Conversietrechters zijn essentieel voor elk bedrijf dat de verkoop wil maximaliseren en klantbetrokkenheid wil stimuleren.
Door elke stap van de conversietrechter te analyseren, kunnen bedrijven kansen identificeren om hun inspanningen te optimaliseren en meer leads om te zetten in levenslange klanten.
Klanten maken een unieke reis door de conversietrechter van uw bedrijf terwijl ze hun aankoopbeslissing nemen. Daarom moet je hun aandacht trekken, vertrouwensrelaties tot stand brengen en hen motiveren om verder te gaan.
Het beheersen van het klanttraject is essentieel voor succes in elk bedrijf, vooral online, en conversietrechters zijn een belangrijk hulpmiddel.
Wat is een conversietrechter?
Als marketeer of marketeer help je mensen op weg om klant te worden.
Conversietrechters, ook wel sales funnels genoemd, bieden een praktisch kader voor dit proces doordat potentiële kopers verschillende stappen kunnen doorlopen totdat ze de gewenste actie ondernemen: een transactie of aankoop doen.
Een goede conversietrechter geeft informatie over waar bezoekers en doelgroepen vandaan komen, wat ze doen terwijl ze op uw site zijn en wat er gebeurt als ze converteren.
U kunt deze informatie gebruiken om uw marketinginspanningen te optimaliseren en conversies te verhogen. Voor meer informatie over doelgroepen en hoe je ze kunt vinden, kun je dit artikel lezen.
Marketeers kunnen conversietrechters gebruiken om het pad te volgen dat consumenten leidt van de eerste interesse tot de uiteindelijke aankoop.
Als u de duidelijke voortgang van de digitale reis van de klant begrijpt, kunt u kansen identificeren om elke stap te beïnvloeden.
Het maken van trechters helpt u bij het plannen van uw campagnes.
Een detailhandelaar wil bijvoorbeeld weten of een bepaalde advertentiecampagne of organische zoekopdracht heeft geleid tot meer verkeer of aankopen. Met een conversietrechter kunnen marketeers zien hoeveel mensen hen hebben bereikt via verschillende online kanalen, welke stappen ze online hebben gezet en wat er uiteindelijk gebeurde toen ze tot conversie overgingen.
De digitale klantreis
Elke klantreis bij een bedrijf is uniek.
Vanaf het moment dat ze zich bewust worden van uw merk tot het succesvol bereiken van hun doel, doorlopen ze talloze stappen, die elk een gepersonaliseerde benadering vanuit intern perspectief vereisen voor maximaal succes.
Door deze klantreizen te begrijpen en te optimaliseren, kunt u een ervaring bieden die hen keer op keer kan terugbrengen.
Meer klantreizen vinden online plaats en 80% van de consumenten vindt de ervaring net zo belangrijk als de producten en diensten. Daarom moet u het online consumentengedrag begrijpen en consumenten belonen met de juiste digitale ervaringen.
Met name de dagen van lineaire reizen met sequentiële touchpoints (van A naar B) zijn voor digitaal voorbij.
In plaats daarvan, naarmate het consumentengedrag verandert, worden trajecten vaak gefragmenteerd in verschillende online kanalen en fasen van het traject van de koper.
Analyse en modellen van de conversietrechter
Er zijn veel soorten trechtermodellen die organisaties gebruiken. Ze zijn allemaal afhankelijk van het type bedrijf en het type klant.
Ze kunnen ook variëren, omdat marketing en verkoop soms iets andere modellen hebben.
De twee hoofdtypen die ik vandaag zal uitleggen, zijn het AIDA-model en het Top, Middle and Bottom (TOFU) -model, die beide vergelijkbaar zijn.
Verkopers gebruiken meestal AIDA en marketeers gebruiken vaak TOFU. Ze sluiten elkaar echter niet uit.
In deze trechter passeren consumenten vier verschillende checkpoints terwijl ze zich voorbereiden om te kopen.
Door op de hoogte te blijven van de soorten zoekopdrachten en interesses die hen bij elke stap drijven, wordt de weg vrijgemaakt voor zinvolle engagementen.
