Tijdens Google Marketing Live vandaag zal Google naar verwachting verschillende nieuwe ontwikkelingen op het gebied van generatieve AI voor Google Ads, Performance Max, Product Studio en Search Generative Experience (SGE) in Search Labs aankondigen.
Google hoopt het voor adverteerders en verkopers gemakkelijker te maken om aangepaste productafbeeldingen te maken, advertentiemateriaal te beheren, advertentierelevantie te verbeteren en campagnes op te schalen.
We horen graag meer over de volgende nieuwe functies en verbeteringen aan Google Marketing Live met sprekers van Google, Samsung, Vans en Wheel the World.
Google Ads: gesprekservaring en automatisch gemaakte bronnen
Als reactie op de zorgen van adverteerders over de complexiteit van het starten van nieuwe campagnes, introduceert Google een nieuwe, gebruiksvriendelijke conversatie-interface voor Google Ads.
Google Ads AI analyseert bestemmingspagina’s en advertenties en condenseert de inhoud om relevante zoekwoorden, koppen, beschrijvingen, afbeeldingen en andere creatieve middelen voor Google Ads-campagnes te genereren.
Google-screenshot, mei 2023
Deze op AI gebaseerde suggesties worden voor uw beoordeling gepresenteerd en kunnen vóór de lancering moeiteloos worden gewijzigd.
Google-screenshot, mei 2023
Automatically Generated Assets (ACA’s) gebruiken generatieve AI om de advertentierelevantie te verbeteren door uw bestemmingspagina’s en advertenties te analyseren en zoekadvertenties af te stemmen op de context van de zoekopdrachten van gebruikers.
Een voorbeeld is hoe de ACA de advertentietitel en -beschrijving zou kunnen aanpassen voor een zoekopdracht ‘huidverzorging voor droge, gevoelige huid’.
Google-screenshot, mei 2023
Door een meer gemoedelijke benadering aan te bieden bij het maken van campagnes, zou Google een digitale assistent kunnen introduceren voor adverteerders die ideeën en advies biedt vanuit de AI van Google.
Het kan ook nieuwe wegen openen voor adverteerders om de campagneprestaties te verbeteren door middel van een intelligente, interactieve dialoog die bekend is met de advertentie-inhoud en geschiedenis van de adverteerder.
Generatieve AI en maximale prestaties
Google zal Performance Max benadrukken als een goed voorbeeld van hoe AI-aangedreven campagnes de groei van bedrijven kunnen stimuleren.
Adverteerders die Performance Max gebruiken, hebben een indrukwekkende stijging van het aantal conversies gemeld, met een gemiddelde van meer dan 18%, tegen 13% slechts een jaar geleden, en dat alles tegen vergelijkbare kosten per actie.
Vanaf vandaag brengt Google generatieve AI naar Performance Max, waardoor het proces van het maken en schalen van aangepaste middelen wordt vereenvoudigd.
Zodra u uw website heeft opgegeven, begint Google AI zich vertrouwd te maken met uw merk en uw campagne te vullen met relevante tekst en andere items.
Google-screenshot, mei 2023
Google AI stelt ook unieke afbeeldingen voor, speciaal voor u gegenereerd, waardoor uw merk klanten kan boeien in een breder spectrum van voorraad en formaten.
Google-screenshot, mei 2023
Deze functionaliteit wordt ook uitgebreid naar de nieuwe gespreksinterface van Google Ads, waardoor een naadloze en boeiende gebruikerservaring wordt gegarandeerd.
Google-screenshot, mei 2023
Advertentie-indelingen in Search Generative Experience (SGE)
Tijdens het recente Google I/O-evenement kondigde Google aankomende generatieve AI-mogelijkheden voor zoeken aan, met de bedoeling de service slimmer en gebruiksvriendelijker te maken.
Deze vorderingen kunnen de toekomst van adverteren vormgeven en meer mogelijkheden bieden om uw bedrijf uit te breiden en uw merk onder de aandacht te brengen.
Demo’s op het Google I/O-evenement lieten zien hoe advertenties boven en onder deze nieuwe ervaring konden worden geplaatst.
