fbpx

Bel nu: +32 468 11 25 93

Waarom chatbotmarketing de toekomst is in marketing

Share This Post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Bedrijven moeten constant aanwezig zijn via verschillende marketingkanalen om ervoor te zorgen dat zowel bestaande als potentiële klanten goed geïnformeerd zijn over hun producten en zorgen. Maar hoezeer we ook de voorkeur geven aan een menselijk contact met de manier waarop we met bedrijven omgaan, de stijgende kosten maken het voor bedrijven moeilijk om 24/7 online te blijven.

Gelukkig zijn chatbots snel in opkomst als een levensvatbaar alternatief voor traditionele marketing- en klantenservicemethoden. Of je nu net een online bedrijf start of een gerenommeerd bedrijf leidt, het is tijd om naar chatbotmarketing te kijken. Maar voordat we ingaan op de details van deze strategie, laten we eerst ontdekken wat chatbots zijn en hoe bedrijven ze gebruiken in marketing.

Wat is chatbotmarketing?

In zijn eenvoudigste vorm is een chatbot een computertoepassing die menselijke communicatie simuleert en deelneemt aan heen-en-weer-gesprekken met menselijke klanten. Deze kunnen variëren van eenvoudige bots die antwoorden met oneliners tot virtuele digitale assistenten die leren van eerdere interacties en spraak- of gesprekspatronen analyseren om toekomstige klantervaringen te verbeteren.

Chatbots komen vaker voor dan je denkt. Je hebt ze waarschijnlijk op websites gezien, op Facebook-bedrijfspagina's tegengekomen of een chatbot-app gebruikt om een cappuccino te halen uit je buurtcafé.

Veel bedrijven hebben al chatbots ingezet op hun verkoop- en marketingkanalen, waaronder websites en sociale-mediapagina's. Sommige merken, zoals Starbucks, hebben ook hele apps ontwikkeld die worden aangedreven door chatbottechnologie. Hierdoor kunnen gebruikers antwoorden krijgen op veelgestelde vragen en op maat gemaakte aankopen doen.

Het is gemakkelijk om te zien dat chatbotmarketing niet langer nieuw is. Het is al een groeiende technologie die jaar na jaar in populariteit toeneemt. In het volgende gedeelte bespreken we een paar redenen waarom je in 2021 met chatbotmarketing zou moeten beginnen en wat dit kanaal de komende jaren voor je bedrijf kan betekenen.

Waarom is chatbotmarketing een geweldige strategie voor uw campagne?

Hoewel websites, blogs en sociale media kunnen helpen uw merk bij uw doelgroep te brengen, kunt u met die kanalen alleen zoveel doen. Vind-ik-leuks, deelacties en opmerkingen leiden niet noodzakelijkerwijs tot betere verkoopprestaties. Uw publiek verdient een betere gebruikerservaring – een die relevant, responsief en handig is.

Ontwikkelt aangepaste tools

Je chatbots moeten meerdere functies en rollen vervullen, net als een persoonlijke assistent. Ze moeten fungeren als een gids die veelgestelde vragen beantwoordt. De meeste chatbots vallen in twee categorieën: AI-aangedreven chatbots en padgestuurde chatbots.

AI-chatbots maken gebruik van machine learning-technologieën. Via API-integratie hebben ze toegang tot AI-systemen zoals OpenAI of IBM's Watson om vragen te beantwoorden. AI-chatbots kunnen natuurlijke taalverwerking gebruiken, patronen en trefwoorden herkennen in geschreven of gesproken tekst en gebruikmaken van de kennisbank van uw bedrijf om relevante antwoorden te bedenken.

Naarmate gebruikers meer met uw chatbot omgaan, leert deze veel beter ingewikkelde vragen te beantwoorden. In wezen wordt het beter in het omgaan met vragen van klanten of leads.

Het volgende type chatbot, padgestuurde chatbots, leidt klanten door een reeks vragen en antwoorden. Ze zijn ontworpen met behulp van paden. U maakt dus een mogelijke vraag en geeft vervolgens het antwoord. Dat kan leiden tot een reeks aanvullende vragen.

