Uw website heeft verkeer nodig – hoe meer hoe beter. En om dat te doen, moet je goed scoren in de zoekresultaten van zoekmachines.
hoe doe je het
Met zoekmachine optimalisatie natuurlijk.
Dus wat gebeurt er nadat u uw inhoud heeft beoordeeld, zoekwoorden heeft toegevoegd en uw technische SEO heeft verbeterd en u nog steeds niet scoort zoals u wilt?
wat doe je dan
Er is één belangrijk gebied waarop u zich moet concentreren: het bouwen van backlinks.
Maar hoe doe je het? En wat zijn backlinks eigenlijk? Zijn alle backlinks goede backlinks?
Lees verder voor de antwoorden op deze vragen en meer.
Wat zijn backlinks?
Backlinks zijn gewoon links van de ene website naar de andere.
Soms worden ze ‘backlinks’ of ‘inkomende links’ genoemd. Backlinks zijn een van de belangrijkste onderdelen van zoekmachineoptimalisatie.
Handige tools voor makers van webpagina’s, backlinks maken het gemakkelijk om statistieken te citeren, bronnen te claimen, context toe te voegen, aanbevelingen te doen en meer.
Er is ook een ander type link, interne links genaamd, dit zijn links tussen pagina’s binnen dezelfde website. Deze spelen ook een belangrijke rol bij SEO, maar daar gaan we hier niet op in.
Als je meer wilt weten, volg dan deze interne link naar een uitstekend Search Engine Journal-artikel over best practices voor het gebruik van interne links in SEO. (Zie je wat we daar deden?)
Waarom zijn backlinks belangrijk?
Nu we hebben besproken wat een backlink precies is, is het tijd voor de vraag van $ 10.000: waarom zijn ze belangrijk?
Het meest basale antwoord op deze vraag is dat de backlinks van uw site de PageRank doorstaan en dat zoekmachines deze in hun algoritme gebruiken (samen met vele andere factoren) om de kwaliteit van uw website te bepalen en te bepalen waar deze op de resultatenpagina’s moet worden gerangschikt.
Ze geven de populariteit van uw site onder gebruikers aan en zijn een essentieel onderdeel van elke SEO-strategie.
Backlinks spelen ook een belangrijke rol in uw vindbaarheid, aangezien zowel gebruikers als crawlers van zoekmachines links van externe sites naar uw pagina zullen volgen.
“Geweldig”, zou je nu misschien zeggen. “Laten we eropuit gaan en zoveel mogelijk inkomende links genereren, zodat we de zoekresultaten gaan vergroten.”
losmaken Je had toch niet verwacht dat dit alles zou zijn?
Als zoekmachineoptimalisatie zo eenvoudig zou zijn, zouden er veel SEO-professionals zijn die op zoek zijn naar nieuw werk.
Laten we het eerst hebben over goede en slechte links.
Wat maakt een goede backlink?
In 1998, toen Google net begon, implementeerde het een algoritme genaamd PageRank. Een van de dingen waarmee rekening werd gehouden bij de beslissing of een webpagina geschikt was voor een gebruikersvraag, waren de backlinks.
Maar zelfs in die begindagen waren niet alle backlinks gelijk gemaakt. En hoewel de kwantiteit van uw inkomende links wordt meegewogen in uw zoekresultaten, speelt de kwaliteit ook een belangrijke rol.
Laten we het opsplitsen: kwantitatief geldt dat hoe meer sites naar uw webpagina linken, hoe sterker het signaal naar Google is dat uw inhoud waardevol is en daarom de moeite waard om naar te linken.
En over het algemeen geldt dat als uw pagina meer backlinks heeft dan een vergelijkbare pagina, deze hoger zal verschijnen in de organische zoekresultaten.
Dit komt omdat elke keer dat een site naar uw inhoud linkt, deze in wezen instaat voor de nauwkeurigheid en waarheidsgetrouwheid ervan.
