fbpx

Wat is het risico van focussen op SEO-strategieën van concurrenten?

Wat is het risico van focussen op SEO-strategieën van concurrenten?

Share This Post


De Doe een SEO-vraag van vandaag komt van Peter, die vraagt:

“Wat is het risico om je te concentreren op wat concurrenten doen, in plaats van je eigen pad uit te stippelen? Als alle concurrenten naar elkaar kijken, zijn er geen onderscheidende factoren.”

Goede vraag, Pieter! En eentje die veel naar buiten komt.

Als een bedrijf zich richt op wat zijn concurrenten en marktleiders doen, creëert het geen betere gebruikerservaring en betere oplossingen voor zoekopdrachten van zoekmachines.

Het gaat verder dan het ontbreken van onderscheidende factoren, maar het idee is hetzelfde: als iedereen gelijk is, kan er maar één winnaar zijn.

Dit omvat de eerste positie in SEO, maar ook wie een toptrechterpartner promoot omdat deze uniek is, welk bedrijf de sms- en e-mailabonnee krijgt omdat het een betere UX heeft, enz.

Maar voordat we in detail treden over uw vraag, zijn er twee belangrijke dingen die u in gedachten moet houden over uw concurrenten.

Let altijd op wat de leider doet en wie hem imiteert

Als je weet wat de leider doet en wie de leider volgt, kun je trends en patronen zien terwijl ze dalen en winnen.

Zo krijg je een idee van wat werkt en wat niet.

Tegen de tijd dat je weet of iets zinvol is om te proberen, heb je tijd gehad om te leren van andermans fouten, terwijl je de tijd gebruikt om een ​​betere website te bouwen.

Zorg ervoor dat de pagina’s die ze testen en wijzigen belangrijk zijn voor SEO

Ik, en enkele van mijn collega’s, markeren pagina’s op klantensites die niet belangrijk zijn voor SEO.

We testen ze voor andere kanalen, wetende dat SEO-verkeer niet belangrijk is voor de specifieke pagina. We weten ook dat concurrenten naar deze pagina’s kijken en dezelfde wijzigingen zullen aanbrengen.

Als de wijzigingen zijn aangebracht, schieten de concurrenten zichzelf in de voet en trekken we vooruit.

Een goed voorbeeld is een bedrijf met veel branded zoekverkeer.

Als merkzoeken de belangrijkste motor is van verkeer naar uw startpagina en een aantal collecties of categorieën, is SEO voor die pagina waarschijnlijk niet belangrijk.

Dit zijn degenen waar we UX en Average Order Value (AOV) zullen testen. Onze tests maken zich geen zorgen over wat er met SEO gebeurt, aangezien merkverkeer het toch zal vinden.

Onze concurrenten denken hier meestal niet over na en verpesten zichzelf. Soms hebben we het expres gedaan om hen voor te zijn.

Aan de andere kant, als iedereen naar de leider (en naar elkaar) kijkt en jij doet iets anders, dan heb je misschien een voorsprong op de concurrentie.

Niet-SEO-professionals bij deze bedrijven kunnen zeggen: “Maar ze doen dit, er moet een reden zijn” en gaan door.

Dit geeft je een duidelijke manier om je ding te doen en buiten hun radars te blijven.

Als dit uw situatie is, doe er dan uw voordeel mee.

Maak een snelle site met duidelijke berichten die precies zeggen waar de pagina over gaat.

Voeg nu ondersteunende documentatie, eenvoudig afrekenen, vertrouwde makers, gerelateerde inhoud (als u een uitgever bent) en functies toe die elders ontbreken.

Functies kunnen lifestyle-foto’s, getuigenissen, veelgestelde vragen, specificaties of zelfs aanvullende kopieerblokken zijn die het gebruik van het product en compatibiliteitsinformatie delen.

Als iedereen op elkaar gericht is, kun je deze kans gebruiken om te doen wat verloren is en je te concentreren op winnen.

Deze situatie geeft u ook de mogelijkheid om te zoeken naar gerelateerde zoekopdrachten, entiteiten en aanvullende onderwerpen.

Zodra je ze hebt, maak je gerelateerde video’s voor YouTube en kijk je of je influencers en makers van inhoud kunt vinden om de aandacht op je inhoud te vestigen terwijl je concurrenten hetzelfde doen.

Iets anders doen wordt aantrekkelijker omdat het uniek is in de ruimte.

Door je te concentreren op je eigen pad, bereid je je voor op succes.

En door te kijken naar wat anderen doen, kun je leren van hun fouten, vooral als ze crashen en branden.

Als ze dat doen, spring erin en neem het over.

En denk niet alleen aan SEO – bekijk het vanuit alle marketingstandpunten.

Ik hoop dat dit helpt.

Heeft u een vraag over SEO? Dien het in via dit formulier.

Meer middelen:

Uitgelichte afbeelding: eamesBot/Shutterstock



Source link

More To Explore

Uitdagingen en kansen voor verkopers
Marketing Nieuwtjes

Uitdagingen en kansen voor verkopers

Het moederbedrijf van Google, Alphabet Inc., rapporteerde voor het vierde achtereenvolgende kwartaal een dalende winst. Het boekte de afgelopen drie maanden een omzet van $

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!