Dit zijn de oudste typen chatbots. Ze worden gebruikt voor verkoop, marketing of klantenondersteuning en kunnen worden aangepast om gebruikers een gedetailleerder serviceniveau te bieden.

Met de Domino's Pizza-chatbot kunnen gebruikers bijvoorbeeld pizza bestellen via een reeks vragen:

Bron: Pinterest

U zult merken dat bij de hele interactie, van het eerste contact tot het nemen van de bestelling, slechts één mens betrokken was: de klant. Door chatbots in te zetten en te trainen, kunt u de menselijke tussenkomst die nodig is om een transactie te verwerken, verminderen.

U moet de werking van de chatbot bekijken en handmatig bijwerken. De meeste softwareoplossingen bieden uitgebreide analyses die u kunt gebruiken om te analyseren hoe mensen omgaan met uw chatbot, zodat u wijzigingen kunt aanbrengen om de gebruikerservaring te verbeteren.

Leadscores, generatie en koestering

Het genereren van leads is zowel duur als tijdrovend. Door chatbots te gebruiken, overwin je beide obstakels. Een chatbot kan worden geprogrammeerd om de klant een reeks vragen te stellen om te bepalen waar ze zich in de klantreis bevinden .

De bot kan vervolgens de waarschijnlijkheid van een verkoop beoordelen en hot leads doorgeven aan een menselijke verkoper. Dit vermindert de eenvoudige, repetitieve vragen voor de menselijke verkoper.

Interactie met websitebezoekers

Een chatbot kan direct antwoord geven op zowel productspecifieke als routinematige vragen. Dit helpt om klanten langer op uw site te houden. Het is echter het beste om een combinatie van chatbots en livechat te hebben.

De chatbots kunnen simpele vragen aan, en de livechat is er om de moeilijke vragen aan te pakken. Deze aanpak zorgt voor een betere gebruikerservaring.

Inmiddels zijn de klanten gewend aan chatbots. Volgens Chatbot magazine , 64% van de klanten houdt van de 24/7 toegang die chatbots bieden. En 55% vindt de snelle, relevante antwoorden leuk. Door chatbots te gebruiken, verhoog je dus de klanttevredenheid en conversies.

Bereikt een breder publiek

Chatbots worden steeds veelzijdiger. U kunt ze op uw website of sociale media-accounts inzetten en dezelfde toon en functionaliteit behouden, ongeacht het platform. Met chatbots vergroot je je bereik en handel je vragen af via verschillende kanalen.

Een veelvoorkomend gebruik voor chatbots op sociale media is het beantwoorden van vragen van gebruikers zonder dat de gebruiker een andere app of browservenster hoeft te openen. Toen ik bijvoorbeeld een advertentie voor het shirtmerk Proper Cloth op mijn Facebook-feed zag, klikte ik door naar hun Facebook-pagina en vond de onderstaande chatbot:

Terwijl de meeste chatbots antwoorden met links naar productpagina's, beantwoordt de chatbot van Proper Cloth vragen van klanten in het chatvenster. Door deze methode te gebruiken, behoudt het merk de focus van de gebruiker terwijl het hem nog steeds door een pad leidt dat hopelijk uitmondt in een aankoop.

Telkens wanneer u een chatbot op uw sociale-mediapagina's gebruikt, maakt u uw merk toegankelijker voor potentiële klanten die anders twee keer zouden nadenken over het openen van een ander browsertabblad.

Hoge capaciteit voor betrokkenheid

Chatbots zijn in staat om met veel klanten tegelijk in contact te komen. Ze kunnen de klok rond een groot aantal vragen afhandelen. Ze zijn veel kosteneffectiever in vergelijking met klantenserviceteams.

