fbpx

Wat is beter voor jou?

Wat is beter voor jou?

Share This Post


Contentmarketeers gebruiken videocontent meer dan ooit.

Tegen 2022 zal 86% van de bedrijven video gebruiken als marketingtool.

Afgezien van de opkomst van TikTok, vooral tijdens de pandemie, maken meer marketeers video’s, en 46% van de marketeers zei dat het kwam omdat video’s gemakkelijker thuis te ontwikkelen waren.

Moet je als contentmarketeer op de kar springen?

En hoe zit het met het meer “traditionele” YouTube?

Wereldwijd behoort YouTube tot de top 3 van sociale netwerken. TikTok is dat nog niet, al stijgt het gestaag naar #5.

Alleen omdat TikTok het nieuwste kind in de buurt is, wil nog niet zeggen dat je al je videobudgetten eraan moet toewijzen.

Kiezen tussen de twee vereist zorgvuldige overweging en overweging. U moet rekening houden met het type inhoud, doelgroep, betrokkenheidspercentages en marketinguitgaven voor influencers.

Dus, welke van deze twee virale videoplatforms is het meest logisch voor uw bedrijf?

Laten we erin duiken.

Wat is TikTok?

Nadat het Chinese technologiebedrijf ByteDance in 2017 Musical.ly overnam, werd de technologie ervan overgenomen. Zo is TikTok ontstaan.

TikTok (lokaal Douyin genoemd) is een gebruiksvriendelijk platform voor sociale media waarmee gebruikers korte video’s kunnen maken.

Met een gratis in-app video-editor kan iedereen filters, stickers en tekst-naar-spraak toevoegen aan een video van 15 seconden.

TikTok heeft meer dan een miljard maandelijkse gebruikers en is daarmee de meest gedownloade app ter wereld in 2021.

Wat is YouTube?

Met meer dan 2,1 miljard maandelijkse actieve gebruikers bestaat het platform voor het delen van video’s al veel langer. YouTube, gelanceerd in 2005, is de steunpilaar van het delen van video-inhoud.

Drie voormalige PayPal-medewerkers hebben YouTube opgericht als een manier voor mensen om plezier te hebben met het delen van hun homevideo’s. (Herinner je je de eerste virale YouTube-video’s?)

In vergelijking met TikTok zijn YouTube-video’s veel langer.

Factoren om te overwegen bij het kiezen tussen TikTok en YouTube

TikTok YouTube

Publiek (VS) 50% 18-24, 17,7% 12-17 95% 18-19
Gemiddelde lengte van inhoud Van 15 tot 60 seconden 11,7 minuten
Gemiddelde bestede tijd per dag 45,8 minuten per dag 45,6 minuten per dag
Verkeer (organisch) 318,2 miljoen 646 miljard
Verkeer (betaald) 643.600 65,1 miljoen
Hit Niches Dance Comedy Kleinere/gespecialiseerde makers Product Must-Haves Nieuws Uitsplitsing Make-up en mode-hacks met modieuze geluidsclips Storytime (1st Person POV) Evergreen Content DIY & Life Hack Video’s How To Games, mensen en blogs Muziek en entertainment Sportevenementen

Kosten voor zakelijke accounts $o – gratis account $o – gratis account

TikTok-publiek vs. YouTube

TikTok heeft een jonger publiek dan de Verenigde Staten

Als je marketing richt op tieners, ook bekend als Gen Z (en bij uitbreiding Generatie Alpha die volgend jaar tieners zal worden), is TikTok een goede gok.

Vanaf april 2022:

“Bijna de helft van de TikTok-gebruikers in de Verenigde Staten was tussen de 18 en 34 jaar oud, waarmee het de grootste doelgroep op het platform is.

TikTok-gebruikers tussen de 12 en 17 jaar vormden ongeveer 17,7% van het gebruikersbestand van de populaire sociale video-app in de Verenigde Staten, terwijl 2,5% van de TikTok-gebruikers in het land 11 jaar of minder was.”

Hierdoor is TikTok vooral populair onder Gen Z, terwijl ook steeds meer volwassenen app-gebruiker worden.

Houd er rekening mee dat kinderen vanaf 12 jaar toegang hebben tot TikTok (de app vereist een minimum van 12 jaar om een ​​profiel te verkrijgen).

