YouTube-shorts zijn nu beschikbaar in een formaat dat is geoptimaliseerd voor tv, zo maakte het bedrijf vandaag in een blogpost bekend.
Eigenaars van Android TV of Google TV kunnen nu korte video’s bekijken met de YouTube-app.
YouTube Chief Product Officer Neal Mohan zei op de blog:
“Hoewel dit misschien een natuurlijke volgende stap lijkt, is er ongelooflijk veel aandacht en zorg besteed aan het naar het grote scherm brengen van deze verticale, mobile-first-ervaring.”
Vóór deze release was er geen handige manier voor kijkers om verticale video’s in liggende stand te bekijken. Je kunt nu verticale clips afspelen in een schone, witomrande indeling die de extra ruimte van het bredere scherm gebruikt om informatie over de video op te nemen, zoals titel, audioformaat, namen van de maker en pictogrammen die ik wel/niet leuk vind.
Nieuwe functionaliteit bedoeld om de visualisatie van de community te vergemakkelijken
YouTube deed onderzoek naar het voorkeursformaat van gebruikers voordat het deze nieuwe functie uitrolde, waarbij het probeerde te behouden wat het ‘de essentie van korte films’ noemde en tegelijkertijd het bekijken met anderen op een groter scherm aanmoedigde.
Mohan vervolgt:
“Terwijl YouTube interactie op tv blijft faciliteren, zal de rijkdom van de shorts-ervaring alleen maar toenemen. Shorts to TV brengen is een geweldige brug om twee van onze belangrijkste ervaringen samen te brengen, waar zowel makers als kijkers baat bij hebben. In de komende weken zal dit ervaring zal worden uitgerold naar nieuwere tv-modellen (2019 en later) en gameconsoles.
Het door Google beheerde platform voor het delen van video’s experimenteerde met het gebruik van een conventionele videospeler en een indeling in “jukebox”-stijl, waarin meerdere korte films tegelijkertijd zouden worden vertoond, voordat het uiteindelijk genoegen nam met een ontwerp met een strak ontwerp dat nog steeds profiteert van de extra’s van de tv. scherm. ruimte.
Verplaats YouTube’s nieuwste poging om te concurreren met TikTok
Veel andere bedrijven, waaronder Google en Facebook, erkennen de macht die TikTok uitoefent in de korte videoruimte en hebben met wisselend succes geprobeerd een marktaandeel te veroveren.
YouTube Shorts was een van de meest succesvolle platforms in dit formaat en bereikte in april van dit jaar 30 miljoen weergaven per dag, een enorm aantal voor een service die in september 2020 als bètaversie in India werd gelanceerd en in maart van dit jaar live ging in de VS. volgend jaar.
De lancering van Shorts voor tv’s zou YouTube een aanzienlijk voordeel moeten geven ten opzichte van concurrenten, aangezien de meeste smart-tv’s worden geleverd met de YouTube-app al geïnstalleerd, in plaats van een afzonderlijke app, TikTok, te downloaden.
Voor het bekijken van shorts hoeven gebruikers alleen de app te openen en op de startpagina naar een carrousel te zoeken. Je kunt shorts ook rechtstreeks vanaf het kanaal van een maker bekijken.
Uitgelichte afbeelding: Vantage_DS/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!