U heeft uw doelprospecten geïdentificeerd, bent consistent geweest met uw inhoudcreatie en heeft verschillende soorten inhoud gebruikt om uw product of dienst te promoten. Dus je contentstrategie ziet er behoorlijk solide uit, toch?
De waarheid is dat uw inspanningen op het gebied van contentmarketing altijd kunnen en moeten evolueren.
Net zoals best practices voor marketingstrategieën veranderen en zich aanpassen aan de huidige trends in consumentengedrag, moet contentmarketing dat ook doen.
De kans is groot dat uw verkoopteam al een verkooptrechter heeft ontworpen om beter te begrijpen wat uw doelgroep denkt en doet in elke fase van het kooptraject.
U kunt ook een contentmarketingtrechter maken om uw ideale klanten van de bewustwordingsfase naar de conversiefase te leiden, waar ze echte klanten worden.
In deze post onderzoeken we wat een contentmarketingtrechter precies is, hoe je een succesvolle contentmarketingtrechter maakt die converteert, en welke soorten contentstukken je in elke fase van de trechter moet opnemen.
Wat is een contentmarketingtrechter?
Met een contentmarketingtrechter kunnen contentmarketeers visualiseren hoe ze bestaande content kunnen gebruiken om potentiële klanten aan te trekken en hen door hun reis te begeleiden totdat ze het einddoel bereiken.
Dit einddoel kan een verkoop, demo, download of ander type conversie zijn.
Elke fase van de trechter heeft een doel, zoals het trekken van aandacht, het genereren van hoogwaardige leads en het sluiten van conversies.
Een marketingtrechter kan merken meer inzicht geven in waar ze mogelijk hiaten in de inhoud hebben tijdens het klanttraject.
Als een merk bijvoorbeeld een aanzienlijke hoeveelheid content heeft gericht op kopers in de bewustwordingsfase, maar niet genoeg content in de beslissingsfase, willen ze misschien hun inspanningen verleggen naar het creëren van meer trechterinhoud van conversie
Hoe u begint met het in kaart brengen van uw contenttrechter
Eerst wil je je huidige inhoudsinventaris beoordelen, inclusief alle soorten inhoud die je produceert, of het nu gaat om bloginhoud, lange inhoud (zoals eBooks of witboeken) en meer.
Terwijl u elk stuk inhoud bekijkt, wilt u in kaart brengen in welke fase van de reis van de koper het stuk inhoud aansluit. Deze fasen omvatten:
Top van de trechter (TOFU): Bewustzijnsfase. In deze fase zijn potentiële klanten op zoek naar informatie.
Midden van de trechter (MOFU): Fase van interesse en aandacht. In deze fasen kijken potentiële klanten naar uw producten of diensten en lezen ze klantrecensies. Ze kunnen deze informatie ook presenteren aan de belangrijkste belanghebbenden.
Bodem van de trechter (BOFU): Intentie-, evaluatie- en conversiefase. Kopers zijn klaar om verder te gaan met hun aankoopbeslissing.
Zoals u kunt zien door elke fase afzonderlijk te bekijken, heeft uw doelgroep verschillende inhoud nodig, afhankelijk van waar ze zich bevinden.
Uw trechterinhoud kan niet voor iedereen geschikt zijn, anders bereikt u potentiële kopers niet effectief. Relevante inhoud moet in elke fase van de trechter worden gepresenteerd.
Laten we eens kijken naar de meest effectieve inhoudstypen voor elke fase van de conversietrechter.
Afbeelding gemaakt door de auteur, januari 2023
Inhoud van de hoofdtrechter
De bovenkant van de trechter is waar klanten informatie verzamelen om hen door de reis van de koper te leiden.
In dit stadium is een klant waarschijnlijk net vertrouwd met uw bedrijf en wat u te bieden heeft.
Hier wil je een positieve klantervaring creëren om de koper nog meer te laten zien met wie het de moeite waard is om te communiceren.
U wilt hun vragen beantwoorden, hen informeren over hun vragen en die prospects omzetten in leads.
Uit een onderzoek van Semrush is gebleken dat de volgende soorten TOFU-inhoud het beste presteren bij het genereren van verkeer.
“Hoe”-gids (72%). Bestemmingspagina (35%). Infographics (28%). Controlelijst (27%). E-book/whitepaper (26%). Video-tutorial (23%).
Zoals u kunt zien, zijn de meeste van dit soort inhoud educatief materiaal dat is ontworpen om meer informatie te geven in de bewustmakingsfase.
Het belangrijkste doel van uw inhoud in dit stadium is om hulp te bieden en mag niet te verkoopgericht zijn.