Gen Z en millennials vertrouwen YouTubers eerder

Als je millennials probeert te bereiken (terwijl je rekening houdt met de oudere generatie Z) en jezelf als gezaghebbender beschouwt, is YouTube misschien een veiligere gok.

Volgens Pew Research:

“In 2021 zei 95% van de Amerikaanse volwassenen van 18-29 jaar dat ze YouTube gebruikten (de demografische leeftijd met het hoogste percentage), terwijl slechts 49% van de Noord-Amerikaanse volwassenen (Amerikanen ouder dan 65 jaar) aangaf het te gebruiken.”

Volgens het YouTube Culture and Trends Report 2022 kijkt 83% van Gen Z ontspannende inhoud op YouTube om hen te helpen ontspannen.

Ten slotte waren YouTubers in een Ypulse-enquête de meest vertrouwde publieke figuren (31%) onder de respondenten, en versloegen ze TikTokers met 12%.

TikTok vs. YouTube: formaat en lengte van inhoud

Houd het kort en krachtig op TikTok

TikTok heeft een maximale duur van drie minuten. TikTok raadt een optimale 21 tot 34 seconden aan om kijkers geïnteresseerd te houden, maar gemiddelde video’s zijn tussen de 15 en 60 seconden.

Hoewel er weinig ruimte is voor volledige uitlegvideo’s, kun je toch hoogwaardige inhoud maken en er een niet-chronologische serie van maken.

TikTok geeft de voorkeur aan korte video’s met een beeldverhouding van 9:16; is verticaal geoptimaliseerd voor mobiele apparaten.

Het platform biedt ook TikTok LIVE, een functie waarmee makers in realtime contact kunnen maken met hun publiek (denk aan Q&A’s of concertervaringen).

Laat de langere video’s op YouTube

Geverifieerde YouTube-accounts kunnen maximaal twee uur aan video posten, terwijl niet-geverifieerde accounts slechts 15 minuten kunnen uploaden. De gemiddelde videoduur is 11,7 minuten.

Hoewel YouTube-video’s populair zijn op mobiele apparaten (49,3% bekijkt ze op YouTube voor mobiel), wordt verwacht dat het aantal zal afnemen omdat YouTube beschikbaar blijft op desktopapparaten en tv’s.

Overweeg een beeldverhouding van 16:9, aangezien YouTube-apps steeds populairder worden bij smart-tv’s, gameconsoles en andere apparaten.

YouTube lanceerde zijn livestreamfunctie voor videomakers in 2011.

Het platform staat bekend om zijn live-uitzendingen van games, de Superbowl, de Olympische Spelen en meer.

Bovendien kunnen YouTubers afspeellijsten met inhoud samenstellen, zodat kijkers urenlang kunnen genieten van het streamen van muziek en gerelateerde inhoud met een autoplay-optie.

Opmerking: De gemiddelde dagelijkse tijd voor beide kanalen is ongeveer 45 minuten, waarbij TikTok nipt wint met 45,8 minuten vergeleken met de 45,6 minuten van YouTube.

Vergelijking van TikTok met YouTube-algoritme

Er is content die op beide platforms goed werkt (denk aan productrecensies en reactievideo’s).

Hier zijn echter de soorten inhoud waar elk kanaal het meest bekend om staat.

Als je meer wilt weten over het krachtige zoekalgoritme van TikTok of hoe de zoekresultaten van YouTube recentelijk zijn veranderd, raden we je aan er meer over te lezen via de links.

TikTok: niches die slagen

voorbeeld van populaire tiktok-inhoud: herkenbare lifehack-ontdekkingenScreenshot van TikTok, september 2022

Bit-sized inhoud is nog nooit zo verteerbaar geweest, met makers die TikTok gebruiken om eenvoudige inhoud te verspreiden in memes, educatieve inhoud, lipsynchronisatie en dansvideo’s.

Ze bevatten vaak een reeks gespecialiseerde inhoud, zoals Random Amazon Finds That Just Slap, Things I Just Find Out in My 30s, of professionals die verbonden zijn met een bepaalde hashtag met inhoud die over het algemeen aan een specialiteit is gewijd. (Opmerking: dit kan een kans zijn voor de branche of niche van uw bedrijf.)

