fbpx

Zijn interne links een rankingfactor?

Zijn interne links een rankingfactor?

Share This Post


Je hoort altijd over intern linken. Maar hoe belangrijk zijn ze?

Hebben interne links invloed op de zoekresultaten, en zo ja, hoe kunt u deze het beste optimaliseren voor SEO?

Dat gaan we onderzoeken door in Google Search Central, patenten, tweets en video’s tijdens kantooruren te duiken.

De claim: interne links als rankingfactor

Wat zijn interne links?

Interne links zijn eenvoudigweg hypertekstlinks die twee pagina’s op hetzelfde domein met elkaar verbinden. Bijvoorbeeld:

Een link van het ene Search Engine Journal-artikel naar het andere binnen het domein websito.com zou een interne link zijn. Een link van een Search Engine Journal-artikel naar een Google Search Central-artikel zou een externe link zijn.

Lees artikelen van top SEO-blogs en ervaren marketeers. U zult waarschijnlijk tips vinden over hoe u interne links op de juiste manier kunt optimaliseren om de zichtbaarheid van uw belangrijkste pagina’s in zoekresultaten te vergroten. Bijvoorbeeld:

[Recommended Read:] Google-rangschikkingsfactoren: feit of fictie

Bewijs van interne links als rankingfactor

Op de pagina Hoe zoeken werkt van Google wordt uitgelegd hoe Google met links nieuwe inhoud kan ontdekken.

“Omdat het web en andere inhoud voortdurend veranderen, zijn onze crawlprocessen altijd actief om bij te blijven. Ze leren hoe vaak inhoud die ze eerder hebben gezien, lijkt te veranderen en indien nodig te herzien. Ze ontdekken ook nieuwe inhoud als nieuwe links naar deze pagina’s of informatie verschijnt.”

In 2017, Gary Illyes, hoofd van Sunshine and Happiness bij Google, werd gevraagd of links naar routenavigatie de moeite waard waren. Uw antwoord:

“We vinden ze leuk. We behandelen ze als normale links, bijvoorbeeld in de PageRank-berekening.”

Het lijkt te hebben bevestigd dat interne links de prestaties van een pagina in de zoekresultaten kunnen beïnvloeden.

Kijkt Google naar de anchortekst van interne links? John Mueller, Google’s Search Advocate, tweette later een antwoord op deze vraag 2017:

“De meeste links bieden wat extra context via hun ankertekst. Dat zouden ze tenminste moeten doen, toch‽”

Tijdens een Google Webmasters HQ Hangout in 2018 werd Mueller gevraagd of het bijwerken van de ankertekst van interne links om gebruikers te helpen de rankings zou kunnen beïnvloeden.

Hij antwoordde dat als u uw ankertekst nuttiger maakt voor gebruikers, dit ook gunstiger zal zijn voor crawlers van zoekmachines.

later 2018toen hem werd gevraagd naar rangschikkingswijzigingen met betrekking tot mobiele indexering, zei Mueller: “… als uw mobiele site niet alle inhoud heeft die u nodig hebt om te rangschikken (inclusief interne links, afbeeldingen, enz.), Kan dit een effect hebben.”

Op Twitter, in antwoord op een vraag over de resultaten van een Lighthouse audit a 2020zei Mueller, “…interne links met nuttige ankertekst helpen gebruikers en zoekmachines.”

Op een Google Webmasters HQ later in 2020 werd Mueller gevraagd hoe interne linking zou werken voor twee pagina’s over kaas op dezelfde website. Hij merkte op dat het niet nodig was om de ankertekst te wijzigen die een pagina scheidde om kaas te kopen van een kaasgids.

In 2021, tijdens de SEO-kantooruren van Google, besprak Mueller hoe Google de startpagina, categoriepagina of andere pagina’s van een website zou kunnen kiezen als het meest relevant voor een zoekresultaat.

Het stelt voor om interne links te gebruiken om Google op de hoogte te stellen van de belangrijkste pagina’s op een website. Als u bijvoorbeeld een product heeft dat belangrijker is voor uw bedrijf dan andere, link er dan specifiek naar vanaf uw startpagina en andere essentiële pagina’s op uw website.

