fbpx

Zijn Javascript-omleidingen SEO-vriendelijk?

Zijn Javascript-omleidingen SEO-vriendelijk?

Share This Post


Dus je wilt JavaScript-omleidingen implementeren, maar je weet niet zeker hoe ze werken?

Ja, ze zijn moeilijker te implementeren dan standaard omleidingen.

Idealiter zou u 301s, 302s of 307-gebaseerde omleidingen moeten gebruiken voor uw implementatie. Dit is de gebruikelijke best practice.

Maar… wat als u dit toegangsniveau niet heeft? Wat als u een probleem heeft met het maken van standaard omleidingen op een manier die gunstig is voor de site als geheel?

Dit is waar het gebruik van JavaScript-omleidingen een rol speelt.

Ze zijn echter geen best practice die u exclusief zou moeten gebruiken.

Maar er zijn enkele situaties waarin u het gebruik van een JavaScript-omleiding niet kunt vermijden.

Het volgende is een basisinleiding tot JavaScript-omleidingen, wanneer u ze moet gebruiken, hoe u ze moet gebruiken en de best practices die u moet gebruiken bij het gebruik van dit soort omleidingen voor SEO.

Wat zijn JavaScript-omleidingen?

JavaScript-omleidingen zijn in feite een van de verschillende methoden om gebruikers en webcrawlers te informeren dat een pagina op een andere locatie beschikbaar is.

Ze worden vaak gebruikt om gebruikers te informeren over wijzigingen in de URL-structuur, maar ze kunnen voor bijna alles worden gebruikt.

De meeste moderne websites gebruiken dit type omleiding om door te verwijzen naar HTTPS-versies van webpagina’s.

Elke keer dat iemand de oorspronkelijke URL bezoekt, laadt de browser vervolgens het JavaScript-bestand en voert de code erin uit. Als het script instructies bevat om een ​​andere URL te openen, gebeurt dit automatisch.

Op deze manier omleidingen maken is op verschillende manieren nuttig.

U kunt bijvoorbeeld URL’s wijzigen zonder alle URL’s op uw site handmatig bij te werken. Bovendien kunnen JavaScript-omleidingen het voor zoekmachines gemakkelijker maken om uw eigen inhoud te vinden.

Een snel overzicht van omleidingstypen

Er zijn verschillende basistypen omleidingen, die allemaal nuttig zijn, afhankelijk van uw situatie.

Omleidingen aan de serverzijde

Idealiter zijn de meeste omleidingen serveromleidingen.

Dit soort omleidingen zijn afkomstig van de server en hier beslist de server naar welke locatie de gebruiker of zoekmachine wordt omgeleid wanneer een pagina wordt geladen. En de server doet dit door een 3xx HTTP-statuscode terug te sturen.

Om SEO-redenen zult u waarschijnlijk meestal omleidingen aan de serverzijde gebruiken. Omleidingen aan de clientzijde hebben enkele nadelen en zijn meestal geschikt voor meer specifieke situaties.

Omleidingen aan de clientzijde

Omleidingen aan de clientzijde zijn omleidingen waarbij de browser beslist waar de gebruiker naartoe wordt gestuurd. U mag ze niet gebruiken, tenzij u zich in een situatie bevindt waarin u geen andere keuze heeft om dit te doen.

Meta Refresh-omleidingen

De meta-refresh-omleiding krijgt een slechte rap en heeft een vreselijke reputatie in de SEO-gemeenschap.

En terecht: ze zijn niet compatibel met alle browsers en kunnen verwarrend zijn voor de gebruiker. In plaats daarvan raadt Google aan een server-side 301-omleiding te gebruiken in plaats van een meta-update-omleiding.

JavaScript-omleidingen

JavaScript-omleidingen gebruiken echter de JavaScript-taal om instructies naar de browser te sturen om gebruikers om te leiden naar een andere URL. Er is een heersende overtuiging dat JavaScript-omleidingen problemen veroorzaken voor SEO.

Hoewel Google tegenwoordig goede JavaScript-weergavemogelijkheden heeft, kan JavaScript nog steeds problemen opleveren. Dit geldt ook voor andere soorten platforms, zoals Spotify en andere e-commerceplatforms.

Als u zich echter in een situatie bevindt waarin u alleen een JavaScript-omleiding als uw enige optie kunt gebruiken, kunt u gewoon JavaScript gebruiken.

Ook Gary Illyes van Google heeft pas in 2020 verklaard dat JavaScript-omleidingen “waarschijnlijk geen goed idee” zijn.

Js-omleidingen zijn echter waarschijnlijk geen goed idee.

