fbpx

Website-indexering voor zoekmachines: hoe werkt het?

Website-indexering voor zoekmachines: hoe werkt het?

Share This Post


Het indexeren van websites is een van de eerste stappen (na het crawlen) in een complex proces om te begrijpen waar webpagina’s over gaan, zodat zoekmachines ze kunnen rangschikken en als zoekresultaten kunnen weergeven.

Zoekmachines verbeteren voortdurend de manier waarop ze websites crawlen en indexeren.

Begrijpen hoe Google en Bing het crawlen en indexeren van websites benaderen, is essentieel voor technische SEO en nuttig voor het ontwikkelen van strategieën om de zichtbaarheid van zoekresultaten te verbeteren.

Indexering: hoe zoekmachines tegenwoordig werken

Laten we eens kijken naar de moeren en bouten van hoe zoekmachines werken.

Dit artikel richt zich op indexering. Dus laten we erin duiken.

Webindexering

Indexering is waar het rangschikkingsproces begint nadat een website is gecrawld.

Indexeren verwijst in wezen naar het toevoegen van webpagina-inhoud aan Google om in aanmerking te komen voor ranking.

Wanneer u een nieuwe pagina op uw site maakt, zijn er verschillende manieren om deze geïndexeerd te krijgen.

De eenvoudigste methode om een ​​pagina te indexeren is door helemaal niets te doen.

Google heeft crawlers die links volgen, dus zolang uw site al in de index staat en er nieuwe inhoud vanaf uw site wordt gelinkt, zal Google deze ontdekken en aan zijn index toevoegen. Daarover later meer.

Hoe u een pagina sneller kunt laten indexeren

Maar wat als u wilt dat Googlebot sneller op uw pagina komt?

Dit kan belangrijk zijn als u actuele inhoud heeft of als u een grote wijziging op een pagina heeft aangebracht waarvan u Google op de hoogte moet stellen.

Ik gebruik snellere methoden wanneer ik een kritieke pagina heb geoptimaliseerd of de titel en beschrijving heb aangepast om klikken te verbeteren.

Ik wil specifiek weten wanneer ze zijn verzameld en getoond in de SERP’s, zodat ik weet waar de verbeteringsmeting begint.

In deze gevallen zijn er enkele aanvullende methoden die u kunt gebruiken.

1. XML-sitemaps

XML-sitemaps zijn de oudste en over het algemeen meest betrouwbare manier om inhoud onder de aandacht van een zoekmachine te brengen.

Een XML-sitemap geeft zoekmachines een lijst van alle pagina’s op uw site, evenals aanvullende details daarover, zoals wanneer ze voor het laatst zijn gewijzigd.

Een sitemap kan worden ingediend bij Bing met behulp van Bing Webmaster Tools en kan ook worden ingediend bij Google met behulp van Search Console.

Absoluut een aanrader!

Maar als u een pagina onmiddellijk wilt laten indexeren, is deze niet erg betrouwbaar.

2. Vraag indexering aan met Google Search Console

In Search Console kunt u “Indexering aanvragen”.

Begin door op het bovenste zoekveld te klikken, dat standaard zegt: “Inspecteer en URL op domein.com.”

Voer de URL in die u wilt indexeren en druk op Enter.

Als Google de pagina al kent, krijg je veel informatie te zien. We gaan daar hier niet op in, maar ik raad je aan in te loggen en te kijken wat er is als je dat nog niet hebt gedaan.

Voor onze doeleinden hier wordt de belangrijke knop weergegeven, ongeacht of de pagina is geïndexeerd of niet, wat betekent dat deze goed is voor het ontdekken van inhoud of gewoon om Google te vragen een recente wijziging te begrijpen.

U vindt de onderstaande knop.

Indexering aanvragen met Google Search ConsoleSchermafbeelding van Google Search Console, december 2022

Binnen enkele seconden tot enkele minuten kunt u op Google naar de nieuwe inhoud of URL zoeken en de wijziging of nieuwe verzamelde inhoud vinden.

3. Doe mee aan IndexNow van Bing

Bing heeft een open protocol gebaseerd op een push-methode om zoekmachines te waarschuwen voor nieuwe of bijgewerkte inhoud.

Dit nieuwe indexeringsprotocol voor zoekmachines heet IndexNow.