Inhoud van de middelste trechter
Zodra uw ideale klanten het midden van de trechter hebben bereikt, zijn ze niet langer op zoek naar inleidende content op oppervlakkig niveau.
In plaats daarvan wilt u kijken naar het maken van inhoud die leads verderop in de trechter voedt. Ze zijn misschien op zoek naar klantverhalen, productrecensies of een uitlegvideo.
Op basis van de resultaten van het eigen onderzoek van Semrush presteren de volgende soorten MOFU-inhoud het beste bij het genereren van verkeer.
“Hoe”-gids (44%). Productoverzicht (40%). Casestudy (34%). Bestemmingspagina (31%). webinar (31%). Succescase (30%)
Houd er rekening mee dat deze leads waarschijnlijk al tijdens de ontdekkingsfase met uw merk zijn geïntroduceerd, dus ze mogen geen inhoud van de ontdekkingsfase krijgen. Een effectieve contentstrategie omvat het aanpassen van content aan uw doelgroep.
Uit onderzoek blijkt zelfs dat 71% van de consumenten verwacht dat bedrijven gepersonaliseerde interacties bieden, en 76% is gefrustreerd als dat niet gebeurt.
Als u uw contentplan en contentmarketingformaten niet in elke fase aanpast aan klanten, loopt u het risico een slechte klantervaring met uw bedrijf te creëren.
Inhoud onderste trechter
Zodra een potentiële klant het einde van de trechter heeft bereikt, zijn ze op zoek naar inhoud die hen zal helpen hun aankoopbeslissing af te ronden.
Ze willen weten hoe uw product of dienst hun investering waard zal zijn en waarom u een betere keuze bent dan uw concurrentie.
Aangezien deze klanten de bewustwordingsfase al lang voorbij zijn en op zoek zijn naar potentiële conversie, is het type inhoud dat u hen presenteert cruciaal om vertrouwen op te bouwen en uiteindelijk de aankoop af te ronden.
De content die je presenteert tijdens de overwegingsfase kan het verschil maken tussen een conversie en een gemiste verkoop. De best presterende inhoudstypen in de BOFU-fase zijn onder meer:
Algemene beschrijving van het product. Klantrecensie. Succesverhaal.
Overweeg om in deze fase van de trechter succesverhalen te delen van huidige klanten die vergelijkbaar zijn met uw prospect.
Andere voorbeelden van inhoud die in dit stadium moet worden opgenomen, zijn e-mailcampagnes met positieve getuigenissen van klanten en productgaranties. Inclusief speciale aanbiedingen, gratis proefversies of live demo’s.
Wat u moet doen nadat u uw inhoud heeft geëvalueerd
Zodra u een volledig beeld heeft van de inhoud die al bestaat voor elke fase van de reis, is het tijd om vast te stellen waar u hiaten heeft.
U wilt ook bepalen welke typen inhoudsmiddelen u moet maken. Je hebt bijvoorbeeld vastgesteld dat je geen informatieve content voor kopers hebt in de bewustwordingsfase. Of misschien heb je niet genoeg succesverhalen van klanten.
Na het identificeren van hiaten in de inhoud, is het tijd om een redactionele kalender te ontwikkelen om prioriteit te geven aan wat als eerste moet worden aangepakt en wanneer.
Je redactionele kalender moet dagelijks worden gecontroleerd om bij te houden wat er in je wachtrij staat, wat eraan komt, het beoogde contentpubliek voor het stuk en waar het stuk in de contentmarketingtrechter terechtkomt.
Het kan ook de moeite waard zijn om een concurrentieanalyse uit te voeren van de contentmarketingstrategie van uw concurrent om mogelijkheden te identificeren voor aanvullende nieuwe stukken content en hoe u uw content kunt verbeteren.
U wilt dat relevante en nuttige inhoud voldoet aan de standaarden voor nuttige inhoud van Google en een optimale gebruikerservaring creëert.
gevolgtrekking
Het hebben van een uitgebreide en samenhangende contentstrategie is essentieel voor het creëren van een lonende winkelervaring. Houd rekening met uw publiek bij elk stuk inhoud dat u maakt.
U wilt ook een grondig begrip hebben van uw doelgroep, hoe ze denken, waar ze naar op zoek zijn en hoe u hun probleem kunt oplossen.
Een effectieve contentmarketingtrechter kost tijd, testen en geduld om te perfectioneren, maar het is absoluut noodzakelijk om je concurrenten te overtreffen en als beste uit de bus te komen.
Meer middelen:
Uitgelichte afbeelding: Vitalii Vodolazskyi/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!