Pijlerpagina’s zijn al lange tijd een effectieve manier om website-inhoud te groeperen en te presenteren aan gebruikers en zoekmachines.
In dit bericht zal ik definiëren wat een pijlerpagina is, hoe het je SEO-inspanningen kan helpen, en enkele voorbeelden van pijlerpagina’s in actie delen.
Dus laten we beginnen met het definiëren van de pijlerpagina’s.
Wat is een pijlerpagina?
Een pijlerpagina is een bestemmingspagina op uw website die zich richt op een belangrijk onderwerp, bron, product of servicegebied.
Het stelt gebruikers en zoekmachines in staat om snel toegang te krijgen tot veel inhoud die relevant is voor vandaag.
De diepte van pijlerpagina’s is afhankelijk van hun doel.
Sommige kunnen een meer oppervlakkige inleiding zijn om snel toegang te krijgen tot andere inhoud (een beetje zoals de rol van een inhoudspagina), terwijl andere meer omvattend zijn en een diepere op zichzelf staande waarde geven, ondersteund door gerelateerde inhoudselementen.
Als u alle kernonderwerpen met betrekking tot uw bedrijf opsomt, zou elk ervan logischerwijs kunnen rechtvaardigen om een pijlerpagina te worden.
Pijlerpagina’s geven mensen op een gebruiksvriendelijke manier toegang tot een schat aan gerelateerde inhoud.
Ze bieden zoekmachines ook logisch georganiseerde inhoud die kan worden gevolgd, begrepen en daarom effectief kan worden gerangschikt in de zoekresultaten.
Je hebt misschien gehoord over kerninhoud, inhoudshubs, inhoudsclusters of pijlerpagina’s in verschillende forums, en inderdaad, ze vertegenwoordigen allemaal tinten van dezelfde benadering.
Als je een fietswiel visualiseert, in het midden, heb je de kern.
Vanuit het midden heb je veel spaken.
In het geval van pijlerinhoud is de hub de pijlerpagina (het centrale thema of onderwerp) en zijn de spaken de gerelateerde inhoudsgebieden die ernaar verwijzen vanaf de pijlerpagina.
Een enkele pijlerpagina kan veel pagina’s en andere soorten inhoud bevatten die linken naar de pijlerpagina, hetzij rechtstreeks, hetzij via andere subonderwerpen die vervolgens linken naar de hoofd- of pijlerpagina.
De kerninteractie blijft hetzelfde: centraliseer alle gerelateerde onderwerpinhoud vanuit één hoofdbestemming (de pijlerpagina).
Ik zal binnenkort enkele voorbeelden geven om dit principe te versterken, zodat u pijlerpagina’s in actie kunt zien.
Hoe kunnen pijlerpagina’s uw SEO helpen?
Voordat we ingaan op enkele voorbeelden van pijlerpagina’s, is het handig om iets meer te begrijpen over hoe ze uw SEO-prestaties kunnen helpen.
Er zijn veel voordelen aan het maken van pijlerpagina’s op uw website, en ik zal er hieronder een paar behandelen.
Versterking van signalen van actuele autoriteit
Experience, Authority and Trust (EAT) ondersteunt de richtlijnen van Google en is een sleutelfactor bij het toekennen van algemene kwaliteitsscores aan een website.
Simpel gezegd, Google gebruikt EAT als criterium om te beslissen of inhoud als van hoge kwaliteit wordt beschouwd, en als dat zo is, zal het waarschijnlijk consistent hoger scoren.
Dit komt omdat het zal overwegen:
Nuttig en nuttig voor mensen. Gemaakt door aantoonbare experts op het vakgebied. Geplaatst op een relevante plaats die de nodige gezagssignalen heeft. Toon positieve gebruikerservaringen en verwachte vertrouwenssignalen. Het biedt uitgebreide onderwerpdekking die naar verwachting volledig zal voldoen aan de zoekbehoefte van de gebruiker.
Door uw inhoud in een eenvoudige hiërarchie te groeperen, maakt u het voor zoekmachines gemakkelijker om uw inhoud te identificeren, te begrijpen en te rangschikken.
Uw actuele signalen worden duidelijk verstrekt om de bredere richtlijnen van Google, zoals EAT, te helpen.
Dit betekent dat u een licht kunt werpen op de gebieden waarmee u uw bedrijf nauw verbonden wilt zien online en uw rangschikking van die onderwerpen consistenter en geoptimaliseerd wilt maken.
Overweeg daarentegen een website waar de meeste inhoud met zichzelf concurreert.
Als er geen duidelijke segmentering of hiërarchie van onderwerpen (of pijlers) is en elke keer dat u een nieuw blogbericht of artikel aan uw website toevoegt, verhoogt dit de hoeveelheid ruis voor zoekmachines en gebruikers.
Je ziet snel waarom pijlerpagina’s waarde toevoegen.
Je kunt hier meer leren over EAT en waarom het belangrijk is.
Snellere, eenvoudigere en completere gebruikerservaring
Al vele jaren vergroot Google de impact van een positieve gebruikerservaring op SEO-winst.
