De term ‘betaalde media’ wordt vaak gebruikt in de marketingindustrie.
Sommigen gebruiken de term betaalde media door elkaar met PPC-reclame, maar het heeft vaak betrekking op een breder advertentieveld.
Deze uitgebreide gids leert je wat betaalde media zijn (en wat niet), het verschil tussen verschillende soorten media en gedetailleerde voorbeelden.
Wat zijn betaalmiddelen?
Betaalde media is elke marketinginspanning die een betaalde plaatsing bevat.
Hoewel betaalde media vaak door elkaar worden gebruikt met de term cost-per-click (CPC), is het belangrijk om op het onderscheid te letten.
Betaalde media worden veel gebruikt om een kanaal, tactiek of strategie binnen het digitale landschap te beschrijven. Het specificeert niet bepaalde kanalen of zelfs noodzakelijkerwijs tussen zoeken, sociale advertenties of andere bewustmakingsadvertenties.
Het verschil tussen verdiende, eigen en betaalde media
Betaalde media zijn niet de enige media die bewustzijn en vraag genereren. Earned media en owned media zijn essentiële onderdelen van een succesvolle merkstrategie.
Het is belangrijk om de drie soorten media niet door elkaar te halen, aangezien elk zijn eigen doel heeft. Laten we eens kijken naar de belangrijkste verschillen.
Middel verdiend: Elke vorm van merkblootstelling verkregen door middel van andere methoden dan betaalde advertenties.
Eigen media: elk type inhoud dat uw merk maakt en beheert.
Voorbeelden van verdiende media zijn:
Sociaal delen van klanten. Klanten-reviews. Externe media-aandacht (public relations).
Enkele voorbeelden van propriëtaire media zijn:
Jouw website Sociale netwerkkanalen. Blog berichten.
Soorten betaalde mediakanalen
Nu we de definitie van betaalmiddel hebben geïdentificeerd, laten we eens kijken naar de verschillende soorten betaalmiddelen en hun doeleinden.
Voordat we ingaan op de verschillende betaalde mediakanalen, is het ook belangrijk om het verschil op te merken tussen advertentieformaten en advertentiekanalen.
Advertentie-indelingen zijn het type advertenties dat op een bepaald kanaal wordt weergegeven. Een voorbeeld van een advertentie-indeling zou kunnen zijn:
Gezocht advertentie Videoadvertentie Grafische advertentie. Reclamebanner.
Dus hoewel advertentie-indelingen belangrijk zijn en afhankelijk zijn van het kanaal, richten we ons hieronder op de kanalen zelf.
Er zijn andere soorten betaalde mediakanalen beschikbaar die hier niet worden vermeld, zoals meer traditionele methoden zoals direct mail of billboards. Deze betaalde mediakanalen zijn meer fysiek aanwezig, en hier zullen we ons concentreren op digitale kanalen.
Betaalde zoekopdracht
De meest voorkomende betaalde zoekplatforms zijn de zoekmachines Google en Bing.
Google is de leidende zoekmachine in marktaandeel, met zijn sites die rond genereren 61% van gebruikerszoekopdrachten in de Verenigde Staten.
Microsoft (Bing) is de op een na grootste zoekmachine en genereert bijna 27% van de zoekopdrachten van gebruikers op zijn netwerk van sites.
De minder gebruikte zoekmachines waar gebruikers gebruik van maken zijn:
De meest voorkomende advertentie-indeling in zoekmachines is tekst.
Afhankelijk van de context van de zoekopdracht van een gebruiker kunnen er echter andere indelingen worden weergegeven, zoals een winkeladvertentie.
Shopping-advertentie-indelingen bestaan voornamelijk uit een productafbeelding, naam, prijs en beschrijving.
Betaling sociaal
Sociale betalingsplatforms zijn de afgelopen jaren echt veranderd.
Er zijn niet alleen meer sociale platforms om uit te kiezen, maar er zijn ook meer manieren voor merken om op elk platform te adverteren.
Enkele van de meest voorkomende betaalde sociale platforms zijn:
Doel (Facebook) Instagram. LinkedIn. TikTok Pinterest. Snapchat. Twitteren.
De meest voorkomende advertentie-indeling op sociale kanalen wordt tijdens het scrollen in de nieuwsfeed van een gebruiker geplaatst. Deze advertenties zullen bestaan uit één (of meer) statische afbeeldingen of een video als hoofdvisual.
Ook bieden de meeste betaalde sociale platforms verschillende soorten plaatsingen voor gesponsorde advertenties. Instagram en Snapchat kunnen bijvoorbeeld advertenties weergeven tussen gebruikersverhalen.
Sommige betaalde sociale platforms zijn voordeliger voor B2B-bedrijven dan voor B2C-merken.
LinkedIn-advertenties bestaan bijvoorbeeld voornamelijk uit B2B-merken die hun product of dienst op de markt brengen bij andere professionals.