Grote en kleine merken kunnen samenwerken met influencers om eenvoudige, boeiende en potentieel virale inhoud te creëren. Zie hoe Clinique’s Black Honey-lippenstift uitverkocht was vanwege TikTok-video’s die het bewustzijn verspreidden.

TikTok Creator-inhoud is meestal herkenbaar en authentiek; je kunt de TikTok Insights tool gebruiken om te zien wat werkt voor elke generatie in welke branche.

Niches die werken op YouTube

Populaire YouTube-content omvat instructievideo’s, productrecensies, muziekvideo’s, komische sketches en meer.

Uw merk kan profiteren van samenwerking met YouTubers (de meest betrouwbare cijfers, op basis van de bovenstaande enquête). NordVPN heeft bijvoorbeeld vaak sponsorovereenkomsten met recensenten van technische gadgets, zoals Techmoan.

YouTube is misschien beter voor producten die niet zo gemakkelijk in korte formaten kunnen worden weergegeven. Ook hebben YouTube-tutorials een serieuzere toon.

TikTok-advertentie-indelingen

Voor TikTok-advertentie-indelingen heb je de volgende opties (zie TikTok-advertenties voor beginners: een complete gids en stappen naar succes om te leren hoe je ze kunt gebruiken).

Bovenaanzicht: Een opvallende, afleidingsvrije video-indeling van 60 seconden.
In-feed-advertenties: een native-geïnspireerd advertentietype dat naadloos kan worden geïntegreerd in de ‘Voor jou’-pagina van een kijker.
Merktag-uitdaging: Een UGC (User Generated Content) bij uw merktagcampagne.
Merk effecten: Merkstickers, filters of speciale effecten.

YouTube-advertentie-indelingen

Voor video’s met functies voor het genereren van inkomsten met advertenties zijn de volgende videoadvertentie-indelingen beschikbaar voor zakelijke YouTube-accounts.

Lees de complete beginnershandleiding voor YouTube-videoadvertenties voor een complete handleiding voor het gebruik ervan.

Videoadvertenties die kunnen worden overgeslagen: Een videoadvertentie met een optie die kijkers na vijf seconden kunnen overslaan.
Videoadvertenties die niet kunnen worden overgeslagen: Met deze advertenties kunnen kijkers deze video van 15-20 seconden niet overslaan.
Bumperadvertenties: Deze advertenties hebben een lengte van maximaal zes seconden en moeten worden bekeken voordat u een video bekijkt.
Over elkaar geplaatste advertenties: Deze advertenties worden alleen op desktops bekeken en beslaan de onderste 20% van het scherm van een video.

Met YouTube-video’s kunnen inkomsten worden gegenereerd en gedeelde advertentie-inkomsten worden gegenereerd.

Het opzetten van zakelijke accounts is op beide platforms gratis. Houd er rekening mee dat TikTok een minimum aan advertentie-uitgaven van $ 50 heeft, terwijl YouTube Ads $ 100 aan gratis tegoeden biedt wanneer je $ 50 uitgeeft aan videoadvertenties.

conclusie

Moet je de een boven de ander bevoordelen?

Op het eerste gezicht heeft TikTok.com 318,2 miljoen organisch verkeer en YouTube.com heeft 646 miljard.

In termen van betaald is het verkeer van TikTok 643.600, terwijl YouTube 65,1 miljoen bereikt.

YouTube en TikTok zijn er om te blijven, en hoewel het verkeer op YouTube groter lijkt, moet rekening worden gehouden met de snelle opkomst van TikTok naar de top.

Beide zijn doorgaans ideaal voor marketeers die investeren in videomarketing; 87% van de marketeers zegt dat video hen heeft geholpen hun verkeer te vergroten en 82% van hun verblijfstijd.

Het beste platform hangt af van uw merk en het type inhoud waarvoor u de middelen hebt, de koopcyclus van de klant, uw sociale-mediadoelen en uw budget.

Indien verstandig gebruikt, zal een van beide die u kiest uw bedrijf op de lange termijn ten goede komen.

Meer middelen:

Uitgelichte afbeelding: Daxiao Productions/Shutterstock



Source link

More To Explore

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!