Ze kunnen volgens Invesp tot 30% besparen op de kosten voor klantenondersteuning. Ze zijn veel goedkoper om te trainen en in te zetten. Het ontwikkelen van een eenvoudige chatbot brengt eenmalige vergoedingen en onderhoudskosten met zich mee van slechts $ 600, terwijl meer gecompliceerde chatbots u slechts een paar duizend dollar kunnen kosten. Daarentegen kunnen de kosten voor het inhuren, trainen en inzetten van een klantenserviceteam honderdduizenden dollars per jaar kosten.

Dan is er nog de leveringssnelheid voor de implementatie van chatbots. De ontwikkeling van chatbots kan enkele uren tot een paar weken duren vanaf het moment dat u de reikwijdte en mogelijkheden van de chatbot definieert tot het moment dat deze live gaat. Aan de andere kant kan het maanden duren voordat een klantenondersteuningsteam is opgebouwd, aangezien u sollicitanten moet screenen op openstaande posities en ze vervolgens moet trainen voordat ze worden ingezet.

Verbetert de prestaties van uw team en bedrijf

Chatbots kunnen de werkdruk voor uw hele team helpen verminderen. Door de werkdruk te verminderen, kunnen medewerkers hun tijd aan andere taken besteden. Het verhoogt ook de productiviteit en het moreel.

Chatbots kunnen ook de conversieratio verhogen, waardoor meer prospects leads worden en meer leads verkopen. Leadoo ontdekte dat chatbots de snelheid met 10% tot 100% kunnen verhogen, afhankelijk van de branche. Chatbots verminderen dus de werkdruk voor het team, maar zijn op zich een waardevolle teamspeler .

Verzamelt en analyseert feedback en gegevens van klanten

Chatbots zijn zeer effectief in het verzamelen van feedback van klanten. Het feedbackformulier kan in de flow worden geïntegreerd. Dit helpt u bij te houden wat er goed gaat en wat er moet worden veranderd. De analyse kan vervolgens worden gebruikt om uw marketingstrategie te hervormen .

Hier is een goed voorbeeld van een chatbot die een klant om feedback vraagt:

Bron: Clustaar

Het feedbackformulier maakt deel uit van de conventionele boom. Dit maakt feedback van klanten waarschijnlijker. U kunt klantfeedback gebruiken om uw marketingmodel te verbeteren en uw conversieratio te verhogen .

Verhoogt de merkproactiviteit

Een chatbot verwelkomt een klant wanneer deze uw site bezoekt. De meeste traditionele marketingstrategieën zijn passief, maar chatbotmarketing is proactief. Het is een geweldige manier om uw merk te promoten, en proactief zijn verhoogt uw conversie- en verkoopcijfers.

Het programmeren van een chatbot om contact te leggen met sitebezoekers kan helpen om de betrokkenheid te vergroten. U kunt bijvoorbeeld een chatbot activeren zodra de bezoeker op uw pagina terechtkomt. Deze chatbot kan bezoekers helpen vinden wat ze zoeken, zoals een specifiek product of een specifieke pagina. Het is veel nuttiger dan simpelweg een zoekbalk bovenaan uw startpagina toe te voegen.

Door uw sitebezoekers vroeg bij hun bezoek te betrekken, kunt u ze langer op uw site houden.

bottomline

U moet chatbots opnemen in uw marktstrategie. Chatbots verhogen de betrokkenheid bij klanten, beantwoorden veelgestelde vragen en scoren en genereren leads.

Een primaire functie van de chatbot is interactie met klanten op de website. U kunt aangepaste tools ontwikkelen zodat uw chatbots kunnen fungeren als virtuele assistent, vertaler, gids of zelfs als secretaresse.

Chatbots helpen je ook om een breder publiek te bereiken. En ze zijn handig voor het verzamelen en analyseren van feedback, wat de prestaties van uw team aanzienlijk kan verbeteren en de proactiviteit van uw merk kan vergroten.

Daarom is het integreren van chatbots in uw marketingstrategie essentieel. Chatbots zullen in de toekomst een grotere rol gaan spelen in marketing, dus loop voorop.

More To Explore