fbpx

Welke is geschikt voor jou?

Welke is geschikt voor jou?

Share This Post


Wanneer u een wereldwijd bedrijf runt, is uw website een van de krachtigste hulpmiddelen om uw doelgroep te bereiken en met hen te communiceren.

Als u offline zaken doet in meerdere landen, weet u al hoe verschillende doelgroepen van land tot land zijn.

Elk land heeft ook ander bedrijfsgerelateerd beleid en regels. Bij een website moet je ook op de hoogte zijn van deze regelgeving en online regelgeving.

Vanuit een internationaal SEO-oogpunt zijn er enkele kritische aspecten waarmee site-eigenaren altijd rekening moeten houden, zoals geografische targeting, verschillende zoekmachines en de verschillen tussen elk lokaal publiek.

Er zijn aanvullende factoren waarmee u rekening moet houden bij de beslissing of u een wereldwijde site of afzonderlijke lokale sites wilt hebben (één site voor elk doelland of elke taal), inclusief onderhoudskosten en de beschikbaarheid van lokale teams om de plaatsen te onderhouden

In dit artikel zal ik vier gebieden uitleggen die grotendeels bepalen of een wereldwijde of lokale site beter voor je is.

Wet- en regelgeving met betrekking tot data en privacy

Het is onmogelijk om alle wetten en regels voor het zakendoen in verschillende landen over de hele wereld op te sommen. Maar twee van de belangrijkste wetten en regels waar website-eigenaren op moeten letten, zijn:

Zoals hierboven vermeld, kan elke regio, elk land of elke staat zijn eigen vaststellen, en dit kan een algemeen beleid, richtlijn, wet of een ander soort regelgeving zijn.

Sommige gelden voor alle websites, andere voor websites voor specifieke domeinen, zoals de overheid en de publieke sector.

In de Europese Unie (EU)

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van de EU is waarschijnlijk de meest besproken privacy- en gegevensbeschermingsverordening.

Het regelt de verwerking door een persoon, bedrijf of organisatie van persoonsgegevens van personen in de EU.

In Californië

De staat Californië heeft de California Consumer Privacy Act (CCPA) aangenomen en veel bedrijven verwachten dat andere staten dit voorbeeld zullen volgen en binnenkort soortgelijke privacywetten zullen invoeren.

Sommige sites hebben al gereageerd door het cookie-toestemmingsbericht aan iedereen te tonen, ongeacht de toegangslocatie.

In Japan

De Personal Information Protection Act werd voor het eerst ingevoerd in 2005 in Japan, werd drastisch gewijzigd in 2016 en is van kracht sinds 2017. Het dwingt Japanse websites om een ​​privacybeleid en andere vereisten te publiceren.

E-commercesites moeten ook de informatie publiceren die is gespecificeerd in de Wet op de handelstransacties.

Zelfs als de website in de VS wordt geëxploiteerd, moet uw Japanse website aan deze voorschriften voldoen, vooral als u fysiek aanwezig bent in Japan.

Voettekst van Apple Inc.-website.  Verenigde Staten van AmerikaVoettekst van Apple Inc.-website. Verenigde Staten van Amerika
Voettekst van Apple Inc.-website.  VKVoettekst van Apple Inc.-website. VK
Voettekst van Apple Inc. Japanse websiteVoettekst van Apple Inc. Japanse website
Voettekst van de Chinese website van Apple IncScreenshot van de Chinese websitevoettekst van Apple Inc., september 2022

De afbeeldingen hierboven zijn afkomstig uit de voettekst van de Apple-websites in de VS, het VK, Japan en China.

Naast een standaard privacybeleid heeft de Britse site een AVG-pagina voor het gebruik van cookies.

De Chinese website vermeldt het registratienummer van de website onder de voettekstlinks, zoals vereist door de Chinese regelgeving.

Wet- en regelgeving met betrekking tot toegankelijkheid

Vorige maand haalde de American with Disabilities Act (ADA) de krantenkoppen toen een federale rechtszaak werd aangespannen tegen Taco Bell. Hoewel ik tegen het restaurant was, trok dit de aandacht van veel website-eigenaren.

Momenteel zijn er wetten en beleid voor computertoegankelijkheid voor Amerikaanse federale agentschappen en verschillende richtlijnen en standaarden om in het algemeen op te letten, inclusief informatie- en communicatietechnologiestandaarden en richtlijnen.

De ADA is van toepassing op zowel de publieke als de private sector, inclusief websites. Wat de toegankelijkheid van de website betreft, zullen veel punten de algehele gebruikerservaringen verbeteren, niet alleen voor mensen met een handicap, maar voor alle websitegebruikers.

Voor veel landen en regio’s, waaronder Canada, China, de EU, Japan en het Verenigd Koninkrijk, is toegankelijkheid van webinhoud vaak een verplicht beleid.

Het W3C heeft een uitstekend overzicht en landspecifieke informatie over wetten en beleid op het gebied van webtoegankelijkheid.

Net als de wet- en regelgeving op het gebied van gegevens en privacy, heeft elk land andere toegankelijkheidseisen.

Het is een steeds grotere taak voor website-eigenaren om gelijke tred te houden met deze snel veranderende vereisten, vooral voor wereldwijde site-eigenaren. Niet-naleving kan financieel kostbaar zijn en een negatief effect hebben op het merkimago.

Lokale trends en concurrenten

Ik werk nauw samen met websites die gericht zijn op de Aziatische markt, dus ik kan door ontwerp en inhoud meestal zien of de site een lokale bedrijfssite is of de lokale site van een wereldwijd bedrijf.

