fbpx

Zoekwoordtoewijzing: een beginnershandleiding

Zoekwoordtoewijzing: een beginnershandleiding

Share This Post


Het is geen geheim; Zoekwoorden zijn een van de pijlers van een succesvolle zoekstrategie. Ze verbinden uw website-inhoud met zoekopdrachten waardoor ze SEO 101 worden.

Uw doel is ervoor te zorgen dat mensen de meeste kans hebben om uw website te vinden, wat betekent dat u wilt dat de tekst op uw pagina’s wordt gevuld met de woorden en woordgroepen die zoekmachines gebruiken.

Maar hier is het probleem: hoe weet u welke zoekwoorden u moet gebruiken? Sommigen van hen zullen duidelijk zijn.

Als u een website voor loodgietersbenodigdheden heeft, zou u kunnen aannemen dat uw inhoud woorden als [faucet], [ball valve]i [pipe fitting]. Maar hoe zit het met zoekwoorden die niet zo voor de hand liggend zijn?

En als u eenmaal de zoekwoorden heeft geïdentificeerd die u wilt targeten, moet u ze dan gaan plaatsen waar ze passen? Dat zou kunnen, maar dan loop je het risico je eigen pagina’s te kannibaliseren of met hen te concurreren voor dezelfde zoekwoorden en zinsdelen.

Om dit te voorkomen en ervoor te zorgen dat u het beste antwoord geeft op de zoekintentie, heeft u een plan nodig.

Met het in kaart brengen van zoekwoorden kunt u niet alleen uw zoekwoordzinnen identificeren, maar ook bepalen waar ze op uw website moeten komen.

In dit stuk helpen we u bij het in kaart brengen van uw zoekwoorden en het implementeren van een strategie om ervoor te zorgen dat uw pagina’s als relevant worden beschouwd voor zoekmachines.

Wat is trefwoordmapping?

Keyword mapping is het proces waarbij elke pagina wordt toegewezen aan een doelgroep van trefwoorden.

Google rangschikt op basis van specifieke URL’s.

Elke URL moet geoptimaliseerd en relevant zijn om te worden gerangschikt voor de doelzoekwoorden.

Het huidige cluster van doelzoekwoorden bestaat doorgaans uit het hoofdzoekwoord (focuszoekwoord) dat het onderwerp van de pagina duidelijk omschrijft, evenals een aantal variaties op zoekwoorden en ondersteunende zoekwoorden.

Waarom is het in kaart brengen van zoekwoorden belangrijk?

Het in kaart brengen van zoekwoorden heeft verschillende voordelen.

De eerste is dat het uw inhoud effectief organiseert, wat Google niet alleen helpt de relevantie van die URL voor een zoekopdracht te begrijpen, maar het ook gemakkelijker maakt voor uw makers van inhoud om te schrijven en lezers om het te begrijpen

Meer dan dat, het helpt je bij het creëren en onderhouden van een interne linkstrategie.

Idealiter wilt u dat uw pagina’s contextueel naar elkaar linken. Dit helpt de crawlers van zoekmachines om uw pagina’s te indexeren en bezoekers te helpen vinden waarnaar ze op zoek zijn.

Keyword mapping geeft u ook een effectieve manier om uw SEO-inspanningen te meten. Het zal u helpen waarschuwen voor problemen met uw SEO, zodat u sneller kunt reageren.

Hier is een voorbeeld: een softwareclient van mij won pagina 1 met een van onze Q4-doelpagina’s. Het artikel is in augustus 2020 gepubliceerd.

Het belangrijkste zoekwoord is november, op de tweede positie, en het organische verkeer begint toe te nemen.

Zoekwoordtoewijzing: een beginnershandleidingScreenshot door de auteur, januari 2023
Zoekwoordtoewijzing: een beginnershandleidingScreenshot door de auteur, januari 2023

Wat denk je: hoeveel zoekwoorden en ondersteunende variaties worden gerangschikt?

Kortom: er kunnen honderden ondersteunende zoekwoordrangschikkingen voor uw pagina zijn.

Zoekwoordtoewijzing: een beginnershandleidingScreenshot door de auteur, januari 2023

Aan de linkerkant zie je de rangschikking: 100 onderaan en de beste positie (1) bovenaan.

Elke regel is een pagina van dezelfde website. De lijn is de ontwikkeling van de ranking van deze pagina in de tijd.

In deze grafiek verandert de rangschikkingspagina voortdurend. Google kan simpelweg niet bepalen welke pagina relevanter is.

