fbpx

Wat is het en hoe kan je het optimaliseren?

Share This Post


Als u al een tijdje aan SEO doet, weet u hoe belangrijk ankertekstoptimalisatie vroeger was om uw websites hoog te laten scoren in zoekmachines. Maar is het vandaag de dag nog steeds belangrijk?

Dit artikel geeft je een overzicht van alles wat je moet weten over ankertekst, van best practices tot wat je niet moet doen.

Wat is ankertekst?

Ankertekst is de zichtbare en klikbare tekst van een hyperlink. Hiermee kunnen gebruikers van de ene webpagina naar de andere navigeren.

Als het gaat om SEO, is ankertekst belangrijk omdat het zoekmachines kan helpen begrijpen waar een webpagina over gaat.

Voorbeeld ankertekst

Hier is een voorbeeld van een ankertekstcode:

Voorbeeld ankertekst

Vóór de Penguin-update was het hebben van trefwoordrijke ankertekstlinks een van de beste manieren om uw website bovenaan de zoekmachines te krijgen.

Als ik bijvoorbeeld SEO voor Rei.com zou beheren en zou willen rangschikken voor bovenkleding, zou ik zoveel mogelijk links krijgen van gerelateerde sites met een hoge autoriteit, met trefwoordrijke ankertekst van bovenkleding, en boem, je zou krijgen pagina één ranglijst.

Vervolgens kunt u tekstlinks verankeren met behulp van uitgebreide ankers voor exacte zoekwoorden, zodat u op de eerste pagina kunt ranken. Nu zal het een Google-penalty activeren en het werkt gewoon niet meer.

Ankerteksttype

Er zijn veel verschillende soorten ankertekst. Hier is een overzicht van de verschillende soorten interne en externe links.

De ankertekst voor exact zoeken is ‘exacte overeenkomst’ als deze de exacte overeenkomst bevat van het zoekwoord dat u target. Bijvoorbeeld: “SEO-services” linkt naar een pagina over SEO-services.

Gedeeltelijke match-ankertekst die een variant van het zoekwoord op de gekoppelde pagina bevat. Bijvoorbeeld: “SEO Content Marketing Services” linkt naar een pagina over contentmarketing.
Merk Gebruik van een merknaam in de ankertekst. Bijvoorbeeld: ‘LinkedIn’ linkt naar een artikel op Linkedin.com.
Algemeen gebruik van een generieke “Klik hier” trefwoordlink.
Afbeeldingen Als u een afbeelding gebruikt, gebruikt Google de tekst van het alt-attribuut van de afbeelding als ankertekst.
Bare link Een URL die als anker wordt gebruikt. “www.websito.com” is bijvoorbeeld een kale link-anker.

Praktische tips voor ankertekst

Er zijn enkele praktische tips waarmee u rekening moet houden als het gaat om tekstverankering.

Zorg er eerst voor dat uw ankertekst relevant is voor de pagina waarnaar u linkt. Irrelevante ankertekst kan zowel gebruikers als zoekmachines in verwarring brengen. Ten tweede, varieer het gebruik van uw ankertekst.

Het herhaaldelijk gebruiken van dezelfde ankertekst kan spam zijn voor zowel gebruikers als zoekmachines.

We hebben vaak geen controle over wie naar uw website linkt en welke ankertekst ze gebruiken om naar uw inhoud te linken.

Beperk de ankertekst indien mogelijk tot een paar woorden en gebruik geen lange zin die niet natuurlijk aanvoelt. De ankertekst moet de pagina beschrijven waarnaar u linkt en eindgebruikers helpen om op de link te klikken.

Houd ten slotte uw ankertekst natuurlijk. Stop geen trefwoorden in uw ankertekst om het systeem te misleiden; dit leidt alleen maar tot een mogelijke boete van Google.

John Mueller van Google heeft dit aanbevolen voor ankertekst voor interne links:

“Met betrekking tot interne links geeft u ons een contextsignaal. Dus eigenlijk zeg je, in dit deel van mijn website vind je informatie over dit onderwerp.

