fbpx

Wat het is en hoe het te gebruiken

Wat het is en hoe het te gebruiken

Share This Post


Marktinformatie is een trefzekere manier om te helpen bepalen hoe en op wie u uw marketinginspanningen moet richten.

Maar hoe komt u in de eerste plaats aan zulke cruciale informatie over uw doelmarkt?

Deze uitgebreide gids leert u wat marktinformatie is, hoe u deze kunt verzamelen en gebruiken.

Wat is marktinformatie

Marktinformatie is de feitelijke informatie of gegevens met betrekking tot de wereldwijde markt van uw bedrijf.

Marktinformatie omvat meer dan alleen wie uw doelgroep zou kunnen zijn.

Het doel van het verzamelen van marktinformatie is om gegevensgestuurde beslissingen over uw bedrijf te helpen nemen, niet alleen uw marketinginspanningen.

Er zijn verschillende soorten marktinformatie. Deze gegevenspunten kunnen het volgende omvatten:

Trends op industrieel niveau. Analyse van de concurrentie. Kennis van de consument. Verkoop van producten.

Marktinformatie vs. Zakelijke informatie

Het is belangrijk om market intelligence niet te verwarren met business intelligence.

Beide kennisgebieden zijn van vitaal belang voor het succes van een bedrijf en elk heeft zijn eigen use cases.

Business intelligence verwijst per definitie naar gegevens die specifiek zijn voor een bedrijf en zijn prestaties.

Laten we de belangrijkste verschillen op een rijtje zetten:

marktinformatie versus bedrijfsinformatieAfbeelding gemaakt door de auteur, december 2022

Het belangrijkste verschil is hoe ze de gegevens verzamelen.

Omdat marktinformatie zich richt op externe factoren, kunnen deze gegevensbronnen het volgende omvatten:

Enquêtes bij klanten. Economische gegevens en consumentenprijzen. Demografische en geografische analyse. Rapporten over consumentengedrag. Gebruikerstest. Hulpmiddelen van derden

Business intelligence daarentegen kijkt strikt naar binnen. Wanneer interne inlichtingen worden verzameld, kunnen deze gegevensbronnen zijn:

De belangrijkste verschillen hierboven zouden het gemakkelijker moeten maken om te bepalen wat voor soort inlichtingengegevens uw bedrijf op een bepaald moment nodig heeft.

Hoe marktinformatie te gebruiken

Of u nu een start-up of een gevestigde onderneming bent, er zijn veel manieren om marktinformatie in uw voordeel te gebruiken.

Om te begrijpen hoe u marktinformatie kunt gebruiken, moet u eerst uw doelen identificeren. Wat probeert u te bereiken door marktinformatie te verzamelen?

De meest effectieve manier om marktinformatie te gebruiken, is door deze gegevens belangrijke zakelijke vragen te laten beantwoorden:

Sluiten onze bedrijfsdoelstellingen aan bij de huidige markt? Welke markten passen bij ons merk? Moeten we uitbreiding of focus op een niche overwegen? Moet ons bedrijf middelen verschuiven om onze doelen te bereiken? Hoe kopen klanten ons product? Hoe bewust zijn klanten van ons product (of onze concurrenten)? Hoe ziet onze ideale doelgroep eruit? Welke gedragingen en kenmerken hebben ze? Wat doen concurrenten dat wij niet doen?

Marktinformatie analyseert in wezen de externe omgeving (of markt) waarvan een merk deel uitmaakt.

Analyse van marktinformatie kan verder worden onderverdeeld in verschillende categorieën.

Concurrentietrends

Een ander onderdeel van het gebruik van marktinformatie is het uitvoeren van concurrentieanalyses. Het doel van het beoordelen van concurrenten helpt uw ​​merk te identificeren:

Wat zijn hun sterke en zwakke punten in vergelijking met uw merk? Belangrijkste productonderscheidende factoren of overeenkomsten.

Het identificeren van het bovenstaande kan helpen om uw product of dienst beter in de markt te positioneren.

Trends in consumentengedrag

De grootste kans om marktinformatie te gebruiken, is om consumentengedrag rond uw product of dienst te onderzoeken.

Gebruik deze gegevens om te begrijpen wat hun problemen of uitdagingen zijn, en waarom ze in de eerste plaats besluiten om bij u te kopen.

Dit type informatie kan helpen bij het optimaliseren van het behoud en de betrokkenheid van bestaande klanten, maar ook bij het werven van nieuwe klanten.