Dit zou Google helpen herkennen dat een product belangrijker is dan andere op de site.

Mueller beantwoordde een andere vraag over interne links in 2021. Worden interne links verwaterd als je er te veel op een pagina gebruikt?

Het antwoord van Mueller kwam uiteindelijk neer op de structuur van de site. Als Google de structuur van de site nog steeds kan begrijpen en de differentiatie in het belang van sommige pagina’s ten opzichte van andere ziet, dan is het aantal interne links acceptabel. 2022 geeft weer een soortgelijk antwoord op deze vraag.

In 2022 werd Mueller gevraagd of het plaatsen van een link in een header, footer of content verschil maakt. Hij antwoordde dat hij niets wilde zeggen. Hij beantwoordde soortgelijke vragen tijdens toekomstige kantooruren.

Later in maart 2022 werd Mueller gevraagd of interne koppeling nog steeds cruciaal is voor SEO als er gestructureerde gegevens zijn voor broodkruimels. Hij stelt dat “… interne links erg belangrijk zijn voor SEO”. Hij noemt het een van de belangrijkste dingen die je op een website kunt doen om Google naar je belangrijkste content te leiden.

Het bewijs is vrij eenvoudig. Interne links helpen mensen en zoekmachines uw site te begrijpen. Google geeft gewicht aan interne links en gebruikt ze om te bepalen welke pagina’s het belangrijkst zijn.

Dus wat maakt een goede interne link?

[Learn More:] Google ranking factor statistieken

Google-tips voor effectief intern linken

Veel van de reacties van Google-medewerkers waren gericht op het verbeteren van de gebruikerservaring en het helpen van zoekmachines om uw site beter te begrijpen. Wat zijn de meest effectieve manieren om via interne links naar uw essentiële pagina’s te verwijzen?

De documentatie van Google geeft duidelijke antwoorden.

Google’s uitleg van hoe zoeken werkt voor site-eigenaren herhaalt de rol die links spelen bij het helpen van Google bij het ontdekken van nieuwe inhoud.

“De eerste stap is om erachter te komen welke pagina’s op internet bestaan. Er is geen centrale registratie van alle webpagina’s, dus Google moet voortdurend zoeken naar nieuwe en bijgewerkte pagina’s en deze toevoegen aan de lijst met bekende pagina’s. Dit proces wordt “URL-detectie” genoemd.

Sommige pagina’s zijn bekend omdat Google ze al heeft bezocht. Andere pagina’s worden ontdekt wanneer Google een link volgt van een bekende pagina naar een nieuwe pagina: bijvoorbeeld een centrale pagina, zoals een categoriepagina, links naar een nieuwe blogpost.”

Ze raden makers aan om Google Search Console te gebruiken om te leren hoe ze hun site toegankelijker kunnen maken voor crawlers. GSC biedt rapporten die website-eigenaren helpen bij het identificeren van hun meest gelinkte pagina’s en pagina’s met de meeste interne links.

De officiële beginnershandleiding voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) van Google behandelt interne koppelingen, te beginnen met het gebruik van broodkruimels.

“Een navigatiepad is een rij interne links boven of onder aan de pagina waarmee bezoekers snel kunnen terugkeren naar een vorige sectie of naar de hoofdpagina. Veel broodkruimels hebben de meest algemene pagina (meestal de hoofdpagina) als eerste link, verder naar links, en vermeld de meer specifieke secties aan de rechterkant. We raden u aan het navigatiepad gestructureerde gegevensopmaak te gebruiken bij het weergeven van broodformaten.”

De gids verwijst ook naar interne links als onderdeel van een natuurlijk vloeiende hiërarchie.

“Maak het gebruikers zo gemakkelijk mogelijk om van algemene inhoud naar de meer specifieke inhoud die ze op uw site willen, te gaan. Voeg navigatiepagina’s toe wanneer dit zinvol is en werk ze effectief in uw interne linkstructuur. Zorg ervoor dat alle pagina’s op uw site is toegankelijk via links en vereist geen interne zoekfunctionaliteit om ze te vinden. Link naar gerelateerde pagina’s, indien van toepassing, zodat gebruikers vergelijkbare inhoud kunnen ontdekken.”

