Met de economische neergang en de mogelijkheid van een dreigende recessie, wordt de noodzaak om nieuwe zaken binnen te halen steeds belangrijker.
Het onthouden van deze punten wanneer u de directiekamer betreedt, kan de factor zijn die u onderscheidt van andere potentiële verkopers.
Dit is wat u moet onthouden bij het pitchen van zakelijke ondernemingen.
1. Ken de kans
In het verleden heb ik informatie gegeven over het doorlopen van het RFP-proces.
Dat punt ben je nu gepasseerd, omdat je bent uitgekozen om te pitchen in de hoop nieuwe klanten binnen te halen.
Het RFP-proces gaf u strikte richtlijnen over de vraag en de waarschijnlijke resultaten.
Benader de taak echter niet alleen met uw bril op. Mijn punt hier is dat de vraag misschien niet je sterkste punt is, maar het voltooien van de taak zal waarschijnlijk kansen voor je organisatie openen.
Website-ontwikkeling is bijvoorbeeld misschien niet uw claim op roem, maar succesvolle afronding kan leiden tot doorlopend marketing- en reclamewerk. Sta open om uit je comfortzone te stappen met je bereidheid om te werken.
Er kan meer potentiële waarde uit deze relatie komen, en het kan u ook de kans geven om een supply case te onderzoeken waar u nu niet veel ervaring mee heeft, maar in de toekomst.
2. Hoe ziet succes eruit?
Ja, tot nu toe is u verteld waar de prospect naar op zoek is.
Als experts op het gebied van digitale marketing is het echter onze taak om te luisteren, niet noodzakelijkerwijs om de oplossing te vinden, maar om te definiëren hoe de KPI’s die tot succes kunnen leiden, eruit kunnen zien.
Vaak is de maatstaf voor succes offline, maar het is jouw taak om de digitale brug te zijn naar het vinden van dat succes.
Luister naar het einddoel. De klant vertelt je waar ze ‘s nachts wakker van liggen, maar luistert ook om te onderscheiden waar ze blij van worden.
Je kunt hun wens misschien niet direct laten uitkomen, maar je kunt je ervaring gebruiken om je de contentstrategie, het advertentieplatform en de tactieken voor te stellen die tot hun succes zullen leiden.
3. Wees geen vreemde
Uw tijd bij het prospectteam is uw kans om te bewijzen dat u de juiste keuze bent.
Niemand wil het gevoel hebben dat ze een vreemde entertainen.
Dit is je kans om te laten zien dat je geen onbeproefde relatie bent, maar eerder een verlengstuk van hun organisatie.
Gebruik deze tijd om te laten zien hoe u in het verleden naadloos bent geïntegreerd met andere bedrijfsworkflows. Praat over uw flexibiliteit om te werken met groepen uit verschillende sectoren, bedrijfsgroottes en workflowvereisten.
4. Jij bent slim, maar dat geldt ook voor iedereen
Laat je ego aan de deur vallen; Verwar ego niet met zelfvertrouwen.
Houd er rekening mee dat naarmate AI zich ontwikkelt, de mogelijkheid om middelen te gebruiken, onderzoek te doen en taken uit te voeren op een gelijk speelveld zal zijn.
Het tonen van uw intelligentie moet liggen in wat u biedt dat anderen niet kunnen. Wat biedt u dat een robot niet biedt?
Het is tijd om te praten over bedrijfs- en teamstructuren. Praat met de toegewijde accountmedewerkers, het interne proces en waarom de klant graag bij de volgende vergadering met u aanwezig zal zijn.
5. Profiteer van de oren van de leidinggevende
Loop niet op de zaken vooruit; je hebt de opdracht nog niet gekregen, maar je hebt de kans gekregen om het senior management van het bedrijf te ontmoeten.
Houd er rekening mee dat u hun wensen, behoeften en successtatistieken moet begrijpen.
Vanaf nu heb je wellicht dagelijks contact in een middenkaderfunctie, waar de toegang tot beslissers wellicht schaars is. Wees de persoon met wie ze weer willen praten.
