Hoewel de meeste professionals ernaar streven om inhoud van de hoogste kwaliteit te schrijven, komen spel- en grammaticale fouten voor.
Maar wat gebeurt er als je deze fouten post? Zullen zoekmachines u door deze fouten minder snel hoger in de zoekresultaten rangschikken?
De claim: spelling en grammatica als rangschikkingsfactoren
Het is begrijpelijk dat veel marketeers rekening houden met mogelijke rankingfactoren voor spelling en grammatica. Een van de dingen die Google vaak herhaalt, is het vermijden van het publiceren van inhoud van lage kwaliteit.
De geavanceerde SEO-gids van Google voor bloggers zegt bijvoorbeeld: “Een keer per week een nuttige post is beter dan dagelijks gepubliceerde inhoud van lage kwaliteit.”
In een artikel over het bouwen van websites van hoge kwaliteit, specificeert de Google Search Central-blog:
“Een andere specifieke richtlijn die we hebben aangeboden, is dat inhoud van lage kwaliteit in sommige delen van een website de positie van de hele site kan beïnvloeden en daarom pagina’s van lage kwaliteit kan verwijderen, de inhoud van pagina’s van lage kwaliteit kan combineren of verbeteren, of pagina’s van lage kwaliteit naar een ander domein kunnen uw inhoud van hogere kwaliteit helpen rangschikken.”
Google’s SEO Aan de slag-gids suggereert dat u “het schrijven van slordige tekst met veel spel- en grammaticafouten” vermijdt.
In de richtlijnen voor de kwaliteitsbeoordeling van zoekopdrachten wordt inhoud van lage kwaliteit als volgt beschreven.
“Deze inhoud heeft veel problemen: onnauwkeurige of onzinnige informatie en een compleet gebrek aan bewerking met slechte spelling en grammatica, die beide in combinatie de laagste tot lage waardering rechtvaardigen.”
Google publiceerde ook een bericht over spelling en zoekopdrachten, en merkte op dat:
“Dankzij de vooruitgang in deep learning hebben we nu een betere manier om spelling te begrijpen. Eind vorig jaar hebben we een nieuw spellingalgoritme aangekondigd dat gebruik maakt van een diep neuraal netwerk dat beter modelleert en leert van ‘unieke en minder vaak voorkomende spelfouten’. Deze doorbraak maakt het mogelijk ons om een model met meer dan 680 miljoen parameters in minder dan twee milliseconden te laten draaien, een zeer groot model dat sneller loopt dan het klapperen van de vleugels van een kolibrie, omdat mensen zonder onderbreking naar hun eigen typefouten kunnen zoeken.
Met andere woorden, het algoritme van Google weet om te gaan met spelfouten.
[Deep Dive:] De complete gids voor Google-rangschikkingsfactoren
Spelling en grammatica als classificatiefactoren: het bewijs
In 2011 werd Matt Cutts, hoofd van het webspamteam van Google, gevraagd of spelling en grammatica van belang waren bij het beoordelen van de inhoud en kwaliteit van de site. Hij begint met te zeggen dat sinds de laatste keer dat hij controleerde, spelling en grammatica geen directe signalen van classificatie waren.
Cutts zegt dat Google via verschillende tests heeft vastgesteld dat websites met betere spelling en grammatica een betere reputatie hebben.
Uiteindelijk suggereert Cutts dat inhoud een goede gebruikerservaring moet bieden, ongeacht het effect op de zoekresultaten.
Een maand later beantwoordde Cutts een andere spelling- en grammaticavraag over de vraag of blogeigenaren blogopmerkingen moesten bewerken of slecht geschreven opmerkingen moesten afkeuren om de kwaliteit van de site te beschermen.
Hij wijst erop dat er nietszeggende reacties zijn op sites als YouTube, maar dat weerhoudt YouTube er niet van om video’s correct te rangschikken. De sleutel is om ervoor te zorgen dat uw inhoud van hoge kwaliteit is.
In 2017 werd Google Search Advocate John Mueller gevraagd of grammatica invloed heeft op SEO. Mueller zegt dat het geen invloed heeft op zoekmachines, maar het maakt wel indruk op uw gebruikers, wat belangrijker is.
In 2021 antwoordde Mueller of de zoekalgoritmen van Google controleerden op gebroken HTML, spelling of grammaticale fouten.
Mueller zei dat hij spelling en grammatica als een grijs gebied beschouwt. Het is van invloed op SEO, want als crawlers niet kunnen bepalen waar de pagina over gaat, kan deze niet goed worden geïndexeerd.