Bovendien kun je duurzame relaties opbouwen die leiden tot een uiteindelijke verkoop door content te maken die is afgestemd op de behoeften van de klant.
bewustzijn
De eerste stap in elke vorm van conversietrechter is het aantrekken van bezoekers. Dit kan betekenen dat je iemands aandacht trekt, of dat nu via SEO, betaalde advertenties of posts op sociale media is.
Zodra je leads begint aan te trekken, wil je ze betrokken houden. U kunt e-mailmarketingcampagnes, pop-ups of zelfs retargeting-advertenties gebruiken om hen aan te moedigen de volgende stap te zetten.
Om deze bezoekers geïnteresseerd te houden, is informatieve en uitgebreide content ideaal. Artikelen die dieper op het onderwerp ingaan, evenals infographics of video’s, kunnen helpen hun aandacht voor langere tijd vast te houden.
SEO is een geweldige manier om op intentie gebaseerde zoekopdrachten te ontdekken om bewustzijnsverhogende en vindbare digitale inhoud te helpen plannen.
interesse
Zodra mensen geïnteresseerd zijn in uw product of dienst, moet u die leads omzetten in verkoop. Dit is waar dingen lastig worden.
Afhankelijk van uw bedrijfsmodel zijn er veel verschillende manieren om dit te doen.
Wens
U probeert uw potentiële klanten in dit stadium te overtuigen om te kopen. U kunt gratis proefversies, kortingen of speciale aanbiedingen aanbieden. Of u kunt proberen ze rechtstreeks te verkopen.
Hoe dan ook, als je ze eenmaal hebt overtuigd om iets te kopen, moet je ze op weg helpen naar het doen van een aankoop.
actie
Ten slotte moet u de verkoop sluiten. Of u nu fysieke goederen of digitale downloads verkoopt, dit is het deel waar u de betaling int en het artikel verzendt.
Stel dat u een abonnement verkoopt; u stuurt waarschijnlijk herinneringen om kopers eraan te herinneren te verlengen. En als u software-as-a-service aanbiedt, biedt u waarschijnlijk telefonische of chatondersteuning.
Bovenste, middelste en onderste trechter: TOFU, MOFU, BOFU
Een meer vereenvoudigde versie, vaak gebruikt door sales en marketing bij tracking en rapportage, is de bovenste, middelste en onderste trechter.
Top Of Funnel (TOFU): Bewustzijn
Dit omvat het gebruik en het optimaliseren van digitale middelen zoals:
Blog berichten. Webseminars Videos. Sociale media. Onderzoek Elektronische boeken.
De inhoud in dit deel van de trechter moet informatief en nuttig zijn voor nieuwe potentiële klanten om meer te weten te komen over uw producten of services.
Middle Of Funnel (MOFU): betrekken en evalueren
Dit omvat het gebruiken en optimaliseren van:
Casestudy’s. Sociale media. Betaalmiddelen. E-mailen.
De inhoud in dit deel van de trechter moet gericht zijn op het aantrekken van consumenten om beoordeeld of overwogen te worden.
Bottom Of Funnel (BOFU): Conversie
Dit omvat het gebruiken en optimaliseren van:
demo’s Verkoopgarantie. Validatie getuigenissen en casestudy’s. Productbladen. Winkelwagentjes (e-commerce). Concurrerende gevechtskaarten.
De inhoud in dit deel van de trechter moet gericht zijn op het valideren van uw producten en diensten om van overweging naar conversie te gaan.
Lees meer over SEJ: Hier is uw B2B multi-channel trechterstrategie in 5 eenvoudige stappen
Content optimalisatie voor conversie en klantreis
Een conversie is een CTA die uw prospect uitnodigt om u informatie te geven, zodat u de betrokkenheid met hen op een 1:1-basis kunt verdiepen en hen verder in het verkoopproces kunt brengen.
Bewustzijn: Top of the Funnel
Veel marketeers meten de effectiviteit van content nog steeds op basis van het vermogen om websiteverkeer te stimuleren.
De beste manier om het succes van uw inhoud te meten, is echter gebaseerd op conversie.
Daarom moet de inhoud een soort conversie genereren tijdens het traject van de koper.