Marktinformatie over consumentengedrag helpt ook om uw ideale klant en hun belangrijkste kenmerken in beeld te brengen. Dit kan zijn:

Browse- en koopgedrag. Interesses. Waar brengen ze hun tijd door? Hoe ze hun geld uitgeven. Status van het huishouden of bereik van het gezinsinkomen.

Als u deze sleutelfactoren begrijpt, kunt u uw marketing- en bewustmakingsinspanningen vormgeven.

Externe marktfactoren

Het analyseren van de markt waarin uw merk zich momenteel bevindt of waar u wilt uitbreiden, is een andere manier om marktinformatie te gebruiken.

Door dit soort gegevens te gebruiken, kunt u vaststellen hoe uw product of dienst presteert in de huidige markt. Het kan ook worden gebruikt om de voor- en nadelen van uitbreiding naar nieuwe markten te identificeren en welke kansen of risicofactoren daaraan verbonden zijn.

Sommige van deze externe marktfactoren kunnen overlappen met gedragstrends van concurrenten en consumenten. Door alles samen te brengen in een marktanalyse, kunt u het grote plaatje van uw bedrijf als geheel bepalen.

Hoe marktinformatie te verzamelen

Het verzamelen van marktinformatie mag niet uit één bron komen. Talrijke geloofwaardige en betrouwbare bronnen zouden moeten helpen het verhaal rond uw doelmarkt vorm te geven.

Er is ook geen “one size fits all” voor het verzamelen van marktinformatie. De eerste stap is om een ​​doel te stellen over wat je wilt bereiken met dit onderzoek.

Nu je een doel hebt gesteld, is de tweede stap het definiëren van welke statistieken belangrijk zijn voor je merk. Enkele voorbeelden van belangrijke statistieken kunnen zijn:

Totaal adresseerbaar marktaandeel (TAM): Hoeveel potentiële klanten zijn er op de markt voor dit product of deze dienst? Wat is het verwachte groeipercentage van de markt?
Prijsindicatoren: Hoe verhoudt onze prijs zich tot de markt als geheel?
Concurrentgegevens: Hoeveel concurrenten zijn er op deze markt? Welk marktaandeel hebben zij in vergelijking met ons?

Eindelijk is het tijd om marktinformatie te verzamelen. Hier zijn enkele manieren om te beginnen met het verzamelen van gegevens en het doen van onderzoek:

Je eigen klanten. Dit kan zoiets eenvoudigs zijn als het versturen van enquêtes naar huidige klanten. Stel hen belangrijke vragen over hun kooptraject, hun problemen en wat ze leuk vinden aan uw product.
Analytische databases. Overweeg uw eigen analysegegevens om klanttrends te analyseren, evenals marketing- en analyseplatforms van derden die gegevens van concurrenten hebben. Door de twee bronnen te combineren, kunnen veel belangrijke onderscheidende factoren worden geïdentificeerd.
Zoek online. Dit kan het beoordelen of kopen van specifieke zakelijke tijdschriften of rapporten met betrekking tot uw markt inhouden. Hoewel dit onderzoek geld kan kosten, betaalt het zichzelf op de lange termijn meestal terug door gebruik te maken van de inzichten om uw merkstrategie vorm te geven.
Markt experts. Deze experts werken meestal tegen betaling individueel samen met bedrijven. Als marktexperts werken ze samen met anderen in de branche om producttrends te begeleiden.

Hoewel dit geen uitputtende lijst is, zouden deze gebieden een startpunt moeten kunnen vormen voor uw reis naar marktinformatie.

Nadat de gegevens zijn verzameld, komt het analysegedeelte. Gebruik de bovenstaande tips om marktinformatie in uw voordeel te gebruiken.

Overzicht

Marktinformatie is een goede manier om de huidige positie van uw product of dienst ten opzichte van de huidige markt te bepalen.

Omdat markten voortdurend veranderen, moet het uitvoeren van marktinformatie een voortdurende inspanning zijn voor uw merk. Het verzamelen van gegevens over uw markt mag niet als een eenmalig project worden beschouwd.

Door een proactieve benadering van marktgegevens te creëren, bent u uw concurrenten ver voor en krijgt u een beter inzicht in waar u uw tijd, geld en middelen in alle afdelingen aan kunt besteden.

Meer middelen:

Uitgelichte afbeelding: mrmohock/Shutterstock



Source link

More To Explore

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!