Maar denk geen moment dat een site die naar uw webpagina verwijst goed is. Niet alleen kunnen sommige links niets voor u doen, maar sommige kunnen zelfs uw zoekrangschikking beïnvloeden. Dit betekent dat u zich zorgen moet maken over de kwaliteit van uw inkomende links.
Het is de internetversie van iemand beoordelen op het bedrijf dat ze houden, wat logisch is als je erover nadenkt.
Welke site zou u bijvoorbeeld meer vertrouwen: een site die is gelinkt door een overheidsinstantie, een gerenommeerde universiteit of een gerespecteerde stichting, of een site die zojuist is gelinkt door de samenzweringsblog van uw oom Joe?
Uiteraard zal de eerste veel meer gewicht in de schaal leggen, niet alleen voor bezoekers maar ook voor zoekmachines. Het zou dus geen verrassing moeten zijn dat een pagina met minder links van sites van hoge kwaliteit beter presteert dan een concurrent met meer links van beruchte bronnen.
En over beruchte bronnen gesproken, als uw site backlinks ontvangt van linkfarms of andere onnatuurlijke links, loopt u echt het risico te worden bestraft door Google. Als u spamsites heeft die naar uw pagina’s linken, kunt u deze het beste afwijzen om te voorkomen dat u door associatie als schuldig wordt beschouwd. We zullen er zo meer over praten.
Maar niet alleen de domeinreputatie vertelt Google dat inkomende link A waardevoller is dan inkomende link B. Het analyseert ook de relevantie van de verwijzende site voor het onderwerp.
Waarom zijn backlinks belangrijk?
Als je Fantasy Football-blog een inkomende link van ESPN en een van Crochet.com heeft, zal Google een (logisch) oordeel vellen dat de eerste link waardevoller is.
We kunnen ingaan op verschillende wormgaten over het plaatsen van links, ankertekst en de impact van nofollow-links op uw zoekresultaten, maar we laten die discussie voor een andere dag staan.
Lees dit stuk voor een uitgebreide uitleg over het bepalen van de waarde van een backlink.
Hoeveel backlinks heb ik?
Nu je het belang van inkomende links en hun waarde kent, is het tijd om na te denken over de links die je al hebt. Hoe weet u welke sites verkeer op uw manier genereren?
Er zijn twee manieren om dit te doen: een die u alleen vertelt wie er naar uw site linkt, en een die u kunt gebruiken om de inkomende links van uw concurrenten te bekijken.
Controleer uw links met Google Search Console
Google Search Console zou je beste vriend moeten zijn als je een webmaster bent. Het heeft allerlei handige tools en rapporten om u te helpen de prestaties bij te houden en problemen op te lossen, en het is gratis.
Nadat u een account heeft gemaakt en uw site heeft geverifieerd, kunt u deze gebruiken om uw backlinks bij te houden. In de zijbalk is er een optie genaamd “Links”.
Google Search Console-screenshot, oktober 2022
Als u hierop klikt, ziet u details van uw interne en externe links. De externe zijn degenen die ons op dit moment interesseren.
Onder Externe links kunt u drie rapporten uitvoeren: Toplinkpagina’s, Toplinksites en Toplinkteksten. Hiermee kunt u bepalen wie naar u linkt en van waar.
Linkcontrole met een tool van derden
Het enige nadeel van het gebruik van Google Search Console-linktracking is dat u alleen de details van uw site kunt zien.
Maar door backlink-checkers van derden zoals Majestic SEO, Semrush en Ahrefs te gebruiken, kunt u ook zien wat uw concurrentie doet en misschien enkele van die links stelen.
Nu we het hebben gehad over wat backlinks zijn, waarom ze belangrijk zijn en hoe je ze kunt volgen, gaan we kijken waar je hier echt voor bent: het bouwen van backlinks.
Hoe kan ik backlinks krijgen?
