneer ze naar Semrush-verkeersschattingen kijken in vergelijking met de cijfers in Google Analytics.

Maar als u begrijpt hoe elke tool aan zijn gegevens komt, wordt het juiste gebruik duidelijk.

De verkeersanalyse van Semrush is gebaseerd op het aantal zoekwoorden waarop een site scoort en een schatting van hoeveel verkeer elk zoekwoord zal opleveren.

Dit is zeer onnauwkeurig bij het vergelijken van absolute gegevens voor websites.

Als u op zoek bent naar verkeerstrends in de loop van de tijd, is Semrush een van de beste tools die er zijn voor concurrentieanalyse.

Maar ik zou het nooit gebruiken om verkeer te meten van een site waar we toegang hebben tot Google Analytics, omdat Google Analytics daadwerkelijke bezoekers aan een site meet.

Semrush houdt van verkeer; Google Analytics meet verkeer.

groot verschil

Ahrefs vs. Semrush vs. Google Search Console

Laten we naar de vraag gaan.

Als ik probeer het aantal geïndexeerde pagina’s te begrijpen voor een site die ik beheer, vertrouw ik gewoon op de gegevens van Google Search Console. Omdat?

Google Search Console (GSC) is de enige tool van de drie in kwestie die meet hoeveel pagina’s zijn geïndexeerd versus schattingen van het aantal geïndexeerde pagina’s.

Klopt Google Search Console altijd helemaal? Nee.

Maar in bijna alle gevallen geeft GSC een nauwkeuriger beeld van het aantal pagina’s dat daadwerkelijk is geïndexeerd.

Zowel Semrush als Ahrefs bieden de mogelijkheid om uw GSC-gegevens aan uw account te koppelen.

Dit maakt de gegevens van deze tools nauwkeuriger op uw site.

Dit betekent niet dat het aantal sites van concurrenten (of sites waarover u geen controle heeft over Google Search Console) nauwkeurigere resultaten zal opleveren in Ahrefs of Semrush.

Maar als u een concurrentieanalyse nodig heeft, zijn Ahrefs en Semrush de beste manier om appels met appels te vergelijken.

Wat betreft “controleer of al uw pagina’s zijn geïndexeerd”, denk ik niet dat dat nodig is.

Google is waar u wilt dat al uw pagina’s worden geïndexeerd.

Hiervoor is Google Search Console in het leven geroepen.

Het is de enige bron van originele gegevens die u heeft als het gaat om de index van Google, omdat zoekoperators geen nauwkeurige resultaten opleveren en dat al lang niet meer hebben gedaan.

Tot slot

Het is belangrijk voor digitale marketeers om te begrijpen wat een tool doet, waar de gegevens vandaan komen en hoe deze het beste kunnen worden gebruikt.

Tot nu toe heb ik geen kunstmatige intelligentie gezien die een scherpe marketinggeest vervangt, gewapend met de kennis van hoe het ecosysteem werkt.

Dus voordat u een analyse uitvoert, moet u de tool begrijpen en begrijpen waarvoor deze het beste kan worden gebruikt.

Je wordt een betere digitale marketeer als je begrijpt wat je meet, hoe en waarom.

Meer middelen:

Uitgelichte afbeelding: Dikushin Dmitry/Shutterstock



Source link

More To Explore

Uitdagingen en kansen voor verkopers
Marketing Nieuwtjes

Uitdagingen en kansen voor verkopers

Het moederbedrijf van Google, Alphabet Inc., rapporteerde voor het vierde achtereenvolgende kwartaal een dalende winst. Het boekte de afgelopen drie maanden een omzet van $

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!