Het wordt een push-protocol genoemd omdat het de bedoeling is om zoekmachines die IndexNow gebruiken op de hoogte te stellen van nieuwe of bijgewerkte inhoud, waardoor ze deze komen indexeren.

Een voorbeeld van een extractieprotocol is de oude XML-sitemapmanier die vertrouwt op een crawler van een zoekmachine om te beslissen deze te bezoeken en te indexeren (of te worden opgehaald door Search Console).

Het voordeel van IndexNow is dat er minder webhosting- en datacenterbronnen worden verspild, wat niet alleen milieuvriendelijker is, maar ook bandbreedtebronnen bespaart.

Het grootste voordeel is echter een snellere inhoudsindexering.

IndexNow wordt momenteel alleen gebruikt door Bing en Yandex.

IndexNow implementeren is eenvoudig:

4. Bing Webmasterhulpprogramma’s

Overweeg naast deelname aan IndexNow een Bing Webmaster Tools-account.

Als je geen Bing Webmaster Tools-account hebt, kan ik het niet genoeg aanbevelen.

De verstrekte informatie is substantieel en zal u helpen probleemgebieden beter te beoordelen en uw positie op Bing, Google en elders te verbeteren, en waarschijnlijk een betere gebruikerservaring te bieden.

Maar om uw inhoud te indexeren, klikt u gewoon op: Mijn site configureren > URL indienen.

Voer de URL’s in die u wilt laten indexeren en klik op “Verzenden”.

Bing Webmaster Tools stuurt de URLBing Webmaster Tools-screenshot, januari 2023

Dat is dus het meeste wat u moet weten over indexering en hoe zoekmachines het doen (met het oog op waar het naartoe gaat).

Meer details op de helppagina van de Bing Webmaster Tools URL Submission Tool.

Er is ook een Bing Webmaster Tools-indexerings-API die ook de tijd dat uw inhoud in de zoekresultaten van Bing verschijnt met een paar uur kan versnellen.

Lees hier meer over de Bing Indexing API.

Budget bijhouden

We kunnen niet over indexeren praten zonder het over het crawlbudget te hebben.

In feite is crawlbudget een term die wordt gebruikt om het aantal bronnen te beschrijven dat Google zal besteden aan het crawlen van een website.

Het toegekende budget is gebaseerd op een combinatie van factoren, waarvan de twee belangrijkste zijn:

Hoe snel is uw server (dwz hoeveel kan Google crawlen zonder uw gebruikerservaring te verslechteren)? Hoe belangrijk is uw site?

Als u een grote nieuwssite beheert met constant bijgewerkte inhoud die gebruikers van zoekmachines zullen willen overwegen, zal uw site regelmatig worden gecrawld (durf ik te zeggen, constant).

Als je een kleine kapperszaak hebt, heb je een paar dozijn links, en terecht, je wordt in deze context niet als belangrijk beschouwd (je bent misschien een grote kapper in de buurt, maar je bent niet belangrijk in termen van het kruipbudget) , dan zal het budget laag zijn.

Meer informatie over crawlbudgetten en hoe deze worden bepaald, vindt u in de uitleg van Google.

Google kent twee soorten tracking

Google-indexering begint met crawlen, dat twee typen kent:

Het eerste type crawl is Discovery, waarbij Google nieuwe webpagina’s ontdekt om aan de index toe te voegen. Het tweede type crawl is Refresh, waarbij Google wijzigingen vindt in webpagina’s die al zijn geïndexeerd.

Leer hoe zoekmachines werken

Website-optimalisatie voor zoekmachines begint met goede inhoud en eindigt met het indienen ervan voor indexering.

Of u nu een XML-sitemap, de Google Search Console URL Submission Tool, Bing Webmaster Tools of IndexNow gebruikt, het indexeren van deze inhoud is wanneer uw webpagina begint aan zijn reis naar bovenaan de zoekresultaten (als alles werkt!).

Daarom is het belangrijk om te begrijpen hoe zoekindexering werkt.

Meer informatie over de belangrijkste factoren die de resultatenpagina’s van zoekmachines beïnvloeden Hoe zoekmachines werken.

Uitgelichte afbeelding: Overearth/Shutterstock



Source link

More To Explore

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!