YouTube werkt de manier waarop het zoekresultaten levert voor gezondheidsgerelateerde vragen bij door een sectie toe te voegen die gewijd is aan persoonlijke verhalen van patiënten.
In een aankondiging zegt YouTube dat het deze verandering aanbrengt als reactie op de manier waarop mensen zoeken naar video’s die verband houden met gezondheidsproblemen.
“Vaak komen mensen helemaal niet naar YouTube met een gezondheidsvraag”, zegt YouTube. “In plaats daarvan komen ze met een menselijke vraag: hoe moet ik hiermee leven?”
YouTube-zoekpatronen geven aan dat mensen met chronische ziekten niet altijd naar de site komen voor informatie. Ze zoeken steun bij anderen die hetzelfde doormaken.
“… ze kwamen allemaal op hetzelfde menselijke element uit: elkaar helpen door dingen heen te komen. De behoefte aan verbinding en erbij horen is universeel, en dit wordt ondersteund door gegevens: de wetenschap van peer support laat zien dat sociale verbinding een positief effect heeft op de fysieke en mentale gezondheid.”
Plank voor persoonlijke verhalen op YouTube
Om het soort connectie waar mensen naar op zoek zijn aan te moedigen, lanceert YouTube een plank met persoonlijke verhalen in de zoekresultaten.
Wanneer je zoekt naar onderwerpen die verband houden met een gezondheidstoestand, retourneert YouTube een carrousel met video’s met mensen die persoonlijke verhalen over de aandoening delen.
De plank met persoonlijke verhalen wordt afgewisseld met andere zoekresultaten, zoals je kunt zien in het onderstaande voorbeeld:
Screenshot van: https://blog.youtube/news-and-events/answering-the-human-questions-on-your-healthcare-journey/, september 2022.
Om ervoor te zorgen dat een video in aanmerking komt voor weergave op de plank, moet deze gericht zijn op een persoonlijke en authentieke beleving die relevant is voor een specifieke fysieke of mentale toestand.
Promotionele content of content die verkeerde informatie verspreidt, komt niet in aanmerking voor de Personal Story Shelf.
YouTube zegt dat de plank met persoonlijke verhalen als eerste zal worden uitgerold voor vragen over kanker en onderwerpen op het gebied van geestelijke gezondheid, zoals angst en depressie.
De plank ‘Persoonlijke verhalen’ is beschikbaar voor gebruikers in de VS, maar YouTube is van plan deze uit te breiden naar meer markten en meer soorten zoekopdrachten.
bron: YouTube
Uitgelichte afbeelding: metamorworks/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!