Dus pagina’s blijven in en uit de index gaan zonder ooit vast te lopen.

Dit schaadt rangschikkingen en organische prestaties.

Speel niet moeilijk om te krijgen.

Werk aan je keyword mapping en maak Google duidelijk op welke pagina het moet ranken voor een doelzoekwoord.

Ten slotte is keyword mapping belangrijk omdat Google een beter begrip krijgt van de zoekintentie en de relevante subonderwerpen die nodig zijn om aan de zoekintentie te voldoen.

Pagina 1 voor [time management tips] het staat vol met lange, Wikipedia-achtige artikelen die elk subonderwerp in één gids behandelen.

Nu u weet waarom u een plan moet gebruiken, gaan we kijken hoe u zoekwoordkaarten kunt maken.

Een stapsgewijze handleiding voor het in kaart brengen van zoekwoorden

Het in kaart brengen van zoekwoorden is eenvoudig als u het proces eenmaal begrijpt, maar het kost wat tijd om te onderzoeken en te implementeren.

1. Identificeer uw zoekwoorden

Het eerste dat u hoeft te doen, is het belangrijkste zoekwoord identificeren waarvoor u op elke pagina van uw site wilt rangschikken. Dit zou het antwoord moeten zijn op een specifieke vraag.

Dit seed-trefwoord, zoals het soms wordt genoemd, kan worden gebruikt om een ​​grotere reeks zoekwoorden te vinden.

Gebruik een hulpprogramma voor zoekwoordonderzoek en gebruik uw focuszoekwoord om alle woorden en woordgroepen te identificeren die u aan uw website zult toewijzen.

Vergeet niet de zoekwoorden te controleren die uw concurrentie gebruikt.

Geef prioriteit aan zoekwoorden op basis van uw algemene zoekwoordstrategie.

2. Groepeer uw zoekwoorden

Nadat u uw lijst met zoekwoorden heeft samengesteld, is het tijd om ze te ordenen.

Begin met het groeperen van woorden in buckets op basis van zoekintentie. Je doel is om een ​​groep woorden te maken die allemaal dezelfde vraag beantwoorden.

Selecteer een van deze als uw hoofdzoekwoord en gebruik de andere als secundaire zoekwoorden.

Deze kubussen helpen u bij het bepalen van de structuur van uw site en creëren een logisch pad voor bezoekers en spiders van zoekmachines om te volgen.

Vergeet variaties niet wanneer u uw zoekwoorden groepeert.

Als u bijvoorbeeld een pagina optimaliseert met de zoekwoordfocus van [project management software]u zult willen opnemen [software for project management].

Dit is een goed moment om na te denken over mogelijke URL’s voor pagina’s.

Idealiter zou uw URL uw hoofdzoekwoord moeten bevatten. Hoewel dit slechts een ondergeschikte rol speelt in uw zoekpositie, helpt het hebben van trefwoorden in uw webadres gebruikers te begrijpen waar de pagina over gaat.

3. Wijs uw zoekwoorden toe

Nu is het tijd om te beginnen met het maken van uw zoekwoordenkaart. Begin met het beschrijven van de hiërarchie van uw site op een logische manier.

Maak daarna een submap met individuele pagina’s. Veel mensen vinden het gemakkelijker om een ​​spreadsheet met meerdere kolommen te maken om alles overzichtelijk te houden.

Neem het belangrijkste trefwoord van een pagina en gebruik dit om de paginatitel, metabeschrijving, header-tags en andere elementen te maken.

Vermeld uw secundaire en tertiaire zoekwoorden in een andere kolom.

Als u werkt aan het optimaliseren van een bestaande site, wilt u waarschijnlijk kolommen opnemen voor een bestaande titel, H1-tags, enz., en naast aanbevolen of bijgewerkte versies.

U kunt ook opmerkingen over de hoofdtekst, het aantal woorden en afbeeldingen toevoegen als u dat nuttig vindt.

Nadat u klaar bent met het invullen van deze spreadsheet, controleert u of elke pagina uniek is ten opzichte van de andere.

4. Optimaliseer uw inhoud op de pagina

Wanneer u uw zoekwoordenoverzicht maakt, zult u waarschijnlijk enkele problemen tegenkomen die u moet oplossen. Dit kan zijn:

Ontbrekende inhoud of inhoud die niet relevant is. Technische problemen die je ranking kunnen schaden. Interne koppelingsmogelijkheden. Meerdere pagina’s gericht op dezelfde zoekopdracht.