— Gary Kujiri/경리 Illyes (@methode) 8 juli 2020

Best practices voor SEO-vriendelijke JavaScript-omleidingen

Ongeacht of u traditionele omleidingen of JavaScript-omleidingen gebruikt, er zijn verschillende praktische tips die u moet volgen om SEO-fouten te voorkomen.

Deze best practices omvatten het vermijden van omleidingsketens en omleidingslussen.

Wat is het verschil?

Vermijd omleidingsketens

Een omleidingsketen is een lange keten van omleidingshops, verwijzend naar elke situatie waarin u meer dan 1 omleiding in een keten heeft.

Voorbeeld omleidingsreeks:

Omleiding 1 > omleiding 2 > omleiding 3 > omleiding 4 > omleiding 5

Waarom zijn ze slecht? Google kan maximaal drie omleidingen verwerken, hoewel bekend is dat ze er meer verwerken.

John Mueller van Google raadt minder dan 5 hops per omleiding aan.

“Maakt niet uit. Het enige waar ik aan zou denken, is dat je minder dan 5 hops hebt voor vaak gecrawlde URL’s. Met meerdere hops is het belangrijkste effect dat het iets langzamer is voor gebruikers. Zoekmachines volgen alleen de omleidingsketen (voor Google: tot 5 chainhops per crawlpoging).

Idealiter willen webmasters niet meer dan één sprong targeten.

Wat gebeurt er als je nog een sprong toevoegt? Het vertraagt ​​de gebruikerservaring. En meer dan vijf veroorzaken aanzienlijke verwarring als het erom gaat dat Googlebot uw site kan begrijpen.

Het repareren van omleidingsketens kan veel werk zijn, afhankelijk van hoe complex ze zijn en hoe u ze instelt.

Maar het belangrijkste principe achter het repareren van de omleidingsketen is: zorg ervoor dat u twee stappen voltooit.

Verwijder eerst de extra hops uit de omleiding zodat deze minder dan vijf hops zijn.

Ten tweede, implementeer een omleiding die de bovenstaande URL’s omleidt

Vermijd omleidingslussen

Omleidingslussen zijn in wezen een oneindige lus van omleidingen. Deze lussen treden op wanneer u een URL naar zichzelf omleidt. Of u leidt per ongeluk een URL binnen een omleidingsketen om naar een URL die eerder in de keten voorkomt.

Voorbeeld omleidingslus: omleiding 1 > omleiding 2 > omleiding 3 > omleiding 2

Daarom is het monitoren van website-URL’s en omleidingen zo belangrijk: u wilt niet dat u een omleiding implementeert om er drie maanden later achter te komen dat de omleiding die u maanden geleden hebt gemaakt problemen veroorzaakte omdat deze een omleidingslus veroorzaakte.

Er zijn verschillende redenen waarom deze lussen rampzalig zijn:

Wat gebruikers betreft, verwijderen omleidingslussen alle toegang tot een specifieke bron in een URL en zullen ze er uiteindelijk voor zorgen dat de browser de foutmelding “deze pagina heeft te veel omleidingen” weergeeft.

Voor zoekmachines kunnen omleidingslussen een aanzienlijke verspilling van uw crawlbudget zijn. Ze creëren ook verwarring voor bots.

Dit creëert wat bekend staat als een kruipval, en de crawler kan niet gemakkelijk uit de val komen tenzij hij handmatig ergens anders op wordt gericht.

Omleidingslussen repareren is vrij eenvoudig: het enige wat u hoeft te doen is de omleiding die de lus veroorzaakt uit de keten te verwijderen en te vervangen door een URL die 200 OK werkt.

Wilt u JavaScript-omleidingen gebruiken voor SEO? Niet te snel…

Wees voorzichtig bij het maken van JavaScript-omleidingen, omdat ze misschien niet de beste oplossing zijn voor omleidingen, afhankelijk van waartoe u toegang hebt.

Ze zouden niet je go-to-oplossing moeten zijn als je toegang hebt tot andere omleidingen, omdat die andere soorten omleidingen de voorkeur hebben.

Maar als ze je enige optie zijn, schiet je jezelf misschien niet in de voet.

Meer middelen:

Uitgelichte afbeelding: RoseRodionova/Shutterstock





Source link

More To Explore

Bing AI voicechat komt naar de desktop
Marketing Nieuwtjes

Bing AI voicechat komt naar de desktop

Bing heeft een update aangekondigd voor Bing AI Chat die voicechat-mogelijkheden toevoegt aan de gebruikersinterface voor zoeken op desktops. Spraakinteractie is tweerichtingsverkeer en beschikbaar in

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!