fbpx

Wat het is en hoe het te doen

Wat het is en hoe het te doen

Share This Post


Concurrentieanalyse is vaak de eerste plaats waar nieuwe bedrijven zich wenden voor markt- en trefwoordonderzoek.

Veel nieuwe bedrijven hebben echter moeite om veel waarde te halen uit concurrentieanalyse, omdat ze vaak niet de juiste variabelen bijhouden of niet begrijpen hoe ze hun gegevens moeten interpreteren.

Gelukkig biedt het visualiseren van concurrentieanalyseresultaten in gemakkelijk leesbare grafieken, grafieken en kaarten marketeers een gemakkelijke manier om meer te weten te komen over hun concurrenten en hun bedrijf.

In deze gids zal ik je door de basisstappen leiden voor het maken van een competitieve kaart en je mijn favoriete trucs geven om je te helpen meer te leren tijdens het proces.

Wat is het in kaart brengen van concurrenten?

Competitor mapping is een competitief marktanalyseproces dat wordt gebruikt om de relatie tussen twee of meer variabelen te visualiseren om bedrijven te helpen een concurrentievoordeel te ontdekken.

Het in kaart brengen van concurrenten kan bijvoorbeeld worden gebruikt bij het lanceren van een nieuw product of nieuwe dienst om de relatie tussen productprijs en waargenomen voordeel te bepalen.

Concurrentiekaarten kunnen vele vormen aannemen, waaronder:

Spreidingsgrafieken. Vergelijkingstabellen. Staafdiagrammen. Lijn grafieken. Gannt-grafieken. Cirkelvormige grafieken.

Nu u een algemeen begrip heeft van de concurrentiekaart, laten we het hebben over de voordelen van deze strategie en hoe u deze in ons voordeel kunt gebruiken.

De voordelen van het in kaart brengen van concurrenten

Competitor mapping kan u helpen:

Identificeer de gebieden van uw bedrijf die verbetering behoeven. Visualiseer gegevens in een medium dat gemakkelijker te delen en te verwerken is. Ontdek gebieden om de zwakke punten van concurrenten uit te buiten. Valideer uw Unique Selling Proposition (USP). Identificeer benchmarks voor toekomstige groei en ontwikkeling. Analyseer de relatie tussen meerdere variabelen om de beste balans te creëren voor een nieuwe productlancering (bijv. prijs-batenverhouding). Identificeer onvoorziene belemmeringen om te lanceren. Leer meer over de relatie tussen uw klanten, concurrenten en producten. Identificeer gebieden die niet door concurrenten worden bediend (bijv. markt- of locatiekaarten). Implementeer strategieën voor marktgroei.

Hoe een concurrentiekaart te maken

1. Identificeer uw concurrenten

De eerste stap bij het uitvoeren van een concurrentieanalyse en het bouwen van een concurrentiekaart is het identificeren van uw concurrenten.

Idealiter houd ik het aantal concurrenten dat ik op een kaart bijhoud tussen de 4 en 10 bedrijven om mijn gegevens minder willekeurig te houden.

Als u uw online concurrenten niet kent, voert u een Google-zoekopdracht uit voor een hoofdzoekwoord en ziet u welke bedrijven verschijnen in de advertentie- en organische secties. Een zoekopdracht “bij mij in de buurt” voor lokale bedrijven in uw niche zal ook werken.

Download zoekwoorden die zijn gedeeld met uw concurrenten met behulp van SEO-tools zoals Semrush, Ahrefs, Sistrix, SE Ranking of andere.

SE organische ranglijst van concurrentenScreenshot van SE-ranking, november 2022

Zodra u een lijst met concurrenten heeft, analyseert u grondig hun producten, prijzen, online beoordelingen of andere variabelen die u relevant vindt.

2. Bepaal welke gebieden van uw bedrijf een diepere analyse vereisen

Stel jezelf de vraag: welke onderdelen van mijn bedrijf wil ik volgen? Wil ik een nieuw product lanceren? Dan heb ik een kosten-batenanalyse nodig.