Google-screenshot, mei 2023
In de komende maanden test Google zoek- en winkeladvertenties die rechtstreeks zijn geïntegreerd in door AI aangedreven conversatie- en instantmodi.
Google-screenshot, mei 2023
Het experiment zal zich ook richten op nieuwe advertentie-indelingen die eigen zijn aan SGE, waarbij gebruik wordt gemaakt van generatieve AI om relevante advertenties van hoge kwaliteit te leveren die zijn afgestemd op elke stap van het zoektraject.
Als een gebruiker bijvoorbeeld onderzoek doet naar ‘buitenactiviteiten om te doen in Maui’ en vervolgens de zoekopdracht verfijnt naar ‘activiteiten voor kinderen’ en ‘surfen’, kan hij een uniek op maat gemaakte advertentie vinden van een reis die surflessen voor kinderen aanbiedt.
Google-screenshot, mei 2023
Search Generative Experience (SGE) is toegankelijk via Search Labs, de hub van Google voor experimentele zoekfunctionaliteit.
Google bevestigt opnieuw zijn toewijding aan transparantie door ervoor te zorgen dat advertenties worden onderscheiden van organische zoekresultaten met het vetgedrukte label ‘Gesponsord’.
Generatieve AI-functies in Product Studio
Volgens gegevens van Google hebben productvermeldingen met meer dan één afbeelding een toename van 76% in vertoningen en een toename van 32% in klikken opgeleverd. Het proces van het maken van verschillende inhoud kan vaak tijdrovend en arbeidsintensief zijn.
Om dit probleem op te lossen, introduceert Google Product Studio. Deze innovatieve tool is ingebouwd in Merchant Center Next en maakt gebruik van generatieve AI om verkopers te helpen unieke productafbeeldingen te maken.
Het vereenvoudigde platform van Merchant Center Next helpt bedrijven de zichtbaarheid van hun producten op Google te beheren.
In e-commerce dienen opvallende afbeeldingen als digitale winkelpuien, die de resultaten voor verkopers kunnen verbeteren met een goed samengestelde mix van online afbeeldingen.
Product Studio, gebouwd met de AI-principes van Google als kern, hoopt deze kloof te overbruggen. Het brengt de voordelen van generatieve AI naar bedrijven van elke omvang, waardoor het gemakkelijk wordt om gratis unieke en gepersonaliseerde productafbeeldingen te maken en bedrijven in staat worden gesteld de waarde van hun bestaande afbeeldingen te maximaliseren.
Door gebruik te maken van een tekst-naar-afbeelding AI-model, maakt de functie voor het genereren van scènes het eenvoudig om lifestyle-productafbeeldingen te maken op basis van basisproductfoto’s voor marketeers door de gewenste korte scènebeschrijvingen te interpreteren, waardoor dure en tijdrovende fotosessies overbodig worden.
Google-screenshot, mei 2023
Met de functie Achtergrond verwijderen kunnen adverteerders productafbeeldingen maken zonder afleiding.
Google-screenshot, mei 2023
Met de functie Upscaling kunnen adverteerders de beeldkwaliteit verbeteren, zodat ze niet korrelig of wazig lijken op telefoons met hogere resoluties.
Google-screenshot, mei 2023
Product Studio zal later dit jaar beschikbaar zijn in de VS via Merchant Center Next en de Google- en YouTube-kanalen-app op Shopify, waarmee verkopers gemakkelijk afbeeldingen kunnen genereren op de platforms waarop ze momenteel hun aanwezigheid op Google volgen.
Merchant Center Volgende
In de afgelopen twee jaar is het gebruikersbestand van Merchant Center verdubbeld, een trend waarvan Google hoopt dat het platform nog gebruiksvriendelijker wordt.
Merchant Center Next is een vereenvoudigde versie van het platform dat is ontworpen om kleinere bedrijven te helpen hun online aanwezigheid te vestigen en groei te stimuleren.
Een van de belangrijke verbeteringen is een vereenvoudigd proces voor het opzetten van een productfeed.