Core Web Vitals (CWV) zijn hiervan een recentere manifestatie.
Een ander voorbeeld hiervan in actie is de devaluatie van websites en inhoud die barrières opwerpt tussen de gebruiker en hun beoogde bestemming, zoals interstitials of sites met vermeende inhoud van lage waarde.
Sitesnelheid en mobielvriendelijkheid als rankingfactoren zijn andere voorbeelden.
Door pijlerpagina’s te gebruiken, kunt u mensen centraal stellen in het onderwerp dat hen interesseert.
U kunt duidelijke vertrouwenssignalen afgeven door meer betekenisvolle en uitgebreide inhoudslevering.
U kunt uw experts onder de aandacht brengen via de inhoud waaraan ze zijn gekoppeld en deze in een centrale bron hosten.
U kunt signalen van gebruikersbetrokkenheid verbeteren door de toegang tot gerelateerde inhoud te vereenvoudigen en hen aan te moedigen sneller door de informatiezoek- en koopcyclus te gaan.
Daarnaast kunt u, terwijl u uw bronnen richt op specifieke primaire bestemmingspagina’s, ervoor zorgen dat ze snel laden, intuïtief werken en gemakkelijk te navigeren zijn.
Het vereenvoudigt ook de voortdurende iteratieve wijzigingen die u aanbrengt om ze te blijven verbeteren met behulp van nieuwe datasets.
Meer informatie over het verbeteren van SEO met gebruikerservaring vindt u hier.
Natuurlijke links creëren, gebaseerd op waarden
Wanneer u een one-stop-shop biedt waar mensen een groot aantal gerelateerde vragen, wensen, behoeften en problemen op een eenvoudige manier kunnen oplossen, kunt u externe vertrouwenssignalen verzamelen, waaronder links.
Denk aan alle herhaalde sociale luistermogelijkheden om uw volledige pijlerpagina’s met uw publiek te delen.
Met uw pijlerpagina’s biedt u gratis en gemakkelijk toegankelijke, delende en promotende inhoudsbronnen die perfect zijn voor het verwerven van links, branding en PR.
De SEO-voordelen van pijlerpagina’s toegevoegd
Er zijn veel extra SEO-voordelen verbonden aan het gebruik van pijlerpagina’s, maar meestal zijn dit:
Identificeer hiaten in de inhoud (en vul ze op) consistenter verschijnen voor grotere hoeveelheden zoektermen.
Verbeter de interne structuur van uw site en gerelateerde linksignalen (en waarde) die verwijzen naar belangrijke inhoudspijlers.
Uw merk en experts associëren met dominante zakelijke onderwerpen die waarschijnlijk conversies en SEO-verkeer ondersteunen.
Bouncepercentages verlagen en andere statistieken verbeteren zoals tijd op pagina/site en andere signalen van inhoudskwaliteit.
Voorbeelden van verschillende pijlerpagina’s
Pijlerpagina’s hebben veel verschillende toepassingen en om dit artikel af te ronden, dacht ik dat het nuttig zou zijn om er hier een paar te delen.
Product pijler pagina
Dit voorbeeldsegment van Foresters Friendly Society laat zien hoe een enkele pijlerpagina het volgende kan bieden:
Vertrouw op signalen via beoordelingen van derden. Inhoudspagina met één onderwerp en toegang tot dominante gebruikersonderwerpen. Interactieve inhoud om signalen van vertrouwen en waarde te ondersteunen. Bredere merksignalen.
Afbeelding door Foresters Friendly Society, december 2022
Onderwerp pijler pagina
In deze voorbeeldfragmenten van de landingspagina van de University of East Anglia (UEA) op de campus, kunt u zien hoe een pagina met één pijler de gebruiker en zoekmachines het volgende biedt:
Snelle toegang tot kerninhoud voor een soepeler gebruikerstraject. Gedistilleerde inhoud en visuele hoogtepunten voor een snelle inhoudsvertering. Mobielvriendelijke inhoudssegmenten voor het vinden van feiten onderweg. Actuele inhoud markeren om de gebruiker aan het leren te houden zonder naar informatie te hoeven zoeken. Storificatie om de associatie tussen de gebruiker en het merk te helpen.
Afbeelding van de Universiteit van East Anglia, december 2022
Afbeelding van de Universiteit van East Anglia, december 2022
Afbeelding van de Universiteit van East Anglia, december 2022
gevolgtrekking
Pijlerpagina’s zijn niet alleen een effectieve manier om uw website-inhoud te organiseren, ze kunnen ook aanzienlijke voordelen hebben voor uw SEO.
Door pijlerpagina’s te gebruiken, kunt u een snellere, eenvoudigere en over het algemeen gebruiksvriendelijkere ervaring op uw website creëren, waardoor het voor zowel gebruikers als zoekmachines gemakkelijker wordt om daar te communiceren
Als u uw SEO-inspanningen vandaag nog een boost wilt geven, gebruik dan pijlerpagina’s!
Meer middelen:
Uitgelichte afbeelding: Oatawa/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!