Gebruikerservaring is de basis van de bruikbaarheid van een site en is een aspect van on-page SEO dat veel mensen over het hoofd zien.
Als uw site de positieve gebruikerservaring en het gebruiksgemak mist die eindgebruikers nodig hebben om op uw site te navigeren, leidt u bezoekers naar uw concurrenten.
In deze gids leer je wat gebruikerservaring (UX) inhoudt, de soorten ervaringen, het verschil tussen UI en UX, en waarom het belangrijk is voor SEO.
Wat is gebruikerservaring (UX)?
UX is hoe mensen omgaan met uw website.
Deze term wordt ook gebruikt voor producten, maar op dit moment richten we ons uitsluitend op websites.
Als u een intuïtieve gebruikersinterface heeft, is het voor gebruikers gemakkelijker om op uw site te navigeren en de gewenste informatie te vinden.
Als je een digitaal product hebt, zoals een SaaS-oplossing, zal deze interactie ook in je digitale product plaatsvinden.
Gebruikerservaring veroorzaakt een aantal dingen:
Kortom, gebruikerservaring kan ofwel zorgen voor een positieve ervaring met uw website of het kan leiden tot frustratie bij gebruikers.
opmerking: Bruikbaarheid is geen UX-ontwerp. Het is een onderdeel van UX dat werkt met ontwerp om de ervaring te creëren die uw gebruikers willen.
Wat zijn de soorten gebruikerservaringen?
Evaluatie van de gebruikerservaring moet rekening houden met alle drie de typen UX-ontwerp om de behoeften van de eindgebruiker beter te begrijpen.
De drie soorten UX omvatten:
informatie: Een over het hoofd gezien aspect van een contentstrategie is de informatiearchitectuur. Er moet tijd worden besteed aan hoe de informatie van een site is georganiseerd en gepresenteerd. Gebruikersstromen en navigatie moeten worden overwogen voor alle vormen van informatie die u presenteert.
interactie: uw site heeft een interactieontwerppatroon of een bepaalde manier waarop gebruikers met de site omgaan. De componenten van een site die onder het interactie-UX-type vallen, zijn knoppen, interfaces en menu’s.
Visueel ontwerp: Look en feel is belangrijk voor de eindgebruiker. U wilt dat uw website samenhang heeft tussen kleur, typografie en afbeeldingen. Gebruikersinterface (UI) valt onder dit type UX, maar het is belangrijk op te merken dat UI niet uitwisselbaar is met UX.
Wat is het verschil tussen UI en UX?
Over UX en UI gesproken, het is belangrijk om het verschil tussen beide goed te begrijpen om de gebruikerservaring beter te begrijpen.
gebruikersinterface
Het ontwerp van de gebruikersinterface bestaat uit de visuele elementen van uw site, zoals:
De visuele elementen van uw site maken deel uit van de gebruikersinterface.
UI overlapt zeker tot op zekere hoogte met UX, maar ze zijn niet hetzelfde.
Steve Krug heeft ook een geweldig boek over bruikbaarheid, getiteld “Don’t Make Me Think, Revisited: A Common Sense Approach to Web Usability”. Het boek werd voor het eerst gepubliceerd in 2000 en is vandaag de dag een #1 bestseller.
Steve’s visie van meer dan 20 jaar geleden (hoewel we nu in de 3e editie van het boek zijn) biedt richtlijnen voor bruikbaarheid, waaronder:
bureau Telefoon. Makkelijk te gebruiken. ontwerpen Alles UX.
Als er één ding is dat dit boek je zal leren over bruikbaarheid, dan is het om je te concentreren op intuïtieve navigatie. Frustratie van websitegebruikers is precies het tegenovergestelde van een goede gebruikerservaring.
Gebruikerservaring
UX werkt met UI en hoe de gebruiker:
Interactie met uw site. Voel tijdens interactie.
Denk even aan Google.
Een eenvoudige bestemmingspagina die visueel aantrekkelijk is, maar spartaans van aard, is het gezicht van internet. In termen van UX is Google een van de beste sites ter wereld, ook al heeft het geen spectaculaire gebruikersinterface.