En dat is wat je zou gebruiken als ankertekst voor die interne links.

Dus dat is iets waar het aan de ene kant meestal iets is dat je gebruikers ook die context wilt geven.

Het type interne links dat u voor gebruikers zou gebruiken, komt meestal overeen met wat u ook voor SEO zou gebruiken.

Dat is iets waar, gelukkig, een goede overlap is.”

Enkele geweldige video’s zijn te zien in dit artikel van Roger Montti.

Google-tips voor ankertekst

Weet u niet zeker wat telt als “natuurlijke” ankertekst? Gelukkig heeft Google enkele richtlijnen gegeven.

Volgens Google moet je ankertekst beschrijvend en beknopt zijn.

Het moet de gebruiker context bieden en hen helpen begrijpen waar ze naartoe worden gebracht wanneer ze op de link klikken.

Kortom, uw ankertekst moet gebruikers een goed idee geven van wat ze kunnen verwachten op de gelinkte pagina.

Wat niet te doen met ankertekst

Nu we enkele praktische tips voor ankertekst hebben doorgenomen, gaan we eens kijken wat we er niet mee moeten doen.

Ten eerste: gebruik niet te veel ankers met uitgebreide zoekwoorden voor exact zoeken. Dit ziet er spamachtig en onnatuurlijk uit en leidt tot een Google-penalty.

Ten tweede, gebruik geen generieke ankers zoals “klik hier”, “lees meer”, enz. Ze bieden geen context of informatie over waar de gebruiker zal zijn wanneer hij op de link klikt.

Gebruik tot slot geen overmatige verknoping; te veel links die er vanaf dezelfde pagina’s naartoe gaan, zien er verdacht uit voor zowel gebruikers als zoekmachines.

Volgens de Google SEO Starter Guide:

Maak links zo op dat ze gemakkelijk te herkennen zijn. Maak het gebruikers gemakkelijk om onderscheid te maken tussen platte tekst en ankertekst in uw links. Uw inhoud wordt minder nuttig als gebruikers links missen of er per ongeluk op klikken.

Dat is een goed advies. Ik herinner me dat ik verschillende artikelen op internet las, met mijn muis over de inhoud zweefde en naar een andere website werd gebracht.

Meestal wist ik niet dat de tekst een hyperlink was, omdat het eruitzag als normale tekst.

Voorkomen:

CSS of tekststijlen gebruiken waardoor links eruitzien als normale tekst.

Een ander punt om te overwegen is om voorzichtig te zijn met wie u linkt. U kunt een deel van de reputatie van uw site aan een andere site schenken wanneer uw site ernaar linkt.

Als u geen waarde wilt doorgeven aan de pagina waarnaar u linkt, zorg er dan altijd voor dat u het nofollow-kenmerk gebruikt.

conclusie

Ankertekst is een belangrijk onderdeel van elke succesvolle SEO-strategie.

Als het correct wordt gebruikt, kan het zowel de positie als de zichtbaarheid van uw website helpen verbeteren. Het is echter belangrijk om overoptimalisatie van uw ankertekst te voorkomen, omdat dit kan leiden tot boetes van Google.

Maak spaarzaam gebruik van trefwoordrijke ankers en zorg ervoor dat de rest van uw ankertekst natuurlijk en informatief is.

Houd deze tips in gedachten de volgende keer dat u ankers voor uw website maakt om intern en extern te linken.

Meer middelen:

Uitgelichte afbeelding: astel-ontwerp/Shutterstock



Source link

More To Explore

OpenAI sluit gebrekkige AI-detector af
Marketing Nieuwtjes

OpenAI sluit gebrekkige AI-detector af

OpenAI heeft zijn AI-classificatie, een tool die is ontworpen om door AI gegenereerde tekst te identificeren, stopgezet na kritiek op de nauwkeurigheid ervan. De beëindiging

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!