Ben ik op zoek naar een nieuwe locatie? Dan heb ik een locatiekaart nodig om het marktaandeel bij te houden.

Een manier om verschillende variabelen voor analyse te ontdekken, is door een SWOT-analyse uit te voeren.

Kansen bedreigingen

Sterke punten Hoe kan ik de sterke punten van mijn bedrijf maximaliseren om extra marktaandeel te verwerven? Wat is één kracht die concurrenten gebruiken om te profiteren van marktaandeel?
Zwaktes Wat is een zwak punt waar mijn bedrijf van kan profiteren? Wat is een zwak punt dat mijn bedrijf marktaandeel kan kosten?

Van daaruit kunt u verschillende variabelen ontdekken, zoals locatie, prijs of reputatie, die kunnen worden geplot.

Nogmaals, scheid de variabelen tussen wat u kunt beheersen en wat u niet kunt voordat u uzelf onderwerpt aan een meer rigoureuze concurrentieanalyse.

3. Kies uw variabelen om bij te houden

De variabelen die u bijhoudt, zijn afhankelijk van het vakgebied waarover u meer wilt weten.

Om uw analyse te vereenvoudigen, heb ik daarom een ​​aantal variabelen op een rij gezet op basis van specifieke onderdelen van uw bedrijf die u kunt analyseren.

Lancering van de nieuwe dienst: Prijs/voordeel, inschrijvingen/rekrutering.
Nieuw menu-item: Calorieën/smaak.
Marktaandeel: merkperceptie/kwaliteit, merkperceptie/prijs.
Marketing campagne: Trefwoord verkeer/delen.
Nieuwe locatie: Locatie/opties.

Er zijn bijna oneindig veel variabelen om uit te kiezen en te vergelijken.

Het is essentieel om de waarde tussen deze variabelen te begrijpen.

Een tech-startup kan bijvoorbeeld een kosten-batenanalyse uitvoeren om de waarde te bepalen die mensen denken te krijgen van uw producten tegen een huidige prijs.

Aan de andere kant kan een luxemerk meer baat hebben bij het uitvoeren van een prijs-waardevergelijking om te bepalen in welke mate de prijs van zijn producten de merkperceptie beïnvloedt.

Wat u zult ontdekken, is dat variabelen zoals prijs verschillende effecten hebben, die in evenwicht moeten worden gebracht met uw publiek.

Dus in sommige gevallen kan het verhogen van de prijs ervoor zorgen dat uw merk meer high-end lijkt, terwijl in andere gevallen uw producten iets minder waardevol kunnen aanvoelen vanwege de hoge prijs die klanten moeten betalen.

Daarom raad ik aan om een ​​paar verschillende vormen van concurrentieanalyse uit te voeren op basis van verschillende variabelen.

4. Bekijk uw gegevens

Vervolgens moet u leren hoe u uw gegevens kunt visualiseren. Er zijn een aantal tools die ik je hieronder zal laten zien, van eenvoudige ontwerptools tot geavanceerde datavisualisatietools.

Maak een spreidingsplot in Excel

De eenvoudigste manier om aan de slag te gaan, is door een eenvoudig spreidingsdiagram te maken dat twee variabelen bijhoudt met Google Spreadsheets.

Label in Google Spreadsheets bijvoorbeeld kolom A als uw X-variabele of controlevariabele in Google Spreadsheets, en kolom B als uw Y-variabele of afhankelijke variabele.

In dit voorbeeld heb ik de relatie uitgezet tussen de prijs van een enkele service en de Google-beoordeling van het bedrijf.

Markeer uw gegevensbereik en klik op de knop Verkennen rechtsonder. Google geeft u verschillende diagramopties, waaronder een eenvoudig spreidingsdiagram.

Uitwerking van de kaart van concurrenten in ExcelExcel-screenshot, november 2022

Zodra al uw waarden zijn ingevuld, maakt Google automatisch een grafiek voor u die u kunt delen of downloaden.

