YouTube heeft het nieuwe aanvraagbeleid voor het YouTube-partnerprogramma (YPP) geüpdatet.
Met het YPP-programma kunnen in aanmerking komende makers van inhoud inkomsten genereren met hun video’s via advertenties, abonnementen en andere inkomstenbronnen op het platform.
Wijzigingen in het programma zijn van invloed op nieuwe aanvragers en opgeschorte YPP-kanalen.
Als je op een dag inkomsten wilt genereren met je inhoud op YouTube, is dit een belangrijke update om op te letten.
YouTube-partnerprogramma: wat verandert er?
Vanaf 5 juni 2023 hebben kanalen die zich voor het eerst aanmelden voor het YPP en worden afgewezen, 21 dagen de tijd om bezwaar aan te tekenen of 30 dagen te wachten voordat ze opnieuw een aanvraag indienen.
Als een kanaal zich na 30 dagen opnieuw aanmeldt en opnieuw wordt afgewezen, heeft het 21 dagen de tijd om in beroep te gaan, maar moet het 90 dagen wachten voordat het opnieuw een aanvraag indient.
Deze wijziging is bedoeld om prioriteit te geven aan tijdige beoordelingen van nieuwe aanvragers en beroepen.
Afwijzingen zijn meestal het gevolg van schendingen van het YouTube-beleid voor het genereren van inkomsten.
Dit beleid omvat richtlijnen voor originaliteit, auteursrecht en voor adverteerders geschikte inhoud, die ervoor zorgen dat videomakers zich houden aan de normen van YouTube en een veilige omgeving bieden voor kijkers en adverteerders.
Kanalen die al een YPP-schorsing hebben, hebben ook 21 dagen de tijd om in beroep te gaan en moeten 90 dagen wachten voordat ze opnieuw een aanvraag kunnen indienen.
Dit beleid is niet van toepassing op kanalen die het programma verlaten vanwege contractbeëindiging, inactiviteit of ontkoppeling van hun Multi-Channel Network (MCN), ook wel MCN genoemd.
Het slaapstandbeleid wordt verlengd van 90 dagen naar 120 dagen voor zenders die abonnementen aanbieden.
Opgeschorte YPP-kanalen hebben 120 dagen de tijd om opnieuw deel te nemen aan het programma en abonnementen te hervatten voordat bestaande leden hun betaling van de laatste maand terugkrijgen.
Aanvullende updates voor YouTube-videomakers
Het wekelijkse YouTube-nieuws voor videomakers bevatte de volgende aanvullende updates:
Podcasts in de YouTube Music-app: Podcasts zijn beschikbaar in de VS in de YouTube Music-app, binnenkort volgen meer regio’s.
ETA voor videoverwerking: YouTube voegt ETA’s voor videoverwerking toe aan de pagina met videodetails in Studio Web, waardoor videomakers de videokwaliteitsbadges kunnen aanwijzen om de resterende verwerkingstijd voor elk niveau te zien.
Kanaaltrailerpariteit op mobiel: Makers kunnen nu een kanaaltrailer opzetten voor geabonneerde kijkers op zowel desktop- als mobiele platforms, met gedempt automatisch afspelen nu beschikbaar op mobiel. Deze update is bedoeld om functiepariteit tussen desktop- en mobiele apparaten te bieden.
bron: YouTube
Uitgelichte afbeelding gegenereerd door de auteur via Midjourney

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!