fbpx

YouTube blokkeert advertentieblokkers te midden van dalende advertentie-inkomsten

YouTube blokkeert advertentieblokkers te midden van dalende advertentie-inkomsten

Share This Post


YouTube zet een verrassende stap met een experiment om adblockers te blokkeren.

Een Reddit-gebruiker werd zich voor het eerst bewust van het experiment toen hij een pop-upbericht tegenkwam met de tekst “Advertentieblokkers zijn niet toegestaan ​​op YouTube” terwijl hij probeerde video’s te bekijken waarmee inkomsten werden gegenereerd.

Deze ontwikkeling volgt op een reeks acties van het videoplatform van Google tegen adblockers.

In 2016 verwijderde Google ad-blocking-apps uit de Play Store en paste de Chrome-browser zodanig aan dat er een einde kon komen aan ad-blocking-extensies.

Vorig jaar sloot Google YouTube Vanced af, een app van derden die ingesloten advertenties blokkeerde zonder een YouTube Premium-abonnement.

Zijn dalende advertentie-inkomsten de reden?

De timing van het YouTube-experiment is intrigerend, gezien de recente daling van de advertentie-inkomsten van het platform.

Moederbedrijf Alphabet Inc. rapporteerde een jaar-op-jaar daling van 2,6% in de advertentie-inkomsten van YouTube in het eerste kwartaal van 2023.

De daling markeert het derde opeenvolgende kwartaal van daling van de advertentie-inkomsten voor YouTube, die in het eerste kwartaal van 2023 $ 6,69 miljard opleverden, vergeleken met $ 6,87 miljard in dezelfde periode een jaar eerder.

Ondanks die daling overtrof YouTube de verwachtingen van analisten van $ 6,6 miljard. De gestage daling betreft echter de makers van inhoud wier inkomen afhankelijk is van advertentie-inkomsten.

De reclameproblemen van YouTube vallen samen met harde concurrentie van rivalen zoals TikTok. Als reactie hierop richt YouTube zich steeds meer op korte films, die vorig jaar een toename van 80% in dagelijkse uploads zagen.

Premium-abonnementen aanmoedigen

Het advertentieblokkeringsexperiment van YouTube zou deel kunnen uitmaken van een bredere strategie om gebruikers te overtuigen om voor Premium te gaan.

De Reddit-gebruiker meldt dat het pop-upbericht hen een optie bood om zich aan te melden voor de advertentievrije service.

Geconfronteerd met dalende advertentie-inkomsten en economische onzekerheid, is het logisch dat YouTube op zoek gaat naar andere bronnen van inkomsten.

Hoewel het lijkt alsof een toename van het aantal YouTube Premium-abonnementen de advertentie-inkomsten voor videomakers zou kunnen verminderen, is het belangrijk op te merken dat dit niet het geval is. Het systeem van YouTube zorgt ervoor dat makers van kanalen waarmee inkomsten worden gegenereerd, geld verdienen wanneer hun video’s worden bekeken door Premium-leden.

YouTube Premium kan videomakers een nieuwe bron van inkomsten bieden. Naarmate het aantal Premium-abonnees toeneemt, kunnen videomakers een stijging van hun inkomsten zien, ondanks het ontbreken van traditionele advertentieweergaven.

Op deze manier kunnen zowel YouTube als zijn makersgemeenschap profiteren van de groei van Premium-abonnementen, waardoor het een win-winscenario wordt voor alle betrokken partijen.

Wat biedt de toekomst voor YouTube?

Nu YouTube geconfronteerd wordt met dalende advertentie-inkomsten en toenemende concurrentie, zal het resultaat van dit advertentieblokkeringsexperiment fascinerend zijn om te zien.

Nu Neal Mohan het roer overneemt als de nieuwe CEO na het vertrek van Susan Wojcicki in februari, staat de toekomst van de bedrijfsstrategie van YouTube en de relatie met zijn enorme gebruikersbestand in de lucht.

Uitgelichte afbeelding: chaweekun/Shutterstock



Source link

More To Explore

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!