5. Blijf werken aan uw zoekwoordenkaart

Zoals bijna alles met betrekking tot zoekmachineoptimalisatie, is er geen eindpunt voor het in kaart brengen van zoekwoorden.

U wilt uw kaart regelmatig bekijken, minstens één keer per jaar, zo niet één keer per maand.

Naarmate uw website groeit, wilt u dit document raadplegen om er zeker van te zijn dat u geen inhoud dupliceert.

Veranderingen in technologie, uw branche of doelgedrag kunnen van invloed zijn op de relevantie van uw zoekwoorden, dus houd deze in de gaten.

U kunt ook nieuwe of betere termen ontdekken die moeten worden toegevoegd.

Hoe kannibalisatie van zoekwoorden te voorkomen

Het is belangrijk om zoekwoorden niet te kannibaliseren of te concurreren met uw eigen pagina’s voor zoekverkeer.

Dus wat als u een aantal vergelijkbare zoekwoorden en subonderwerpen heeft en niet zeker weet of ze aan dezelfde pagina of aan verschillende pagina’s moeten worden toegewezen?

De kwalitatieve (toolloze) manier om erachter te komen, is door pagina 1 te bekijken.

Als u bijvoorbeeld de zoekopdracht target [project management tools] en je hebt een pagina met inhoud gericht op dat zoekwoord, terwijl een andere het behandelt [project management software]en een derde ongeveer [tools for project managers]al deze pagina’s zullen verkeer van de anderen stelen.

Ga in uw browser naar de incognitomodus en vergelijk de pagina’s met zoekresultaten voor verschillende varianten van zoekwoorden.

Als u dezelfde of zeer vergelijkbare zoekresultaten vindt, betekent dit dat u het zoekwoord aan dezelfde pagina moet toewijzen.

Als de zoekresultaten er radicaal anders uitzien en uw concurrenten duidelijk verschillende pagina’s hebben met verschillende varianten van uw zoekwoorden, betekent dit dat ze aan verschillende URL’s moeten worden toegewezen.

U kunt dit ook doen door een SEO-tool zoals Ahrefs te gebruiken.

Ahrefs Keyword Explorer heeft een functie genaamd “Traffic Sharing by Pages”.

We voeren twee zeer vergelijkbare doelzoekwoorden in de Zoekwoordverkenner in:

[time management]
[time management tips]

U kunt zien dat acht van de top 10 zoekresultaten deze twee zoekwoorden op dezelfde pagina targeten, zoals u zou moeten doen.

De Ahrefs Keyword Explorer heeft een functie genaamd Screenshot van Ahrefs, januari 2023

Laten we nu eens kijken:

[time management hacks]
[time management skills]
De Ahrefs Keyword Explorer heeft een functie genaamd Screenshot van Ahrefs, januari 2023

U kunt deze pagina’s over zien [time management skills] ze hebben niet de neiging om te rangschikken [time management hacks].

Dit geeft aan dat u voor beide thema’s twee pagina’s moet maken.

Mensen die op zoek zijn naar hacks en snelkoppelingen zijn waarschijnlijk anders, met andere behoeften en zoekintenties dan degenen die de vaardigheid onder de knie willen krijgen.

Kortom: zoekintentie vervullen + een geweldige zoekwoordenkaart = getargete pagina’s met de beste kans op succes in de ranking.

Zoekwoordkaarten gebruiken voor SEO

Ongeacht de branche waarin u zoekmachineoptimalisatie uitvoert, het is een competitief veld. En dat betekent dat u moet profiteren van elk voordeel dat u heeft om uw pagina bovenaan de SERP’s te krijgen.

Het in kaart brengen van zoekwoorden is een geweldige manier om uw inspanningen te maximaliseren door al uw inhoud georganiseerd te krijgen en te houden.

Dit voorkomt dat uw pagina’s elkaar kannibaliseren en zorgt ervoor dat uw team op dezelfde pagina staat.

Het maken van een zoekwoordenkaart kost wat tijd vooraf, maar het bespaart u veel hoofdpijn en werk op de achtergrond, om nog maar te zwijgen van het feit dat u betere algemene zoekrangschikkingen kunt behalen.

Meer middelen:

Uitgelichte afbeelding: myboys.me/Shutterstock



Source link

More To Explore

Uitdagingen en kansen voor verkopers
Marketing Nieuwtjes

Uitdagingen en kansen voor verkopers

Het moederbedrijf van Google, Alphabet Inc., rapporteerde voor het vierde achtereenvolgende kwartaal een dalende winst. Het boekte de afgelopen drie maanden een omzet van $

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!