Alle PR-professionals kennen de kracht van het persbericht.
Of u nu een nieuw product lanceert, een fusie aankondigt of andere opmerkelijke informatie heeft die u wilt delen, het persbericht is een geweldige manier om die informatie te verspreiden.
Maar heeft het enige invloed op uw SEO-inspanningen?
Als u al lang genoeg actief bent, herinnert u zich misschien dat zoekmachine-optimizers ze gebruikten als een manier om zoekwoorden op hun sites in te pakken. Werkt dit nog?
En verder, als er een verband bestaat tussen zoekrangschikkingen en hoogwaardige persberichten, hoe bewandel je dan die grens tussen het optimaliseren ervan voor zoekmachines terwijl je je nog steeds houdt aan journalistieke richtlijnen?
Het zijn duidelijk geen eenvoudige vragen om te beantwoorden, maar wees niet bang; we zijn hier om u te begeleiden.
Lees verder voor meer informatie over persberichten en hoe u deze kunt gebruiken als onderdeel van uw online strategie.
Wat is een persbericht?
U weet waarschijnlijk al dat een persbericht een officiële verklaring is die journalisten informeert over een opmerkelijke gebeurtenis.
Hiermee kun je snel nieuws verspreiden (en helpen het verhaal eromheen vorm te geven) naar een netwerk van journalisten, met als uiteindelijk doel om ze op een gerenommeerd nieuwsplatform te laten verschijnen.
Hier is een voorbeeld van een Google Cloud-persbericht:
Screenshot van googlecloudpresscorner.com, augustus 2022
Zoals u kunt zien, geeft dit persbericht de lezers een snel overzicht van het nieuws in een kop, werkt die informatie uit in de subkop en gaat vervolgens dieper in op de details naarmate het stuk vordert.
Studenten en beginnende journalisten wordt vaak gevraagd om te schrijven in wat bekend staat als een ‘omgekeerde piramide’, waar de belangrijkste informatie eerst wordt gegeven.
Voor het geval je het nu nog niet doorhebt (en we weten zeker dat je het wel weet), organisaties sturen persberichten om verschillende redenen, waaronder:
Om een reputatie op te bouwen. Om media-aandacht te krijgen. Om een crisis onder controle te krijgen: Uw kant van het verhaal als eerste naar buiten brengen is nuttig als er iets misgaat.
Naarmate de mediatechnologie verbeterde en we overgingen op een kortere nieuwscyclus, kregen bedrijven een nieuwe reden om persberichten uit te sturen: om links te krijgen van gerenommeerde nieuwssites.
En dus een boost geeft aan SEO.
Een (korte) geschiedenis van persberichten voor SEO
Hoewel persberichten al bestaan sinds 1906, toen Ivy Lee de eerste publiceerde over een spoorwegongeval, hebben ze in het digitale tijdperk een nieuwe betekenis gekregen.
En zoals alles dat het SEO-succes een boost gaf, kenden links naar persberichten een goede start.
En toen kwam het misbruik. (Verrassend, toch?)
Toen mensen eenmaal ontdekten dat links van nieuwe topsites konden helpen bij rankings, begonnen ze allerlei persberichten te schrijven voor allerlei dingen, zelfs niet-relevante evenementen zoals het werven van nieuwe werknemers (helaas nog steeds gebruikelijk) of de kleurverandering. van uw tapijt. (Waargebeurd verhaal. Ik heb deze serieus bekeken!)
Alle spam leidde ertoe dat Google sites met deze links opmerkte en bestrafte.
Het resultaat?
“Newswire”-sites hebben het nofollow-attribuut toegevoegd aan links.
Dus ja, u kunt nog steeds links naar persberichten krijgen.
Maar aangezien het nofollow-links zijn, helpen ze je SEO misschien niet.
Dit is wat John Mueller van Google erover te zeggen had in 2018:
“We proberen links van zaken als persberichten te negeren, omdat we weten dat bedrijven over het algemeen zelf persberichten publiceren. Dus de links die er zijn, zijn in feite zelfgepost.
Maar als die koppelingen er zijn en er zijn, hoeft u zich geen zorgen te maken, want u kunt ze niet echt allemaal terugkrijgen.
Ik zou gewoon niet vertrouwen op een soort persbericht als linkbuildingstrategie voor een website, want zoals ik al zei, negeren we de meeste ervan.”
Zijn de persberichten nog actueel?
Dus als u geen SEO-tegoed krijgt voor links van nieuwssites, is het dan de moeite waard om persberichten op te nemen in uw digitale strategie?
Kort antwoord: Ja.
Er is echter één belangrijk ding dat u in gedachten moet houden. Daarom stuur je een persbericht uit.
Wacht even:
Mensen vertellen over een geweldig evenement dat uw bedrijf organiseert? Wilt u de lancering van een nieuw product of nieuwe dienst aankondigen? Vestigt het de aandacht op uw merk? Voorkomen dat er een crisis uitbreekt?
Als u een van deze vragen met “ja” kunt beantwoorden, schrijft u dan dit persbericht.
Maar als je het doet om links voor je nieuwe site te krijgen, stop dan onmiddellijk.
Zelfs als de “newswire” naar u linkt, doet de link mogelijk niets om u te helpen in de Google SERP’s.
Maar hier is het punt: die laatste zin is niet helemaal waar. Er is één manier waarop persberichten kunnen worden gebruikt om SEO te verbeteren; het is gewoon niet wat je denkt.