Andere platforms zoals TikTok en Snapchat zijn mogelijk beter geschikt voor B2C- of e-commercemerken.
Welk betaald sociaal kanaal je ook kiest, zorg er gewoon voor dat je doelgroep er ook is.
Programmeren en visualiseren
Display-advertenties worden via meerdere kanalen en netwerken weergegeven. Advertenties worden weergegeven op tal van websites en apps, afhankelijk van het netwerk.
Hoewel programmatic verwijst naar de strategie van wanneer/waar/hoe advertenties moeten worden weergegeven, verwijst display naar de daadwerkelijke indeling van de advertenties die worden weergegeven.
Een van de meest gebruikte weergavekanalen is het Google Display Netwerk (GDN). Dit verschilt van programmatisch omdat het GDN een gesloten netwerk is dat eigendom is van Google.
De kanalen die de programmering gebruikt voor zijn advertentie-aankopen, bestaan uit de kanalen die hier worden vermeld.
Affiliate-marketing
Dit type marketing is wanneer een bedrijf of merk affiliates betaalt voor elke verkoop die ze binnenhalen.
Een van de belangrijkste kanalen voor affiliate marketing is via bloggers. Een blogger vermeldt een ander product of merk in zijn bericht en krijgt vervolgens betaald voor elke verkoop die aan dat blogbericht wordt toegeschreven.
Dit type marketing is gunstig omdat het uw merk in staat stelt om zijn bereik uit te breiden en uit te breiden via andere populaire beïnvloeders in uw ruimte.
Andere populaire affiliate marketingkanalen zijn:
E-mail lijsten. Couponsites. Beoordelingssites.
Het mooie van affiliate marketing is dat je zelf je partners en publishers kunt kiezen. U moet altijd partners kiezen die zijn afgestemd op de doelen en doelstellingen van uw bedrijf.
Voorbeelden van betaalmiddelen
Dit is waar advertentie-indelingen worden gecombineerd met betaalde mediakanalen.
Hieronder staan voorbeelden van betaalde media-advertenties van de hierboven genoemde populaire kanalen. Deze voorbeelden kunnen context bieden bij het bepalen welke soorten betalingsmedia moeten worden gebruikt.
Zoek naar voorbeelden
Wanneer u op Google zoekt naar ‘beste apps voor ouderlijk toezicht’, zijn de eerste twee posities voorbeelden van zoekadvertenties.
Screenshot van Google Zoeken [top parental control apps]Google, december 2022Bij het uitvoeren van dezelfde zoekopdracht op Microsoft Bing zien de advertenties er iets anders uit:
Bing-zoekscreenshot [top parental control apps]januari 2023Wanneer u zoekt naar een product zoals ‘nike schoenen voor dames’, zijn de onderstaande advertenties een winkeladvertentie-indeling.
Screenshot van Google Zoeken [top parental control apps]Google, december 2022
Maatschappelijke voorbeelden van betalen
De advertentie-indelingen van elk sociaal platform zien er anders uit in hun respectievelijke nieuwsfeeds.
Hier is een voorbeeld van een LinkedIn-nieuwsfeed:
Screenshot van LinkedIn, december 2022
Een voorbeeld van een Facebook-nieuwsfeed:
Facebook-screenshot, december 2022
Instagram biedt ook advertenties aan op de locatie “Stories”. Hier is een voorbeeld van Marriott:
Instagram-screenshot, december 2022
Laat voorbeelden zien
Display-advertenties zijn er in alle soorten en maten, afhankelijk van de website of app. Hieronder ziet u een voorbeeld van drie verschillende display-advertenties die op een webpagina worden weergegeven.
Screenshot door de auteur, december 2022
Voorbeelden van filialen
Affiliate advertenties zijn soms moeilijk te herkennen.
“Listicle”-artikelen zijn bijvoorbeeld een nietje geworden, waarbij een uitgever door andere merken wordt betaald om te worden opgenomen in een “Top”-productartikel.
Screenshot van FamilyOnlineSafety.com, december 2022
Als u echter de ‘Advertentieopenbaarmaking’ in dit voorbeeld nader bekijkt, ziet u dat merken deze uitgever betalen voor exclusieve plaatsing:
Screenshot van FamilyOnlineSafety.com, december 2022
Overzicht
Betaalde media zijn een cruciaal onderdeel van elke marketingstrategie en kunnen snel resultaten opleveren. U moet echter niet volledig vertrouwen op betaalde media om alleen duurzame groei te stimuleren.
De juiste betaalde mediakanalen voor uw merk moeten worden bepaald door uw doelen en waar uw doelgroep hun tijd doorbrengt.
Door een holistisch plan te maken dat betaalde, verdiende en eigen media omvat, kan uw bedrijf het bereik met uw klanten maximaliseren en de marketingkosten in de loop van de tijd verlagen.
Meer middelen:
Uitgelichte afbeelding: VectorMine/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!