De Doe een SEO-vraag van deze week komt van Julie, die vraagt:
“Is het voor inhoudsclusters nuttig om ze te groeperen onder een onderwerp-URL? Als je het bijvoorbeeld hebt over hulpmiddelen voor zorgverleners, heb je mainURL.xxx/naam blogbericht of mainURL.xxx/caregiver-resources/blogtitel? heeft dit invloed op SEO?”
Dit is een verrassende vraag en het antwoord is volmondig ja.
De mappenstructuur van uw website is belangrijk voor SEO, maar niet alleen voor inhoud en inhoudssilo’s.
Uw mappenstructuur kan helpen bepalen waarom een specifiek product niet van de plank komt, wanneer de code in een gedeelte van uw website is gewijzigd, of een marketingkanaal buiten SEO is aangetast, en het wordt zelfs gebruikt om andere teams te ondersteunen op je website. bedrijf
Voordat we daarop ingaan, laten we eerst uw vraag bespreken.
U kunt inhoud zonder mappenstructuur categoriseren in de gecanoniseerde (officiële) versies van de pagina.
Het werkt voor zowel blogs als e-commercesites, maar als u uw inhoud of producten vertakt naar nieuwe niches, kunt u zoekmachines in verwarring brengen over wat het nieuwe onderwerp of hoofdonderwerp van uw website is. Dit is waar de omtrek, tekst, interne linkstructuren, enz. Om de hoek komen kijken.
Wanneer een zoekmachine het onderwerp en onderwerp niet gemakkelijk kan identificeren, en iemand anders het begrijpelijker maakt, heeft de site van de andere persoon waarschijnlijk voorrang op die van u in de zoekresultaten.
Er zijn veel manieren om te beargumenteren dat dit goed of fout is, dus ik laat het over aan wat ik heb zien werken en geef wat meer definitieve antwoorden.
De voordelen van een mappenstructuur voor SEO
Voordelen voor inhoud en gebruikerservaring
Het eerste voordeel van een mappenstructuur voor SEO is dat er nichecategorieën zijn die een aanvulling vormen op het hoofdonderwerp van uw bedrijf of blog. Categorieën zijn van nature een verzameling bronnen (berichten of productverzamelingen) en zijn een nuttige ervaring voor iemand die zoekt naar een niet-specifieke woordgroep.
Als de zoeker op zoek is naar informatie over blauwe widgets, maar niet specificeert of ze op zoek zijn naar de beste, hoe de juiste te kiezen, beschikbare formaten of manieren om ze te gebruiken, dan is geen enkel bericht zinvol. om een zoekmachine weer te geven.
Een categoriepagina is zinvol als zoekresultaat omdat het een actueel relevant resultaat is met meerdere manieren om de vraag van de persoon te beantwoorden. En categorieën kunnen relevante titels, H1-tags, uitgelichte afbeeldingen, overzicht en hero-inhoud over het subonderwerp hebben.
Als u geen mappenstructuur heeft, beperkt u de mogelijkheid van uw site om toegang te krijgen tot dit verkeer.
Ja, een volledige en gedetailleerde gids kan het bevatten, maar een categorie maakt het beter opneembaar met minder graven op een pagina.
En door blogberichten te hebben op basis van deze geoptimaliseerde categorie, helpt u zoekmachines te bepalen dat het bericht deel uitmaakt van het onderwerp en subonderwerp van de categorie.
Het stelt u ook in staat om elk thema op uw website te scheiden en duidelijk te definiëren. Dus ja, ik denk dat dit je zou moeten helpen.
pro-type: Met deze mappen kunt u breadcrumbs implementeren voor sitestructuur en gebruikerservaring.
Business analytics en operationele voordelen
Het volgende is een voordeel van bedrijfsanalyse en operaties. Als u een categoriestructuur heeft, kunt u zien wanneer er verkeer naar een specifieke categorie of pagina gaat.