Hoe u een persbericht kunt optimaliseren om SEO ten goede te komen
Hoewel persberichten niet direct van invloed zijn op zoekrangschikkingen, kunnen ze deze wel indirect een boost geven.
U kunt bijvoorbeeld op een nieuwssite verschijnen en de aandacht van mensen trekken.
Geïntrigeerd door uw lancering, komen ze massaal naar uw site, waardoor uw verkeer toeneemt.
Als ze uw site leuk vinden, zullen ze blijven en doorklikken naar andere pagina’s.
En als uw inhoud geweldig is, delen ze deze op sociale media of linken ze ernaar op hun eigen sites, waardoor u (u raadt het al!) Kwaliteitslinks verdient.
En dit zal uw SEO verbeteren.
Dus spam-backlinks verkregen via nieuws van lage kwaliteit?
Nee.
Veel verkeer en backlinks van nieuwe fans?
Ja.
Zo “optimaliseer” je een persbericht voor SEO.
Hoe u een persbericht maakt en deelt
Nu je jezelf hebt overtuigd van het belang van het gebruik van persberichten in je digitale marketinginspanningen, is het tijd om aan de slag te gaan met het maken en delen ervan.
Het schrijven ervan is veel gemakkelijker dan je denkt. Om je eerste te maken, volg deze drie eenvoudige stappen:
1. Doe iets nieuwswaardigs
Nee, het veranderen van de kleur van je tapijt telt niet mee. Tenzij je in het ovale kantoor werkt, is het misschien van ondergeschikt belang.
Maar ‘nieuwswaardig’ betekent niet noodzakelijkerwijs ‘enorm’.
U kunt eenvoudig een evenement organiseren.
Of je kunt een onderzoek doen naar iets waar je publiek om geeft.
U kunt een product of dienst ook aanpassen om het te verbeteren.
Als je eenmaal hebt besloten wat je nieuwswaardige evenement is, zorg er dan voor dat je te veel levert.
Geef alles.
2. Schrijf een pakkend persbericht
Begin met een kop die de aandacht van uw publiek trekt.
Zoals deze van Starbucks.
Screenshot van stories.starbucks.com, augustus 2022
Zorg ervoor dat uw persbericht kort is en leest als een krantenartikel.
Journalisten vinden het geweldig als ze er rechtstreeks in kunnen kopiëren en plakken wanneer ze hun verhaal schrijven.
Screenshot van media.wholefoodsmarket.com, augustus 2022
Belangrijke tips om rekening mee te houden bij het schrijven van het persbericht:
Schrijf in de derde persoon. Houd het kort (400-500 woorden is een goede vuistregel). Voeg screenshots en andere interessante media toe. Komt meteen ter zake (doet pluisjes). Spreek rechtstreeks met lezers (verbreek het jargon).
3. Deel je persbericht met de juiste journalisten
Wat je ook doet, spam geen honderd journalisten in de hoop dat een van hen over je zal schrijven.
Doe eerst je onderzoek.
Je hebt bijvoorbeeld net een onderzoek gedaan waaruit bleek dat 56% van de moeders niet tevreden is met hun schoollunchprogramma.
In plaats van uw persbericht te verspreiden onder iedereen wiens e-mailadres u kunt vinden, zoekt u iemand die in een gerelateerd veld schrijft.
Het gebruik van een tool als BuzzSumo is een geweldige manier om deze informatie te krijgen.
Screenshot van BuzzSumo, augustus 2022
3 voorbeelden van succesvolle persberichten om te imiteren
Klaar om je eigen persberichten te schrijven?
Bekijk deze drie voorbeelden ter inspiratie.
Persbericht over de belofte van Mars
Screenshot van mars.com, augustus 2022
Dit persbericht was zo succesvol dat verschillende sites het oppikten en er verhalen over schreven.
Screenshot van de zoektocht naar [Mars Zero Emissions]Google, augustus 2022
Aankondiging van nieuwe producten van Boston Beer Company
Screenshot van bostonbeer.com, augustus 2022
Dit persbericht van Sam Adams Brewery was zo succesvol dat verschillende grote sites, waaronder CNBC, het oppikten.
Screenshot van cnbc.com, augustus 2022
De “Stranger Things”-lijn van Vans
Screenshot van sneakernews.com, augustus 2022
Voortbouwend op de populaire Netflix-show kreeg de “Stranger Things”-collectie van Vans veel aandacht in sneakervakpublicaties, waaronder Sneaker News.
Hoe een persbericht te gebruiken voor SEO
Hopelijk is het nu duidelijk gemaakt: persberichten kunnen een nuttig hulpmiddel zijn voor SEO, maar alleen als ze correct worden gebruikt.
Mediasites, journalisten en bloggers spammen met posts voor alles in de hoop dat je wat publiciteit krijgt, helpt niet.
Aan de andere kant, als u contact opneemt met relevante (vaak niche) publicaties of andere mensen die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in uw nieuwsevenement (vergeet dit punt nooit) om verkeer, volgers en backlinks aan te trekken, dan zijn ze erg handig.
Onthoud gewoon wat je in dit stuk hebt geleerd: houd je berichten relevant (nogmaals, geen tapijtkleurveranderingen) en verspreid ze onder de juiste mensen; ze kunnen een grote rol spelen om uw site hoger in de ranglijst te krijgen.
Meer middelen:
Uitgelichte afbeelding: Pressmaster/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!