Wat betreft tips over hoe u de SEO van uw website kunt helpen, raadt Google aan om een ​​goede linktekst te schrijven.

“Links op uw pagina kunnen intern zijn, verwijzend naar andere pagina’s op uw site, of extern, die leiden naar inhoud op andere sites. In beide gevallen geldt: hoe beter uw ankertekst, hoe gemakkelijker het voor gebruikers zal zijn om te navigeren en voor Google om te begrijpen waar de pagina waarnaar u linkt over gaat.”

Blijf doorgaan:

“Over het algemeen kun je aan linken denken in termen van verwijzen naar externe websites, maar door meer aandacht te besteden aan de ankertekst die wordt gebruikt voor interne links, kunnen gebruikers en Google beter door je site navigeren.”

Natuurlijk waarschuwt Google ook voor het gebruik van “buitensporige trefwoord-beladen of lange ankertekst met alleen zoekmachines” of links die gebruikers niet helpen bij het navigeren op de website.

In een Google Search Central Blog-artikel uit 2008 bespreekt Google het belang van linkarchitectuur.

“Linkarchitectuur, de methode om intern naar uw site te linken, is een cruciale stap in het ontwerp van uw site als u wilt dat uw site wordt geïndexeerd door zoekmachines. Het speelt een cruciale rol in het vermogen van Googlebot om de pagina’s van uw site te vinden en ervoor te zorgen dat uw bezoekers navigeer en geniet van uw site.”

Het artikel gaat verder met het beantwoorden van vragen over interne koppelingen. De antwoorden in het kort:

Google raadt het gebruik van nofollow met interne links af voor PageRank-sculpting of -scheiding. Google heeft geen probleem met interne cross-topic links, zoals een website over fietsen en kamperen.

In de geavanceerde SEO-documentatie bespreekt Google het belang van interne links voor de sitelinks van uw website in zoekresultaten.

“Zorg ervoor dat de ankertekst van uw interne links beknopt en relevant is voor de pagina waarnaar ze verwijzen.”

In een ander blogartikel van Google Search Central uit 2010 met website-advies voor non-profitorganisaties, merkte Google op dat:

“20% van onze inzendingen zou hun sites kunnen verbeteren door de ankertekst die in sommige van hun interne links wordt gebruikt te verbeteren. Houd bij het schrijven van ankertekst twee dingen in gedachten:

Wees beschrijvend: gebruik woorden die relevant zijn voor de bestemmingspagina en vermijd algemene zinnen zoals ‘klik hier’ of ‘artikel’. Zorg ervoor dat de gebruiker een momentopname kan krijgen van de algehele inhoud en functionaliteit van de bestemmingspagina door de ankertekst te lezen. Houd het beknopt: ankertekst die een paar woorden of een korte zin bevat, is aantrekkelijker en prettiger voor gebruikers om te lezen dan een lange zin of link.”

Is het aantal interne links van belang?

Matt Cutts, voormalig hoofd van het webspamteam van Google, beantwoordde deze vraag in een video van Google Search Central in 2013. Hij antwoordde dat interne links geen problemen zouden veroorzaken. Websitetemplates en architectuur leiden natuurlijk tot veel interne links met bijpassende anchorteksten. Zolang het natuurlijk is en voor de gebruikerservaring, is het prima.

[Deep Dive:] Uw complete gids voor Google-rangschikkingsfactoren

Ons oordeel: interne links zijn een rankingfactor

Rangschikkingsfactoren: bevestigd

De documentatie van Google over hoe zoeken werkt en de eerste handleiding over hoe site-eigenaren Google kunnen helpen hun inhoud te begrijpen, leggen het belang van interne links uit.

Op Twitter en YouTube vindt u ook tips van Google-vertegenwoordigers over het optimaliseren van interne links om Google te helpen de belangrijkste pagina’s op uw website te bepalen.

Interne links maken deel uit van de rangschikkingsfactoren die helpen bepalen waar uw webpagina’s in de zoekresultaten zullen verschijnen.

Uitgelichte afbeelding: Paulo Bobita/Search Engine Journal

Rangschikkingsfactoren: feit of fictie?  Laten we een paar mythen ontkrachten! [Ebook]




Source link

More To Explore

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!