Excel-grafiek van de waardering van de concurrent versus de prijs van de concurrentExcel-screenshot, november 2022

In dit voorbeeld zag ik dat elke keer dat mijn concurrenten hun prijs met € 100 verhoogden, ze een verhoging van 0,862 kregen in hun beoordelingen, wat me aantoont dat hogere prijzen de merkperceptie kunnen beïnvloeden of correleren met de kwaliteit van het product.

Als u meer variabelen aan uw blad toevoegt, heeft u natuurlijk ook meer opties voor staafdiagrammen, cirkeldiagrammen en meer.

Maak een eenvoudige vergelijkingstabel met Canva

Voor iets representatiever biedt Canva gratis geweldige sjablonen en Pro-accounts om eenvoudige vergelijkingsgrafieken te maken met hun visuele editor.

De gratis versie van Canva heeft bijvoorbeeld tientallen afbeeldingen waarmee u de esthetische en interne waarden van uw afbeelding kunt bewerken.

Kaarten van Canva-concurrenten Screenshot van Canva, november 2022

Na het aanpassen van de template kwam het eindresultaat er als volgt uit:

definitieve resultaten van de kaartsjabloon van de concurrent met CanvaScreenshot van Canva, november 2022

Visualiseer uw concurrenten met een bellenkaart in Vizzlo

Datavisualisatietools zoals Vizzlo bieden geavanceerde manieren om in te bellen en de wedstrijdkaart naar wens aan te passen.

Data visualisatieScreenshot van Vizzlo, november 2022

Ik raad ten zeerste aan om uw eigen aangepaste waarden toe te voegen en deze in uw bubbels in te voeren om een ​​nauwkeurige weergave te krijgen.

U kunt ook ergens in het diagram klikken om een ​​ballon te maken op basis van het saldo van uw aangepaste waarde in het diagram.

Over het algemeen is het werken met een lay-outtool, Excel-sheet of datavisualisatie ongelooflijk eenvoudig en biedt het mogelijkheden om uw onderzoek te markeren, aan te passen en te stylen.

Maak een geautomatiseerde grafiek met Python

Google Data Studio is een geweldig hulpmiddel voor het visualiseren van gegevens, maar het handmatig invoeren van gegevens of het delen van gegevens uit spreadsheets kan vervelend zijn.

Deze handleiding biedt echter een naadloze manier om de resultaten van een Python-script rechtstreeks in Data Studio te integreren.

Om snel een idee te krijgen, is het script ontworpen om het aantal zoekwoorden te analyseren waarop de startpagina van uw concurrent scoort in een enkele URL.

Door Python CSV-gegevens in een aangepaste Data Studio-template in te voeren, kon de auteur de best gerangschikte pagina’s voor verschillende zoekwoorden ontdekken en de trends analyseren die ze volgden om die ranglijst te bereiken.

Als u echter zakelijke SEO-tools gebruikt, hebben deze al ingebouwde competitieve kaartgrafieken en hoeft u deze niet handmatig te maken.

5. Markeer verbeterpunten

Ten slotte is de laatste stap van het in kaart brengen van concurrenten het identificeren van uw verbeterpunten.

In elke grafiek zou u een relatie tussen de gegevens moeten kunnen ontdekken die u zal helpen strategieën te identificeren om een ​​uniek verkoopvoorstel te creëren of de zwakte van een concurrent uit te buiten.

Overweeg verschillende vormen van concurrentieanalyse uit te voeren om een ​​beter begrip van uw gegevens te ontdekken en trends en relaties te identificeren.

Over het algemeen is het in kaart brengen van concurrenten een relatief eenvoudig proces en met veel tools kunt u eenvoudig uw concurrentiekaart maken of automatiseren.

Meer middelen:

Uitgelichte afbeelding: /Shutterstock



Source link

More To Explore

OpenAI sluit gebrekkige AI-detector af
Marketing Nieuwtjes

OpenAI sluit gebrekkige AI-detector af

OpenAI heeft zijn AI-classificatie, een tool die is ontworpen om door AI gegenereerde tekst te identificeren, stopgezet na kritiek op de nauwkeurigheid ervan. De beëindiging

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!