In tegenstelling tot vroeger, toen verkopers de productgegevens handmatig moesten invoeren, vult Merchant Center Next automatisch de productfeed met vindbare informatie van de website van de verkoper. De verkoper kan deze functie voor automatisch aanvullen bewerken of uitschakelen, waardoor hij zijn producten sneller aan Google kan laten zien.
Google-screenshot, mei 2023
Daarnaast verbetert Google de toegankelijkheid en begrijpelijkheid van prestatiestatistieken door alle statistische rapporten te consolideren op het tabblad Prestaties.
Google-screenshot, mei 2023
Deze consolidatie zou verkopers in staat moeten stellen hun best verkopende producten te beoordelen, hun concurrenten te identificeren en te begrijpen hoe shoppers omgaan met hun lokale bedrijven op Zoeken en Maps, allemaal op één plek.
Voor verkopers die zowel online als fysieke winkels hebben, presenteert Merchant Center Next alle producten in een uniforme weergave, waardoor het beheer van de productvoorraad over alle kanalen wordt vereenvoudigd. Aanvullende informatie over de mogelijke voordelen van het corrigeren van fouten in productgegevens zal ook worden verstrekt om verkopers te helpen prioriteit te geven aan updates.
De uitrol van Merchant Center Next is al begonnen voor nieuwe gebruikers. Google streeft ernaar om kleinere bedrijven de komende maanden geleidelijk te updaten en de wereldwijde uitrol tegen 2024 te voltooien. Verkopers ontvangen een melding wanneer de nieuwe ervaring klaar is voor gebruik.
Vragen en antwoorden met de pers
Tijdens de Google Marketing Live persrondetafel van gisteren hoorden we de volgende sprekers vragen beantwoorden van leden van de pers.
Brian Burdick, Senior Director Google Ads Automation Jeff Harrell, Senior Director Shopping bij Google Dan Taylor, Vice President Global Ads bij Google
Is er een limiet aan generatieve AI-reacties?
Er is geen limiet aan het aantal antwoorden dat u kunt ontvangen tijdens het gebruik van de gesprekservaring. Er is echter een limiet aan het aantal door AI gegenereerde items dat kan worden opgenomen in uw advertentieroulatie.
Aangezien veel van deze functies zich in de experimentele fase bevinden, zijn deze limieten nog niet vastgesteld.
Worden advertenties gelabeld als door AI gegenereerd?
Advertentieafbeeldingen kunnen metadata bevatten die aangeven dat ze met AI zijn gegenereerd. Anders worden uw advertenties gelabeld als Gesponsord om ervoor te zorgen dat ze opvallen tussen de organische resultaten.
Hoe zit het met de klikfrequenties voor uitgevers?
Google wil uitgevers verzekeren dat ze centraal zullen staan in de nieuwe SGE, die vertrouwt op organisch zoekverkeer om programmatische advertentie-inkomsten te genereren.
Wat is de instelling voor advertentie-intensiteit?
Om adverteerders te helpen betere advertenties te maken, heeft Google een statistiek voor advertentiekracht toegevoegd die de kwaliteit en relevantie meet van de bestemmingspagina, zoekwoorden en advertentietekst van een adverteerder.
Adverteerders kunnen de verandering in advertentiekracht zien terwijl ze verschillende aspecten van hun advertentie bewerken, zodat ze meteen kunnen zien welke advertenties de beste resultaten moeten opleveren.
Zullen AI-gegenereerde advertenties vergelijkbaar zijn?
Aangezien de AI van Google Ads afbeeldingen, koppen en beschrijvingen genereert op basis van de unieke bestemmingspagina’s en advertentietekst van elke adverteerder, zouden de door AI gegenereerde advertentieboodschappen idealiter een merkonderscheid moeten hebben.
(Hierbij wordt ervan uitgegaan dat de inhoud van uw bestemmingspagina en de advertentietekst van uw account uniek zijn voor uw merk.)
Kijk Google Marketing Live 2023
Bekijk Google Marketing Live 2023 online door u te registreren op de evenementwebsite. SEJ zal de berichtgeving over het evenement voortzetten en u op de hoogte houden van de nieuwste Google AI-ontwikkelingen voor marketing.
Uitgelichte afbeelding: rafapress/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!