De gebruikersinterface moet inderdaad functioneel en aantrekkelijk zijn, maar de UX zal het meest opvallen.
Stel je voor dat je een zoekopdracht op Google probeerde uit te voeren en dat het de verkeerde resultaten liet zien of dat het een minuut duurde om een zoekopdracht uit te voeren. In dit geval zou zelfs de mooiste gebruikersinterface de slechte gebruikerservaring niet goedmaken.
Peter Morville’s User Experience Honeycomb is een van de toonaangevende voorbeelden van hoe je verder kunt gaan dan eenvoudige bruikbaarheid en je op nieuwe en opwindende manieren kunt richten op UX.
De honingraat bevat meerdere punten die samen zorgen voor een maximale gebruikerservaring. Deze facetten zijn:
toegankelijk geloofwaardig wenselijk vindbaar bruikbaar bruikbaar Waardevol
Wanneer u zich op al deze elementen concentreert, verbetert u de gebruikerservaring drastisch.
Waarom gebruikerservaring belangrijk is voor SEO
Op dit punt begrijpt u dat UX erg belangrijk is voor de bezoekers en het publiek van uw site.
Er moet veel tijd, analyse en verfijning in UX-ontwerp worden gestoken. Er is echter nog een andere reden om je aandacht te verleggen naar gebruikerservaring: SEO.
Update van Google-pagina-ervaring
Toen de Page Experience Update van Google volledig was geïmplementeerd, had dit gevolgen voor websites die een slechte gebruikerservaring opleverden.
De update van de pagina-ervaring wordt langzaam uitgerold naar desktop. Het zal eind maart 2022 voltooid zijn. Meer informatie over de update: https://t.co/FQvMx3Ymaf
— Google Zoeken Centraal (@googlesearchc) 22 februari 2022
Verschillende aspecten van UX maken deel uit van de rankingfactoren voor de update, waaronder:
Opdringerige advertenties. Kernwebvitaliteit. HTTPS-beveiliging.
U kunt hier een Core Web Vitals-rapport uitvoeren en correcties aanbrengen om aan deze vereisten te voldoen. U moet ook weten of uw site opdringerige advertenties bevat die gebruikers irriteren en of uw site geen HTTPS heeft.
Paginaprestaties werken om uw SEO te verbeteren. Uit onderzoek van Google blijkt dat focussen op UX:
Verminder het verlaten van de site met tot wel 24%. Verbeter webconversies. Verhoog het gemiddelde aantal paginaweergaven per sessie met wel 15%. Verhoog de advertentie-inkomsten met 18% of meer.
Wanneer u tijd besteedt aan het verbeteren van de UX van uw site, profiteert u van hogere rankings, minder verlaten pagina’s, verbeterde conversies en zelfs meer inkomsten.
Bovendien zijn veel van de praktijken om UX te verbeteren ook cruciale componenten van on-page SEO, zoals:
Correct gebruik van koptekst. Voeg lijsten toe aan uw inhoud. Maak gebruik van afbeeldingen. Beeldoptimalisatie voor snellere laadtijden. Vul hiaten in de inhoud in met nuttige informatie. Vermindering van “nepinhoud”. Gebruik van afbeeldingen. Testen op bruikbaarheid tussen verschillende apparaten.
Wanneer u UX verbetert, creëert u een positieve ervaring voor gebruikers, terwijl u veel van de basisprincipes van on-page SEO op uw website verbetert.
Laatste opmerkingen
De klantervaring moet verder gaan dan eenvoudig responsive webdesign.
De wet van Hick stelt dat wanneer u gebruikers meer opties biedt, het langer duurt voordat ze een beslissing nemen. De kans is groot dat je dit zelf hebt gezien wanneer je online winkelt en honderden opties vindt.
Wanneer mensen naar uw site komen, zijn ze op zoek naar antwoorden of kennis, niet naar verwarring.
Gebruikersonderzoek, bruikbaarheidstesten en UX-ontwerpbeoordeling zullen u vaak helpen dichter bij het voldoen aan de SEO-ontwerpvereisten te komen, terwijl uw bezoekers (of klanten) gelukkiger blijven.
Meer middelen:
Uitgelichte afbeelding: NicoElNino/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!