Als u conversies wilt maximaliseren, richt u dan op gebieden die al verkeer genereren. Creëer vervolgens inhoud die echt hun aandacht kan trekken en een blijvende indruk kan maken.
Bekijk inhoud die specifiek is afgestemd op de interesses van uw doelgroep in plaats van voor kwantiteit boven kwaliteit te gaan met generieke berichten.
Maak gebruik van statistieken die verder gaan dan vind-ik-leuks en weergaven om de effectiviteit van uw inhoud te meten. Houd opmerkingen, deelacties, tijd doorgebracht op de site en bezochte pagina’s bij om een diepgaand inzicht te krijgen in de betrokkenheid van het publiek bij wat je hebt gedeeld.
Betrokkenheid en evaluatie: midden in de trechter
Nu we de aandacht van het publiek hebben getrokken, is het nu de uitdaging om die vast te houden.
Grijp deze kans en maak impact. Ondanks het creëren van inhoud die lezers aanspreekt, hebben veel bedrijven nog steeds moeite om de gewenste conversies te behalen.
Het genereren van overtuigende teksten is van cruciaal belang; Als u echter nog een stap verder gaat en u richt op het maken van inhoud die specifiek is ontworpen om nuttig te zijn voor de gebruiker, kunt u tastbare resultaten behalen.
Actie ondernemen is niet altijd gemakkelijk, vooral als er drie grote obstakels zijn.
Mensen hebben uw product misschien niet nodig of dienst nog.
Financiën kunnen een probleem zijn te.
Vertrouwen moet verdiend worden alvorens enige toezegging te doen.
Een conversietraject, hoe goed ook ontworpen, is gedoemd te mislukken zonder bruikbare indicatoren onderweg.
Deze markeringen kunnen informatie bevatten zoals wat er gebeurt nadat een klant actie onderneemt of wanneer hij zijn eerste bericht ontvangt: bevestigingsmails, nieuwsbrieven met exclusieve aanbiedingen of beperkte voorraad in termen van urgentie.
Om een gevoel van urgentie te creëren en mensen te motiveren om snel te handelen:
Overweeg speciale kortingen of tijdelijke aanbiedingen.
Zorg ervoor dat potentiële klanten uw product vertrouwen door beoordelingen te gebruiken van geloofwaardige derde partijen en getuigenissen over hoe het beter presteert dan de concurrentie.
Vul dit aan met een eerlijke garantie dat stelt hun gerust.
Conversie: onderkant van de trechter
In de laatste stap van hun traject nemen klanten een cruciale beslissing: converteren of niet.
Uw BOFU-strategieën geven hen het extra duwtje in de rug dat ze nodig hebben om langdurige toegewijden van uw merk te worden door berichten op maat te leveren op basis van wat resoneert met de behoeften en interesses van elke prospect.
Trek nog een laatste keer hun aandacht: gebruik overtuigende argumenten als duidelijke prikkels om uit te leggen waarom ze vandaag voor jou zouden moeten kiezen in plaats van voor concurrenten.
Geef uw bezoekers de kans om een ervaring uit de eerste hand te hebben van wat u aanbiedt met de mogelijkheid voor een gratis proefperiode of demo.
Zorg voor praktische handleidingen om ervoor te zorgen dat potentiële klanten goed zijn uitgerust met alle informatie en advies die ze nodig hebben om een koopbeslissing te nemen.
Breng het succes van uw klanten onder de aandacht en laat ze praten – Klantrecensies en getuigenissen zijn van onschatbare waarde die een grote bijdrage leveren aan het opbouwen van vertrouwen tot aan de sluiting.
Lees meer over SEJ
Doorzoek de klantreis en trechter
Van het bieden van inzicht in waar consumenten naar op zoek zijn en het begrijpen van de inhoudsintentie, SEO helpt in elke fase van het kooptraject.
Om moderne klanten effectief te bereiken en aan zich te binden, moeten merken de complexiteit van de intentie van de consument onderkennen.
Dit breidt zoeken uit van een marketingtactiek naar een brede discipline die trechteroptimalisatie en klantervaringsbeheer omvat, waardoor een sterkere verbinding tussen een bedrijf en de consument en conversie mogelijk wordt.
Meer middelen:
Uitgelichte afbeelding: zwarte zalm/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!