6. Geef de geheime saus niet weg
Dit kan heel moeilijk zijn in uw poging om te verkopen wie u bent en wat u kunt doen. Persoonlijk heb ik gemerkt dat ik te veel heb onthuld over wat er kan worden gedaan om de vraag te beantwoorden in een poging mijn digitale expertise te laten zien.
Houd er rekening mee dat u te veel kunt onthullen, waardoor potentiële klanten kunnen denken dat ze uw idee gewoon mee naar huis kunnen nemen.
Als u de oplossing al heeft, wordt de klant mogelijk niet gestimuleerd om het budget voor het ontdekken van campagnes, onderzoek, enz. te verhogen.
Ken de behoefte, maar wees ook eerlijk dat je de oplossing nog niet weet.
U kent echter de volgende stappen en kunt overbrengen hoe uw proces en expertise hun weg vinden.
7. Wees jezelf
De beste pitches zijn die waarbij je niet eens over je deck gaat omdat je zo bezig bent met vruchtbare gesprekken en vragen.
Hoewel de prospect jouw intelligentie wil gebruiken, willen ze ook weten hoe het zal zijn om met jou samen te werken.
Toon uw vermogen om samen te werken, snelle ideeën te genereren, vragen te stellen, enz. Vooral in de wereld van digitale marketing zal het simpelweg pronken met uw softwaretoolkits geen indruk maken op uw publiek.
Wat indruk op ze zal maken, is laten zien hoe je deze tools creatief gebruikt om succesvolle eindresultaten te bereiken.
Door te laten zien hoe uw persoonlijkheid en creativiteit in uw werk tot uiting komen, kunt u de kandidaat-leverancier worden die opvalt.
8. Jij bent de casestudy
Iedereen kan naar een scherm wijzen en opscheppen over een potentieel verzonnen successtatistiek die groeide in X. Een casestudy moet niet alleen aantonen dat je je werk hebt gedaan en dat je het ook goed hebt gedaan.
Het voegt spanning toe aan het verhaal. Praat niet alleen over de hoogtepunten; wees echt
Praat over wat er mis is gegaan. Praat over uitdagingen en momenten waarop je dacht dat het niet zou werken; leg vervolgens uit hoe uw team oplossingen en manieren heeft gevonden om door te zetten.
9. Pak je “Columbo” in
U hoeft de geheime saus niet weg te geven, zoals ik net al zei, maar wees niet bang om uw huiswerk te doen en een heel snelle oplossing te vinden die onmiddellijk een verschil kan maken voor de website of advertentiecampagnes van uw potentiële klant.
Daarom kan toegang tot analyses, contentmanagementsystemen (CMS) of advertentieplatforms uw zoekopdracht een boost geven.
Een wijze vriend heeft me ooit deze techniek geleerd, en het is een handige manier om van hopelijk herinnerd te worden, een leverancier te zijn van de benodigde oplossingen voor de cliënt.
10. Geniet
Het pitchen kan een hectische en zenuwslopende tijd zijn om je beste beentje voor te zetten.
Hoewel je ogen misschien gericht zijn op de prospect en het sluiten van de deal, is dit ook een goed moment om van de rit te genieten en je team te evalueren.
Het is je kans om je talent en expertise in je vak te laten zien, maar ook je kans om geweldig teamwerk in actie te ervaren.
conclusie
Hoewel er moeilijke tijden in het verschiet liggen, is het onze taak om anderen te helpen en geweldige partnerschappen te vinden.
Hoewel je misschien het gevoel hebt dat je deze communicatiestijlen en presentatiebenaderingen hebt, kan het geen kwaad om na te denken over wat soms de kleine dingen zijn die je helpen te winnen.
Deze tips zijn bedoeld om u te helpen begrijpen dat in een tijd van robotevolutie, mens zijn u zal helpen dat nieuwe contract binnen te halen.
Meer middelen:
Uitgelichte afbeelding: zwarte zalm/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!