Voor SEO-doeleinden kunt u deze categorie bezoeken en kijken of deze offline is, of de verkeerde metabots zijn ingezet of dat de inhoud moet worden bijgewerkt. Maar het belangrijkste is dat het hele bedrijf problemen kan opsporen en oplossen. Dit geldt voor logistiek, sales, finance, IT en operations.
Als de verkoop voor een specifiek product of productcategorie is gedaald, kunt u met een op categorieën gebaseerde sitestructuur het probleem binnen enkele minuten bepalen.
Ga naar de analyse en maak een vergelijking tussen wanneer de verkoop daalde en de vorige matchingsperiode.
Sorteer verkeersnummers (niet SEO, al het verkeer) op categorie met vergelijking van tijdsperioden. Dit laat zien welke pagina’s verkeer hebben verloren in een specifieke categorie of op de site in het algemeen.
We kunnen dan een stap verder gaan en het probleem binnen enkele minuten of dagen vinden door referentiekanalen toe te voegen. Zo zie je direct:
Als advertenties op sociale media zijn gestopt of als PPC minder efficiënt is. Misschien zijn de pagina’s nu 404 en niet gedetecteerd. U kunt in sommige gevallen een paginatitel toevoegen en deze toont “pagina niet gevonden” of uw 404-titel (ik heb dit in het verleden vaak gebruikt). Interne links zijn mogelijk gewijzigd en verkeer dat het product via blogposts en navigatie heeft gevonden, wijst er niet meer naar. Dit komt vaker voor bij URL-migraties en structuurwijzigingen, omdat interne links worden genegeerd en 3XX-omleidingen niet worden bijgewerkt of verwijderd. Het SEO-verkeer is mogelijk gedaald omdat een robots-meta is bijgewerkt naar noindex. Of je hele categorie is vervangen door een concurrent. Google is mogelijk gestopt met crawlen omdat robots.txt de categorie nu heeft geblokkeerd en niet langer belangrijk lijkt, dus uw site is overgenomen door concurrenten. (Dit is een extreme en onwaarschijnlijke situatie, om maar een voorbeeld te geven).
Als u een categoriemappenstructuur heeft, kunt u zien of het een categorie is die is gesloten, bepalen welke kanalen niet beschikbaar zijn en de oorzaak oplossen.
De categorie-mappenstructuur is niet alleen belangrijk voor SEO; het is belangrijk voor de omzet en het herstel van het bedrijf.
Probeer eens een mappenstructuur op je website te implementeren
Er zijn veel redenen waarom u een mappenstructuur op uw website zou willen hebben, dus of u nu een nieuw project bouwt of een herstelproject uitvoert, ik raad u aan dit altijd te doen als het risico op het verliezen van huidige inspanningen minimaal is.
Als uw site al bestaat en u het risico loopt verkeer te verliezen, houdt u het dan bij een mappenstructuur totdat u een reden heeft om te veranderen.
Als je denkt dat dit het juiste is om te doen, maar je bent nerveus, probeer dan een test.
Neem een groep momenteel relevante inhoudspagina’s die bij een specifieke map horen en verplaats ze eerst. Als geen van hen essentieel is voor SEO-verkeer (geen of minimaal), kunt u zien of de mappenstructuur van invloed is.
pro-type: Zorg ervoor dat u uw omleidingen instelt en uw canonieke links, sitemap, enz. aanpast voordat u start.
Vraag of de categorie moet worden geïndexeerd via de verschillende webmasterhulpprogramma’s van zoekmachines en laat deze een maand of twee staan.
Of u nu een winst of een onderhoud krijgt, beslis op basis van uw comfortniveau.
Het is een minder riskante optie dan in één keer de hele plaats rond te gaan.
Geweldige vraag, en bedankt voor het stellen. Ik hoop dat dit antwoord helpt.
Meer middelen:
Uitgelichte afbeelding: Ilin Sergey/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!