Er zijn verschillende manieren om andere sites naar die van u te laten linken, maar de meeste vereisen enige inspanning van uw kant.
De eerste en gemakkelijkste manier om links te krijgen, is door ervoor te betalen. Maar voordat u uw creditcard eruit haalt, moet u rekening houden met deze belangrijke waarschuwing: als Google u betrapt op deelname aan een betaald linkbuilding-schema, wordt u bestraft.
Het kopen van links is al heel lang een onderwerp van discussie voor SEO-experts, en sommigen zullen erbij zweren, terwijl anderen volhouden dat het het risico niet waard is.
Neem uw eigen beslissingen, maar ons advies is om organische linkbuilding te proberen voordat u overweegt of betaalde links een weg zijn die u wilt verkennen.
De volgende manier om backlinks te maken, is door ze te maken. Dit betekent meestal dat u uw website bij bedrijvengidsen plaatst of commentaar geeft op blogs en forums met een link naar uw site in de handtekening. Deze links kunnen van verschillende kwaliteit zijn. Bekijk de video hieronder voor meer informatie.
Een betere manier om inkomende links te genereren, is door ze te verdienen. Maar dit is natuurlijk iets ingewikkelder.
Om backlinks te krijgen, moet u nuttige inhoud hebben die waarde biedt aan anderen.
U hebt bijvoorbeeld een webpagina met uw vijf favoriete staafmixers. Deze pagina kan niet alleen waardevol zijn voor blenderfabrikanten, die de schreeuw zullen waarderen, maar ook voor mensen die op zoek zijn naar een nieuwe blender of websites voor keukenapparatuur.
Statistische inhoud is altijd een goede manier om kwalitatieve backlinks aan te trekken. Statistieken zijn een geweldige manier om een punt te bewijzen en bezwaren te overwinnen.
Door relevante statistieken over uw niche te verstrekken, vestigt u uw site als een autoriteit en genereert u veel inkomende links. Of u kunt peilingen invullen en de resultaten als nieuws op uw blog plaatsen.
U kunt uw nieuws vervolgens promoten via sociale media, waar anderen de enquêtegegevens nuttig kunnen vinden en er vanuit hun artikelen naar kunnen linken.
Als uw inhoud goed is en over een niche spreekt, zal deze langzaam zelf backlinks gaan genereren.
Maar wat als je niet zo lang kunt wachten? Wat als u nu backlinks wilt?
Promoot uw inhoud via betaalde of sociale campagnes bij uw doelgroep. Iemand kan uw artikel nuttig vinden en ernaar linken.
Of gebruik een van de tools van derden die in het vorige gedeelte zijn genoemd om een relevante pagina met veel inkomende links te vinden. Creëer dan betere content dan de concurrentie en vraag de linkende domeinen om hun links naar jou te verwijzen.
U kunt ook zoeken naar verbroken links of links die doorverwijzen naar een 404-pagina. Zodra u een van deze op een relevante site vindt, stuurt u een e-mail naar de webmaster om hen op de hoogte te stellen. En vergeet niet te suggereren dat ze de verbroken link vervangen door uw pagina over hetzelfde onderwerp.
Lees dit artikel voor meer gedetailleerde informatie over deze strategieën en over andere die u kunt gebruiken.
Begin met het bouwen van die links
Dus daar heb je het: een spoedcursus linkbuilding. Op dit punt zou u een goed idee moeten hebben van wat backlinks zijn, waarom ze belangrijk zijn en hoe u ze kunt maken.
Vergeet niet dat het, zoals alle SEO, een marathon is, geen sprint. Het is hoogst onwaarschijnlijk dat u van de ene op de andere dag resultaten zult zien.
Maar wees geduldig, maak geweldige inhoud en zoek naar mogelijkheden om links op te bouwen; u zult in een mum van tijd tonnen inkomende links hebben.
Meer middelen:

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!