Het verschil wordt niet veroorzaakt door ontwerpvaardigheid, maar door hoeveel ze de lokale markt en doelgroep begrijpen.

De eenvoudigste manier om dit verschil te laten zien, is door het website-ontwerp te vergelijken. Het ontwerp, het kleurenschema en de afbeeldingen zijn ook andere veelbetekenende tekenen van waar de site is gemaakt.

Voor e-commercesites verschilt de manier waarop mensen verwachten te betalen voor bestellingen van land tot land. Ruil- en retourbeleid is een ander verschil tussen landen.

Hoewel deze verschillen niet van invloed zijn op de hele site, kunnen ze ervoor zorgen dat klanten hun winkelwagentje verlaten.

Verschillen in lokale belangen komen ook tot uiting in de inhoud van de website. Inhoud op wereldwijde sites wordt vaak bepaald door het kernland, terwijl websites van lokale concurrenten inhoud hebben die is ontworpen om te voldoen aan de specifieke interesses van lokale doelgroepen.

Het niet voldoen aan de intentie van de lokale zoeker kan leiden tot aanzienlijke gemiste zakelijke kansen op de wereldwijde website.

Aangezien Google zijn algoritmen verbetert om de beste inhoud voor elke zoeker te presenteren, zal slecht gelokaliseerde inhoud die niet specifiek voor het lokale publiek is geschreven, niet concurrerend zijn in de zoekresultaten.

Amerikaanse Google-zoekresultaten voor bekerbekerScreenshot van zoekresultaten van Google in de VS [mug cup]september 2022
Google Japan zoekresultaten voor mok bekerScreenshot van zoekresultaten van Google Japan voor [mug cup]september 2022(Productafbeeldingen die lokale interesses weerspiegelen: Google-zoekresultaten voor “mug cup” uit de VS en Japan)

Eén wereldwijde website versus meerdere lokale websites

Als u wereldwijde sites heeft onder één domein die dezelfde webpaginasjablonen gebruiken voor alle landenwebsites, maakt u een lijst met regelgevende punten waaraan moet worden voldaan voor alle relevante landen en implementeert u deze ongeacht het land van bestemming.

Hoewel het een enorme taak lijkt, is dit de beste optie om alle bases te dekken als je een kleiner team hebt of niet in elk land een team hebt.

In dit geval zou het handig zijn om iemand te hebben die verantwoordelijk is voor het beoordelen en up-to-date houden van de wet- en regelgeving, aangezien deze van tijd tot tijd worden bijgewerkt.

U kunt overwegen om voor elk doelland een aparte website te maken als u:

Een aantal teamleden in elk lokaal land beheren de website. Voldoende budget om het te ondersteunen.

Zelfs als u sites scheidt op regio’s met vergelijkbare wet- en regelgeving of culturele en gebruikerstrends, zou dit u meer flexibiliteit, betere naleving en goed ontworpen voor uw lokale publiek geven.

In plaats van bijvoorbeeld meerdere landen- en taalsites binnen de EU op te zetten onder één domein dat is opgezet voor de EU-markt, is het waarschijnlijk gemakkelijker om het ontwerp en de inhoud van de website te beheren voor een specifiek publiek in elk land van de EU

Midden- en Zuid-Amerikaanse landen kunnen een andere doelmarkt zijn die werkt met een domein met sites uit meerdere landen.

Gezien de vele kenmerken van de Chinese markt, van Baidu’s capaciteit en algoritmen tot verbindingssnelheid, websiteregistratiebeleid en cyberbeveiligingswetgeving (ook bekend als “Great Firewall of China”), kan het zinvol zijn om een ​​aparte Chinese website te maken voor veel bedrijven die beschouwen China als een van hun belangrijke markten.

Als u een bepaalde website heeft, kunt u deze in het land hosten om de downloadsnelheid te verbeteren.

Het is gemakkelijker om ccTLD te krijgen met de website die is geregistreerd bij de Chinese overheid en om de inhoud aan te bieden die speciaal is ontworpen voor het Chinese publiek.

Laatste gedachten

Het hebben van een aparte website voor elk doelland biedt veel meer opties en de flexibiliteit om te voldoen aan lokale wetten en beleid en om lokale belangen in website-inhoud en ontwerp te weerspiegelen.

Ze zijn ook geweldig voor geo-targeting in SEO, wat een grote zorg is voor veel wereldwijde website-eigenaren. Het leidt echter tot hogere overheadkosten.

Het is niet onmogelijk om te voldoen aan lokale wetten en beleid met een wereldwijde domeinwebsite.

Net als Apple en andere internationale bedrijven, kunt u unieke lokale inhoud aanbieden, zelfs met verschillende website-ontwerpen.

Hetzelfde domein gebruiken betekent niet hetzelfde ontwerp of hetzelfde CMS gebruiken. Het is mogelijk om gelokaliseerde inhoud in hetzelfde CMS te hebben en unieke lokale inhoud toe te voegen via een ander CMS aan dezelfde domeinsite.

Bij het inzetten van wereldwijde of lokale sites is het essentieel om te voldoen aan de lokale regelgeving en aan te passen aan de belangen van het lokale publiek.

Nadat u websites heeft opgezet, houdt u de prestatiegegevens voor elke site en lokale inhoud bij en brengt u de nodige aanpassingen aan.

Neem aan dat de gegevens aangeven dat het hebben van een wereldwijde site het bedrijfspotentieel beperkt vanwege verschillende lokale interesses en vereisten of dat het hebben van lokale sites te duur is. In dit geval moet u de opties heroverwegen.

Meer middelen:

Uitgelichte afbeelding: AOME1812/Shutterstock



Source link

More To Explore

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!