Hij wijst erop dat Google ernaar streeft inhoud van hoge kwaliteit te leveren aan zoekgebruikers, en inhoud met spel- en grammaticale fouten lijkt vaak van lage kwaliteit.
Hij concludeert dat de meeste websites zich meer zorgen zouden moeten maken over spel- en grammaticafouten dan over gebroken HTML (tenzij de HTML zo kapot is dat crawlers het niet goed kunnen begrijpen).
Moet u zich zorgen maken over spelling en grammatica in SEO?
Cutts en Mueller waren het erover eens dat spelling en grammatica de gebruikerservaring kunnen beïnvloeden, ongeacht de Google-ranglijst.
Zelfs als u goede informatie en diensten levert, zult u moeite hebben met het converteren van zoekmachines als uw webpagina fouten bevat.
Het is ook belangrijk op te merken dat spelling en grammatica belangrijk zijn voor andere zoekmachines.
In 2014 publiceerde Bing’s Chief Product Officer, Duane Forrester, een blogpost over kwaliteit. Na te hebben gesproken over veelvoorkomende fouten op internet, eindigt hij de post met het volgende:
“Dit klinkt misschien allemaal een beetje ‘in het onkruid’, maar net zoals je het schrijven van andere mensen beoordeelt, beoordelen zoekmachines die van jou. Als je moeite hebt om typefouten te overwinnen, waarom zou een engine dan een pagina met inhoud met hogere rankingfouten tonen als er andere pagina’s met foutloze inhoud voor de zoekmachine? Of je het nu leuk vindt of niet, we worden beoordeeld op de kwaliteit van de resultaten die we laten zien. We zien dus constant de kwaliteit van de inhoud die we zien.” .
Deze uitleg komt overeen met de richtlijnen voor webmasters van Bing, die het volgende gedeelte over kwaliteit en geloofwaardigheid bevatten.
“Het bepalen van de kwaliteit en geloofwaardigheid (QC) van een website omvat het evalueren van de duidelijkheid van het doel, de bruikbaarheid en de presentatie van de site. Kwaliteitscontrole omvat ook een beoordeling van de autoriteit van de pagina, waaronder factoren zoals de reputatie van de auteur of site, het niveau van het discours (bijvoorbeeld een artikel met citaten en verwijzingen naar gegevensbronnen wordt van hogere kwaliteit geacht dan een artikel dat de gegevens uit de gegevensbronnen niet uitlegt of citeert; pagina’s die oproepen tot geweld, beledigingen, beledigende uitspraken of denigrerende taal om zichzelf te laten gelden, worden over het algemeen als van lage kwaliteit beschouwd), de integriteit van de inhoud en de transparantie van het auteurschap.
Hoewel het niet specifiek ingaat op spelling en grammatica, suggereert het wel dat Bing een systeem gebruikt dat vergelijkbaar is met Google’s Search Quality Rating Program om ervoor te zorgen dat het kwaliteitsresultaten levert aan gebruikers van zijn zoekmachines.
Bing News heeft ook specifieke criteria bij het kiezen van content voor PubHub. Bevat het volgende:
“Content die de juiste grammatica en spelling bevat en waardoor het ontwerp van de site voor mensen gemakkelijk te navigeren is. Advertenties mogen de site-ervaring nooit verstoren.”
[Discover:] Meer informatie over de rangschikkingsfactoren van Google
Ons oordeel: spelling en grammatica zijn misschien geen directe Google-rangschikkingsfactoren, maar ze zijn nog steeds erg belangrijk
Spelling en grammatica zijn geen directe Google ranking factoren. Ondanks dit:
Dit zijn belangrijke signalen voor gebruikers van uw website over de kwaliteit ervan, en u zou er meer om moeten geven dan of het algoritme ze telt. Google is niet de enige zoekmachine en ze kunnen rankingfactoren zijn voor andere zoekmachines.
Een perfecte bewerkingstaak heeft mogelijk geen invloed op uw Google-zoekpositie, maar het kan helpen bij andere zoekmachines en uw conversies voor zoekverkeer verbeteren. Er is ook een verband tussen goede spelling en grammatica en goede zoekprestaties.
Daarom is het verstandig om met een editor te werken of leesbaarheidstools zoals Grammarly te gebruiken om de inhoud van uw website te controleren op spelling-, grammatica- en leesbaarheidsproblemen.
Hoewel een perfecte prestatiescore op Grammarly niet de nummer één positie voor uw doelzoekwoord garandeert, kan het wel een betere gebruikerservaring bieden. En dat maakt het de investering waard, ongeacht de SEO-voordelen.
Uitgelichte afbeelding: Paulo Bobita/Search Engine Journal

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!