Google heeft aangekondigd dat Google Optimize en Optimize 360 na 30 september niet meer beschikbaar zijn. Alle experimenten lopen tot deze datum door.
Google lanceerde Optimize meer dan vijf jaar geleden om bedrijven te helpen hun gebruikerservaringen te testen en te verbeteren.
Veel bedrijven hebben de tool uitgebreid gebruikt om hun website, landingspagina’s en andere online eigenschappen te optimaliseren.
Hoewel de opschorting van Google Optimize en Optimize 360 misschien teleurstelt, zegt Google vastbesloten te zijn om een nieuwe oplossing in GA4 te bieden.
Gebruikers worden aangemoedigd om hun gegevens te downloaden voordat deze eind september niet meer beschikbaar zijn.
Google Optimize zal de marketinggeschiedenis ingaan als een kortstondige maar geliefde tool. Bedrijven die er voor hun experimenten van afhankelijk zijn, zullen een nieuwe oplossing moeten vinden.
De geschiedenis van Google Optimize
Fervente gebruikers van Google Optimize zijn mogelijk geïnteresseerd in dit verhaal van Krista Seiden, een voormalig medewerker van het team sinds de oprichting.
In een 20-delige Twitter draadSeiden vertelt over zijn tijd in het Google Optimize-team en beschrijft hoe de tool tot stand kwam.
Hij zegt dat het idee voor Google Optimize ontstond nadat hij ontdekte dat inhoudsexperimenten in Google Analytics niet voldeden aan de behoeften van zijn team.
Toen besloten ze om hun eigen server-side A/B-testoplossing te bouwen, die uiteindelijk Google Optimize werd.
11/ Toen de tool tot leven kwam, raakten we steeds enthousiaster over wat het voor de markt zou doen. En in 2016 lanceerden we eindelijk Google Optimize als onderdeel van de GA 360-suite. Hier is een foto van ons lanceringsfeestje in de oorlogskamer (we waren er al sinds 3 uur ‘s nachts!) pic.twitter.com/M12jSwQNpd
— Krista Seiden (@kristaseiden) 24 januari 2023
Seiden bleef in het kernteam van Optimize totdat hij begin 2019 Google verliet.
Tijdens zijn tijd in het team heeft hij tientallen educatieve video’s en how-to’s voor Google Optimize gemaakt en veel van de functies ervan uitgeprobeerd.
Het verhaal van Seiden, dat de moeite waard is om in zijn geheel te lezen, laat zien dat Google Optimize niet alleen een waardevolle tool was, maar ook een gepassioneerd team achter zich had.
Wanneer Google Optimize zijn service op 30 september beëindigt, zal het een aanzienlijk gat in de markt achterlaten voor betaalbare, beginnersvriendelijke A/B-testopties.
Volgens Seiden is Google van plan de A/B-testmogelijkheden in GA4 uit te breiden. Het is echter onwaarschijnlijk dat de functies op 30 september beschikbaar zullen zijn.
Ten slotte voegt hij eraan toe dat Google werkt aan integratie met andere A/B-testpartners, wat betekent dat bedrijven die een tool van derden gebruiken, hun testgegevens kunnen overzetten naar GA4.
Commentaar van de Chief Marketing Officer van Search Engine Journal
Heather Campbell, chief marketing officer van Search Engine Journal, geeft haar inzicht in de zonsondergang van Google Optimize en wat dit betekent voor anderen in het veld:
Het verbaast me niet dat deze dag is aangebroken. Het was slechts een kwestie van tijd voordat Optimize/360 stopte met werken, aangezien Google Universal Analytics in juli verwijdert.
Google investeert in GA4 en wil dat jij hetzelfde doet.
Het is nog steeds frustrerend als Google onze marketingkaas verplaatst, maar verlies de hoop niet. Dit kan uw kans zijn om een platform te vinden dat het beste bij u past.
Wat betekent dit op dit moment?
Het zou het beste zijn als u alternatieven gaat onderzoeken. En er zijn er veel. De eerste plaats om te beginnen is echter met GA4.
Hopelijk bent u al begonnen met het implementeren van GA4, want hier zal de volgende iteratie van Optimize plaatsvinden. En als je dat nog niet hebt gedaan, moet je waarschijnlijk stoppen met lezen en beginnen.
Zorg ervoor dat u gegevens uit eerdere campagnes haalt. U kunt nog tot 30 september campagnes uitvoeren, maar als u vertrouwt op testen en personalisatie (zoals elke goede marketeer doet), heeft u mogelijk een back-up nodig.
bron: Google
Uitgelichte afbeelding: Aa Amie/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!